Galerie foto. Colectii de la Paris Haute Couture Week 2024: John Galliano pentru Maison Margiela, Chanel, Dior, Valentino, Fendi si Schiaparelli.
Colectiile Haute Couture reprezinta apogeul stilului si savoir-faire-ului francez. Este un concept atat de exclusivist incat exista numai cateva case de moda care primesc anual statutul de membru al Fédération de la Haute Couture et de la Mode.
Prezentarile din cadrul Haute Couture Week de la Paris se intampla de doua ori pe an si reprezinta unele dintre cele mai opulente spectacole de podium ale sezonului, fiecare piesa de imbracaminte este realizata manual si celebreaza epitoma modei si a croitoriei vazuta ca o traditie artizanala cu prestigiu. Piesele vestimentare sunt mai degraba obiecte de arta iar referintele incluse de designeri sunt deseori mult mai sofisticate si chiar mai obscure decat colectiile Ready To Wear (colectiile comercializate in magazine care includ haine destinate purtarii cotidiene).
Mai jos va invitam intr-o calatorie vizuala prin colectiile de primvara-vara Haute Couture ale anului 2024 lansate de Dior, Chanel, Fendi, Valentino, Maison Margiela si Schiaparelli.
Pentru colectie Haute Couture Dior, designerul Maria Grazia Chiuri s-a inspirat de creatiile de la mijlocul secolului trecut.
In tandem cu lansarea serialului „Feud: Capote vs. The Swans”, colectia Dior reda parca eleganta atemporala a celor mai stilate femei ale epocii imediat postbelice: Babe Paley si C.Z. Guest. Aduce o oda tesaturii moar care intra in contrast cu feminitatea creatiilor inspirate de Noul Look al lui Christian Dior din 1947.
Mariei Grazia Chiuri a lucrat cu un furnizor din apropierea capitalei matasii, Lyon, pentru a produce o versiune mai usoara a tesaturii moar (o matase cu aspect umed), pe care a folosit-o pentru jachete, paltoane, pantaloni, fuste si rochii de seara: “Vrem sa subliniem aceasta idee a domnului Dior, dar intr-un mod care sa fie mai usor de purtat, pentru ca la vremea respectiva ceea ce a facut el este magnific, dar astazi este foarte incomod. Este, de asemenea, o modalitate de a explora mostenirea lasata de el intr-un mod diferit, ca aceasta mostenire sa devina ceva ce poate fi prezent.”
Inspirata de tutu-uri si costume de dans, noua colectie Chanel mizeaza pe nuante cremoase, apropiate de culoarea anului 2024.
Prezentata la Grand Palais Éphémère din Paris, colectia Chanel Haute Couture SS24 inspirata de spectacolele de balet, de costumele de dans — prin bodyurile alebe purtate sub jachete si fuste tutu cu talie joasa — dar si ideea ideea perfeciunii de prim-balerina.
Colectia ultra-feminina a fost denumita “Nasturele” si face referire la celebra monograma Chanel care decoreaza nasturii sacourilor iconice ale casei de moda. Directorul de creatie Virginie Viard, fosta mana dreapta a lui Karl Lagerfeld, a declarat ca “un obiect pe cat se poate de utilitar este pe cat este de ornamental”.
Maison Margiela Artisanal Collection 2024 a devenit cel mai discutat show de moda din ultimii ani.
In anii ’90 si la inceputul anilor 2000, John Galliano si-a consolidat statutul de maestru al haosului ordonat si al deconstructiei vestimentare.
Dupa cativa ani in care colectiile Haute Couture ale Maison Margiela au mers intr-o directie relativ previzibila, noile opere de arta prezentate recent la Paris revin cu spiritul care l-a consacrat pe Galliano in randul celor mai influenti designeri din toate timpurile. Acest lucru a atras atentia presei si a publicului de pe retelele de socializare, imaginile din timpul prezentarii au devenit virale, fiind ajutate de machiajele semnate de Pat McGrath, inspirate de papusi de portelan.
Defilarea a avut loc intr-un local subteran aflat pe marginea Senei, sub Podul Alexandru al III-lea. Intr-o atmosfera teatrala, personajele rebele aflate sub regia lui Galliano au defilat intr-o fantezie romantico-istorica inspirata de portretele lui Brassai din anii 1920-1930 si de suburbia nocturna a cluburilor si strazilor pariziene. Incheierea showului a fost marcata de prezenta actritei Gwendoline Christie.
Mai multi editori de moda au catalogat prezentarea drept una dintre cele mai bune din ultimii ani, amintind de importanta creativitatii si expresivitatii duse uneori la extreme.
Bucuria culorilor complementare a definit noua colectie Haute Couture de la Valentino.
Designerul Pierpaolo Piccioli incearca sa sincronizeze spiritul Haute Couture al creatiilor de alta data cu vremurile actuale. Noua colectie este imbibata intr-un lexic modern al modei, fiind prezentata in saloanele din Place Vendôme, adresa pariziana a casei de moda Valentino inca din 1998.
Showul de moda a reprodus atmosfera intima a defilarilor din trecut, mizand pe o serie de creatii superbe care pun accentul asupra formelor, volumelor, siluetelor si taieturilor. Designerul a declarat presei ca desi isi doreste ca oamenii sa aprecieze maestria care sta la baza creatiilor Haute Couture, “nu trebuie sa simti greutatea tehnicii si a lucrului manual, pentru ca, in cele din urma, couture-ul este despre iluzia lipsei de efort. Tehnica trebuie sa dispara pentru a nu pierde magia – un magician ramane magician strict pana cand isi dezvaluie secretele.”
Piccioli pare sa fi raspuns comentariilor aduse de Anna Wintour, directorul Vogue SUA, care si-a exprimat recent dorinta de a readuce culorile pe podiumul de moda. In acest sens, noua colectie Valentino este un deliciu cromatic.
La capatul opus al celorlalte colectii ─ din punct de vedere estetic ─, defilarea Fendi a fost mai sobra si minimalista.
Motivandu-si alegerile, designerul Kim Jones a declarat ca si-a dorit ca “aceasta colectie sa fie mai degraba grafica decat romantica, pentru ca ma gandeam la Fendi si la faptul ca, sub Karl a existat intotdeauna un element de “futurism”. Nu m-am uitat in urma la ceea ce a facut Karl, dar imi place sa preiau esenta acestuia”. Jones se refera la Karl Lagerfeld care a lucrat la Fendi din 1965 pana spre finalul vietii lui, fiind creatorul monogramei care reprezinta casa de moda.
Defilarea Fendi a inceput si s-a incheiat in mod simetric cu o rochie de tip coloana sau rochie-cutie, asa cum a numit-o Jones. Designerul a avut o abordare interesanta pentru a multumi publicul Fendi — obisnuit cu blanuri si piei naturale — si a recreat textura blanoasa dintr-o broderie bazata pe filamente minuscule. Solutia lui este aliniata la tendintele actuale care interzic folosirea blanurilor naturale in moda de lux.