Skip to content

100 de artisti au pictat peste 40.000 de cadre pentru noul film „In numele pamantului”, din 23 februarie la cinema. Este bazat pe un roman castigator al Premiului Nobel. Interviu cu regizorii peliculei, nominalizati la Oscar pentru „Loving Vincent”.

Lungmetrajul “In numele pamantului” — cu titlul original “The Peasants” — ,  propunerea Poloniei la Premiile Oscar 2024, va putea fi vazut in cinematografele din toata tara, incepand de vineri, 23 februarie. Filmul este o adaptare a romanului „Taranii” de W.S.Reymont, castigator al Premiului Nobel pentru Literatura in 1924, in urma cu un deceniu.

Regizorii DK (Dorota Kobiela) Welchman si Hugh Welchman, nominalizati la Premiile Oscar in 2018 pentru pelicula Loving Vincent, si-au propus sa aduca in fata publicului emotiile si drama pe care Reymont le ilustreaza in romanul sau.

In timp ce “In numele pamantului/The Peasants” incorporeaza aceeasi tehnica de animatie pictata, devenita populara cu filmul “Loving Vincent”, abordarea regizorilor fata de tehnica de animatie pictata pentru noua pelicula a variat semnificativ. Povestea este centrata pe ilustrarea romanului lui Wladyslaw Reymont, iar pictura este o unealta pentru a atrage spectatorii si a-i scufunda in lumea rurala poloneza de la sfarsitul anilor 1800. S-a mizat mai degraba pe atmosfera si pe crearea unei stari de spirit.

Actiunea lungmetrajului are loc la sfarsitul sec. al XIX-lea, intr-un sat dezbinat de barfe, certuri si lupta pentru pamant. Frumoasa Jagna, o tanara de 19 ani,  un spirit liber ce iese din tiparele comunitatii, devine centrul atentiei in momentul in care familia o obliga sa se casatoreasca cu Boryna, un mosier vaduv, influent si bogat. Dar Jagna este indragostita de Antek, fiul lui Boryna, si, pentru a trai aceasta iubire, tanara va incalca toate regulile si standardele sociale ale vremii.

Cei peste 100 de animatori pictori care au lucrat la film au facut acest lucru pe unitati PAWS (Painting Animation Work Stations), pe care BreakThru le-a dezvoltat pentru Loving Vincent, in patru studiouri din Polonia, Serbia, Lituania si Ucraina.

„Am stiut imediat ca este o capodopera. De acelasi calibru ca opera lui Charles Dickens, Thomas Hardy, Émile Zola. Taranii au fost coloana vertebrala a societatii timp de peste o mie de ani in Europa, pana la revolutia industriala si nu numai. Am fost incantat de ideea de a aduce aceasta lucrare grozava in fata unui public din afara Poloniei.”, declara regizorul Hugh Welchman.

Cei peste 100 de pictori au realizat aproximativ 40.000 de cadre pictate integral in ulei, folosind aceeasi tehnica de animatie pictata, devenita cunoscuta cu filmul „Loving Vincent”, despre viata celebrului Vincent van Gogh. 

“In numele pamantului” a fost inspirat de pictura europeana de la inceputul secolelor XIX si XX si de arta creata de Józef Chełmoński, Ferdynand Ruszczyc, Jan Stanisławski, Julian Fałat, Leon Wyczółkowski, Piotr Michałowski, Jules Breton si Jean-Francois Millet.

„Am vrut sa aratam ce poate face tehnica noastra de animatie pictata in film. A da viata unui roman de 1000 de pagini mi s-a parut o noua provocare si o oportunitate de a arata ca poate functiona si din punct de vedere emotional. The Peasants/in numele pamantului este la o scara cu totul diferita de Loving Vincent. Avem dansuri si batalii. Constructia fiecarui cadru s-a dublat, din cauza stilului mai realist si a miscarilor dinamice ale camerei pe care le folosim in acest film”, spune DK Welchman.

In ciuda faptului ca filmul este animat, toate personajele din “The Peasants” sunt jucate de actori. 

Actorii au lucrat fie in decoruri special construite pentru a arata ca locatii reale, fie in fata unor ecrane verzi, cu picturi mate compuse impreuna cu animatie generata de computer, dupa filmare. Pentru a oferi actorilor senzatia spatiului real, satul Lipce a fost creat in programul 3D Unreal Engine iar filmarile live-action au avut loc in principal la studioul Transcolor din Varsovia, iar anumite scene au fost filmate in decorurile respective.

Dupa filmare, pictorii au folosit acest material de referinta si au pictat peste aceste cadre in functie de stilul (tuse de pensula, culori, nivel de detaliu) stabilit de referinta de design pentru a picta primul cadru al lor fotografiat pe panza, dimensiunea 67 cm pe 49 cm. Apoi, ei anima fotografia pictand cadrul cheie urmator, potrivindu-se tusa de pensula, culoarea si fundalul cadrului lor anterior, pentru toate partile fotografiei care se misca. La sfarsit, ei raman cu o pictura a ultimului cadru al fotografiei. Fiecare cadru este inregistrat cu o camera foto digitala Canon 6D la rezolutie de 6k.

Cadrele cheie create de pictorii animatori in ulei trec prin procesul de intermediere in care se preiau stilul si tusele picturilor originale in ulei si se adauga cateva pensule digitale pentru a rezulta cadrele intermediare.

Numarul de picturi in ulei realizat per filmare a variat de la fiecare cadru la fiecare 4 cadre sau la 12 cadre pe secunda. Mai jos puteti urmari trailerul filmului, este distribuit in Romania de Follow Art Distribution (Loving Vincent, McQueen, Military Wives). Programul proiectiilor din cinema il gasiti aici.

Mai jos gasiti un scurt interviu cu regizorii DK si Hugh Welchman pe care il publicam gratie Follow Art Distribution.

DK si Hugh Welchman

DK Welchman, absolventa a Academiei de Arte Frumoase din Varsovia, a primit de 4 ori bursa Ministrului Culturii pentru realizari deosebite in pictura si grafica. Dupa absolvire, DK a devenit interesata de film si animatie si a regizat 5 scurtmetraje inainte de primul ei lungmetraj, nominalizat la Oscar, Loving Vincent.

Hugh Welchman a co-scris si regizat Loving Vincent impreuna cu sotia sa DK. Filmul a incasat 43 de milioane de dolari raportat la box office-ul international si a fost nominalizat la BAFTA, Globurile de Aur si pentru un premiu al Academiei. Anterior, Hugh a castigat un Oscar pentru cel mai bun scurtmetraj de animatie pentru producerea filmului Peter si Lupul, o productie BreakThru Films.

De ce ati ales romanul lui  Władysław Reymont care nu e atat de cunoscut in afara Poloniei?

Hugh Welchman (HW): Cand lucram la Loving Vincent, DK incerca sa-mi dezvolte cunostintele despre cultura poloneza. Mi-a cumparat mai multe carti celebre, inclusiv romanul taranii. Era atat de lung, iar noi am fost incredibil de ocupati, asa ca am tot amanat sa-l citesc. Cand am plecat in sfarsit in vacanta, dupa premiile Oscar, m-am gandit: „Daca nu citesc asta acum, nu se va intampla niciodata”. L-am citit din scoarta in scoarta – de  patru ori, traducerea din 1924 este in format de patru volume.

Am stiut imediat ca este o capodopera. De acelasi calibru ca opera lui Charles Dickens, Thomas Hardy, Émile Zola. taranii au fost coloana vertebrala a societatii timp de peste o mie de ani in Europa, pana la revolutia industriala si nu numai. Am fost incantat de ideea de a aduce aceasta lucrare grozava in fata unui public din afara Poloniei. O merita. De aceea, am organizat si o noua traducere, in engleza, cu Penguin Classics, in speranta ca tot mai multi oameni vor citi si romanul.

DKW: De fapt, ascultam cartea audio in timp ce pictam propriul cadru din Loving Vincent. Am fost uimita de cat de frumos descrie Reymont, satul, anotimpurile si natura din jurul taranilor. Mi s-a parut ca personajele sunt captivante si amuzante, mult mai mult decat atunci cand incercam sa o citesc pe cand aveam 17 ani. Este o carte care necesita rabdare si experienta de viata.

A fost o provocare decizia de a surprinde toata violenta si continutul sexual? V-ati facut griji ca ar putea fi prea drastic?

DKW: A trebuit sa ne gandim foarte bine cum vom transmite. in carte, violenta fizica face parte din viata lor de zi cu zi. Violenta domestica nu este tolerata de toata lumea, dar este acceptata. Am decis ca vom arata violenta doar atunci cand este necesar pentru poveste. in ceea ce priveste continutul sexual, avem un patrulater amoros in centrul acestuia. Este alimentat de pasiune, gelozie si furie, asa ca si sexul trebuia sa faca parte din el, dar am vrut ca acest lucru sa fie vazut si de adolescenti. Trebuia sa fim constienti de ceea ce era adecvat pentru a putea obtine un certificat de rating potrivit.

HW: Exista mai multa violenta in carte decat in ​​filmul nostru, dar pentru ca romanul are aproape 1000 de pagini, exista mai mult din tot. in comparatie cu vietile celor mai multi dintre noi astazi, lumea in care traiau aceste personaje a fost violenta si dura, dar au fost crescuti astfel. Aratam suficient pentru a permite publicului sa se identifice emotional cu impactul pe care aceasta violenta il are asupra personajelor noastre.

Ne puteti spune cate ceva despre inspiratiile vizuale? Si ideea de a incorpora in poveste cateva picturi cunoscute?

DKW: Faptul ca Reymont a fost un autor tanar din Polonia [perioada modernista in artele vizuale, literatura si muzica poloneza] ne-a oferit ocazia sa-i conectam proza ​​cu opera acestor pictori. Miscarea Tanara Polonie acopera multe forme si stiluri de arta, dar, in esenta, este vorba de celebrarea identitatii si culturii poloneze si de a arata Polonia ca fiind puternica si vibranta, chiar daca la acea vreme era ocupata de imperii straine. Am apelat la lucrarile pictorilor polonezi in ulei de la sfarsitul secolului al XIX-lea si inceputul secolului al XX-lea si le-am combinat cu tehnicile de film si animatie din secolul XXI.

Am desenat pe baza lucrarilor a peste 30 de pictori, de la Michał Gorstkin-Wywiórski la Ferdynand Ruszczyc, dar mai ales il mentionez pe Józef Chełmoński de la scoala realista. in lucrarile sale ulterioare, cand s-a intors in Polonia, peisajul rural polonez era plin de patos si frumusete, ceea ce se potrivea perfect cu ceea ce incercam sa realizam vizual.

Aspectul pe care l-am creat pentru film cu Piotr Dominak, care a fost si Directorul de Pictura la Loving Vincent, s-a bazat pe propria noastra educatie artistica. Am crescut cu aceste picturi, suntem inca pasionati de ele si acest film ne ofera sansa de a impartasi aceasta pasiune cu publicul din Polonia si din intreaga lume.

HW: Reymont era cunoscut ca un tanar scriitor polonez, dar in descrierile sale exista un realism magic. Sunt atat de poetice. Am simtit ca exista ceva armonios in a face referire la toti acesti pictori pentru a-i aduce viziunea la viata. Este ceva ce pur si simplu nu s-ar putea face prin live-action. Nu poti obtine aceleasi emotii.

Credeti ca este un moment bun pentru animatia dedicata adultilor? Presupun ca piata s-a schimbat de la Loving Vincent si succesul sau.

DKW: Nu sunt sigura ca este un moment bun, dar este un moment. De la Loving Vincent, au existat poate alte doua filme care au obtinut succes comercial si cateva care au primit critici bune. inainte, erau ciudatenii izolate. Acum, acest gen de animatii formeaza un mic sat de ciudatenii, inconjurat de extinderea urbana a copiilor si a animatiei pentru familie.

HW: Dupa Loving Vincent, care a fost cel mai de succes film polonez din toate timpurile, in ceea ce priveste box-office si a treia cea mai de succes animatie pentru adulti vreodata, multi distribuitori si agenti de vanzari ne-au multumit, spunand ca lumea este mai receptiva la animatia pentru adulti. Dar oamenii au tot intrebat daca vom face Loving Vincent 2. Ceea ce au vrut sa spuna a fost: „Vreti sa faceti asta si pentru alti artisti?”

Am vrut sa gasim altceva pentru a arata ce poate face tehnica noastra de animatie pictata in film. A da viata unui roman de 1000 de pagini mi s-a parut o noua provocare si o oportunitate de a arata ca poate functiona si din punct de vedere emotional. The Peasants/in numele pamantului este la o scara cu totul diferita de Loving Vincent. Avem dansuri si batalii. Constructia fiecarui cadru s-a dublat, din cauza stilului mai realist si a miscarilor dinamice ale camerei pe care le folosim in acest film.

Citește în continuare