Primele imagini cu proiectul lui Serban Savu care reprezinta Romania la Bienala de la Venetia 2024. Expozitia este curatoriata de Ciprian Muresan.
Pentru ca se apropie momentul in care va fi deschisa Bienala de Arta de la Venetia 2024, eveniment ajuns la a 60-a editie, au fost dezvaluite primele imagini cu proiectul care va reprezenta Romania in cel mai mare forum dedicat artei contemporane.
Anul acesta, expozitia “Ce este munca” a lui Serban Savu va fi deschisa in perioada 20 aprilie – 24 noiembrie, la Pavilionul National al Romaniei din Giardini della Biennale si la Noua Galerie a Institutului Roman de Cultura si Cercetare Umanistica de la Venetia.
Proiectul are o abordare mult mai traditionala fata de cele mai recente expuneri romanesti la Bienala, mizeaza pe pictura, mozaicuri si pe teme care interpreteaza arta socialista a anilor ’40-’50.
Proiectul lui este curatoriat de Ciprian Muresan si este o reflectie ampla a iconografiei complexe a muncii si timpului liber, inspirata de realismul istoric, de ideologia sa si de arta de propaganda din Blocul de Est.
Mai degraba decat sa conteste sau sa demonteze aceste discursuri, Savu repozitioneaza temele spiritului revolutionar si coeziunii muncitorilor, vizand sa surprinda si sa infatiseze momentele de pauza si inactivitate ca reflectii ale unor schimbari si crize societale mai ample.
Raspunzand temei generale a Bienalei de Arta de la Venetia 2024 — „Straini pretutindeni”, o aluzie la problema imigrantilor —, senzatia dezorientarii intalnita in multe dintre picturile lui Serban Savu este o reflectie a dislocarii si a dorului de casa asociate cu munca in strainatate – ruptura dintre munca si simtul apartenentei.
In cadrul Pavilionului Romaniei, picturile lui Savu vor fi dispuse intr-un poliptic amplu, sunt interpretate de protagonisti dezorientati si figuranti stangaci, suspendati intre munca si recreere. Desi intentia este diferita fata de propaganda comunista, pe alocuri, reprezentarile pot fi confundate cu arta socialista.
Ansamblul este completat de o instalatie cu postamentele a patru machete arhitecturale decorate cu mozaicuri. Picturile si mozaicurile construiesc un spatiu care ridica intrebari legate de munca si chestioneaza definitiile sale negative: ce nu este munca, ce nu arata a munca si ce nu inseamna munca.
Invitat sa raspunda proiectului lui Serban Savu, studioul de design grafic din Bruxelles Atelier Brenda (Sophie Keij si Nana Esi) propune o interventie site-specific pe fatada si in holul Pavilionului Romaniei.
Mesajul lor grafic este un studiu al propagandei nonideologice, functionand ca o reclama pentru un nou tip de fabrica sociala.
Noua Galerie a Institutului Roman de Cultura si Cercetare Umanistica de la Venetia va fi transformata intr-un atelier de mozaic, devenind un spatiu de productie ce duce mai departe traditia manufacturiera locala a micilor ateliere venetiene.
Ea va gazdui, de asemenea, un program de dezbateri publice pe teme ce merg de la istoria artei mozaicului pana la teoriile muncii din antropologia, economia si filosofia contemporana, ecologia si societatea postmunca, coordonate de Ovidiu Tichindeleanu.
Comisarul proiectului este Ioana Ciocan, arhitectul este Gabriel Chis, managerul de proiect este Cristian Alexandru Damian iar proiectul a fost initiat de IDEA Foundation.