Skip to content

Cinci regizori italieni la prima intalnire cu publicul din Bucuresti. Intre 4 si 10 martie avem super filme la „Visuali Italiane – Noua Cinematografie Italiana in Romania”, inclusiv „Le conseguenze dell’amore” al lui Paolo Sorrentino

„Visuali Italiane – Noua Cinematografie Italiana in Romania” aduce la a treia sa editie din Bucuresti (4 – 10 martie, Cinema Muzeul Taranului), 11 filme italiene recente (lansate in 2023) si propune o proiectie aniversara dedicata regizorului Paolo Sorrentino („Le conseguenze dell’amore” / „Consecintele iubirii”, 2004).
Programul este disponibil  si site-ul oficial  si pe Facebook.
Regizorii Michele Riondino, Simone Bozzelli, Tommaso Santambrogio, Valentina Cicogna si Mattia Colombo vin pentru prima data in Romania si vor discuta cu publicul prezent la proiectiile filmelor lor: „Cladirea LAF”, „Patagonia”, „Adevaratele continente sunt oceanele” si „Pur si simplu necunoscuti” – lungmetraje de debut.

„Gli oceani sono i veri continenti”/ „Oceanele sunt adevaratele continente”, primul lungmetraj al lui Tommaso Santambrogio ruleaza joi, 7 martie, ora 19:00, la Cinema Muzeul Taranului.

Nascut in 1992 la Milano, Tommaso Santambrogio este regizor si scenarist, a locuit si lucrat la Milano, Paris, Roma, Florenta si Havana, colaborand cu diferiti autori celebri, precum Werner Herzog si Lav Diaz. Primele sale scurtmetraje („Escena Final” si „Gli oceani sono i veri continenti”) au fost ambele prezentate in 2019 la Mostra Internazionale d’Arte Cinematografica di Venezia, fiind ulterior selectate in numeroase festivaluri prestigioase din intreaga lume. „L’Ultimo Spegne la Luce” (2021), ultimul sau scurtmetraj, a fost prezentat in competitia oficiala la cea de-a 36-a Saptamana Internationala a Criticii la Festivalul de la Venetia si a fost selectat in lista finala de nominalizari pentru cel mai bun scurtmetraj la premiile David di Donatello din 2022. „Taxibol” (2023), un recent proiect situat intre fictiune si documentar, a fost recent prezentat in premiera la Visions du Réel.

„Oceanele sunt adevaratele continente” este considerat unul dintre cele mai rafinate debuturi din cinematografia italiana recenta, un cantec de iubire si deziluzie despre destinul unei zone si al locuitorilor ei, invesmantat intr-un alb-negru stralucitor si melancolic, intr-un timp suspendat intre asteptare si amintire. In San Antonio de los Baños, Cuba, vedem un cuplu de tineri amanti, doi copii prieteni la catarama, o batrana si scrisorile sotului iubit care nu mai este in viata. Trei povesti unite de un sentiment delicat si sfasietor. Sa ramana sau sa plece, sa se simta inseparabil legati de pamantul natal sau sa viseze la un viitor altundeva.

Bilete aici

„Prima data cand am fost in Cuba aveam opt ani. Imi amintesc ca, pe masura ce ma apropiam de controalele aeroportului, am asistat la o imbratisare disperata si inseparabila – cu suspine adanci si lacrimi – intre un tata si fiica lui, care evident gasise modalitatea de a parasi insula si nu s-ar mai fi intors. A fost o despartire, o separare coplesitoare si nedreapta, teribil de comuna in societatea cubaneza, care astazi trece printr-o criza de emigrare fara precedent in istoria sa (aproape 8% din populatie a parasit tara doar in ultimul an si jumatate, iar fluxul este in crestere constanta)”, spune Tommaso Santambrogio.
„Oceanele sunt adevaratele continente isi datoreaza originea acestei imagini, acestui moment care s-a sedimentat in memoria mea pentru a intra in relatie cu realitatea cubaneza contemporana si cu cercetarea mea artistica; este un film care abordeaza tema separarii, povestita si abordata prin trei perspective temporale diferite (trecut, prezent si viitor), reprezentate prin cele trei naratiuni principale. Filmul este extrem de legat de locuri si personaje, adevaratii piloni ai unui univers imaginar caruia i-am dat aceasta forma dialogand constant cu realitatea si cu memoria (individuala si colectiva) cubaneza. Metoda folosita pentru ideea aceasta a fost cercetarea antropologica-istorica; am petrecut ani de zile observand oamenii de acolo si interactionand cu ei, ascultandu-le povestile, intelegand modul in care se raportau la evenimentele si traumele din viata lor, cum se apropiau de „doliul” determinat de separarea de cei dragi.”

Proiectia filmului „Patagonia”, in prezenta regizorului Simone Bozzelli, va avea loc pe 8 martie, de la 20:30.

O  voce importanta a scenei emergente a noilor regizori italieni, autor al unor scurtmetraje apreciate precum „Playtime”, prezentat in 2021 la Locarno in sectiunea Pardi di domani, Simone Bozzelli este, printre altele, si regizorul clipului „I Wanna Be Your Slave” al celebrei trupe Måneskin.

„Patagonia”, filmat pe 16 mm in mediul rural din Abruzzo, Italia, ii are in rolurile principale pe Andrea Fuorto, Augusto Mario Russi si spune povestea lui Yuri, un baiat captiv intr-o viata lipsita de noutate si sclipire, crescut de matusa care il rasfata ca pe un copil mic, care gaseste intr-un clovn nomad pe nume Agostino motivatia de a lasa in urma orasul plictisitor de pe coasta italiana unde locuieste. Curand, insa, isi da seama ca visul pe care si-l insuseste – acela de-a ajunge in Patagonia – devine din ce in ce mai indepartat, iar el trebuie sa munceasca pentru doi…


Bilete aici

Un film despre un sfasietor proces de maturizare, „Patagonia” este considerat unul dintre debuturile fulminante ale ultimilor ani.

„”Toti copiii, cu exceptia unuia, cresc.” Acesta este inceputul cartii „Peter Pan”, o poveste despre un baiat care poate zbura pe aripile gandurilor sale fericite si refuza sa creasca. Cand Wendy il intalneste pe Peter si il intreaba unde locuieste, el raspunde poetic: „A doua stea spre dreapta si apoi drept inainte pana dimineata.” Un raspuns menit sa impresioneze. Peter Pan este un personaj literar tipic: aventuros, seducator si obraznic, cu o personalitate coplesitoare. Dar aceasta poveste nu este doar despre Agostino si sindromul sau Peter Pan, ci si despre Yuri, un baiat cu o viata lipsita de sclipire, rasfatat de o matusa excesiv de afectuoasa, care gaseste motivatia de a lasa in urma existenta plictisitoare dintr-un mic oras de pe coasta italiana. Yuri este pur ca un rau limpede in care artistul narcisist Agostino poate vedea propria sa reflectie. El munceste din greu pentru a gasi banii necesari pentru a indeplini un vis, pana in punctul de a accepta hartuirea morala mica, dar repetitiva, intr-un joc de placere si neimplinire, recompensa si pedeapsa. Cand ajung la locul unei petreceri rave, Agostino isi gaseste semenii: tineri amortiti, care sunt sexual fluizi si confuzi psihologic, care nu sunt miscati de ambitie, ci de un vis ingropat care i-a tras intr-o stare de rutina, in care fiecare zi este la fel ca cealalta. Ei urmaresc libertatea, sau iluzia ei, la viteza de 160 bpm. La fel ca si Agostino si promisiunea sa de Patagonia, un vis care se traduce intr-un joc de forta si dependenta, lasandu-l pe Yuri fara alta optiune decat sa invete sa faca alegeri, constient ca fiecare implica pierdere. Si de libertate, de asemenea.”, spune Simone Bozzelli.

Simone Bozzelli s-a nascut in Silvi (provincia Teramo, regiunea Abruzzo) in 1994. Dupa ce a absolvit in 2017 Media Design si Arte Multimedia de la NABA – Academia Italiana de Arte Frumoase din Roma, a obtinut diploma in Regie la Centrul Experimental de Film din Roma in 2020.

Primele doua scurtmetraje ale sale, „Fratele meu” si „Loris e Bene”, au fost proiectate la multe festivaluri internationale. Al treilea sau scurtmetraj, „Amator”, a fost selectat in competitie la cea de-a 34-a Settimana della Critica la Festivalul de Film de la Venetia, in timp ce al patrulea sau scurtmetraj, „J’ador”, a castigat Premiul I la cea de-a 35-a Settimana della Critica. In 2021, a regizat videoclipul pentru „I Wanna Be Your Slave” de Måneskin si a castigat un premiu MTV Music pentru Cel mai bun videoclip alternativ in 2022. Al cincilea sau scurtmetraj, „Playtime”, a fost proiectat la cea de-a 74-a editie a Festivalului de Film de la Locarno.

Sambata, 9 martie, de la ora 18:00, regizorii Valentina Cicogna si Mattia Colombo participa la proiectia lungmetrajului „Sconosciuti puri”/ „Pur si simplu necunoscuti” , cel mai premiat documentar al anului trecut in Italia.
Un film care provoaca indignare si emotie, care atrage prin ritmul plin de tensiune al unui thriller, si reuseste sa miste profund constiintele, „Pur si simplu necunoscuti” urmareste eforturile doctoritei Cristina Cattaneo si ale asistentilor ei de la medicina legala, de a gasi identitatea unor corpuri fara

nume care le ajung pe mese: persoane fara adapost, prostituate, adolescenti fugiti de acasa, migranti pe care marea i-a respins. In timp ce oamenii vii se bucura de toate drepturile, celor morti nu le ramane nimic si pare ca acest lucru nu intereseaza pe nimeni. Iar Cristina lupta pentru dreptul lor la demnitate.

Bilete aici 

„Tema pe care am decis sa o exploram este identitatea, dar povestim despre o femeie, Cristina, si despre lupta in care se afla zilnic pentru a se asigura ca „fara nume” nu inseamna „pierduti si uitati”. Ea este protagonista filmului, ea este persoana pe care o urmarim indeaproape si o insotim cu camera noastra intre ramasite, autopsiile persoanelor necunoscute, testele de ADN, exhumarile si intalnirile cu echipa Labanof-ului – unde se desfasoara actiunea din punct de vedere medical. O insotim pe Cristina, pas cu pas, in incercarea ei de a trezi constiinta institutiilor europene, pana la audierea ei in Parlamentul European.”, spun regizorii.

Valentina Cicogna (nascuta in 1984 la Milano) a fost asistenta de regie si asistenta de montaj la documentarul „Napoli Piazza Municipio” de Bruno Oliviero, castigator la sectiunea Italiana Doc la Festivalul de Film de la Torino in 2009.

Este scenarista filmului „La variabile umana” de Bruno Oliviero, cu Silvio Orlando si Giuseppe Battiston, si a semnat montajul unor productii precum „Quartieri Cinesi”, „Il giudice e il segreto di stato„ sau „MM Milano Mafia” de Bruno Oliviero. Este autoarea scenariului si editoarea filmului documentar „La Convocazione” (The Summoning) de Enrico Maisto, castigator al Solinas Documentary Award for Cinema (2015), iar printre cele mai recente filme la care a lucrat se numara „La scomparsa di mia madre” de Beniamino Barrese, care a avut premiera la Festivalul de Film de Sundance 2019, si „Brotherhood” de Francesco Montagner, prezentat la Locarno.

Mattia Colombo (nascut in 1982 la Milano) este licentiat in pictura la Academia de Arte Frumoase din Firenze (2007) si a absolvit un masterat in productie de film documentar la IED Venezia in 2009. Primul sau scurtmetraj documentar„Il Velo” (2009) a fost selectat la Visions du Réel (Nyon), EIFF, AFI Silverdocs Discovery (Washington), Dialektus FF (Budapest) si XI Circuito Off (Venetia), unde a castigat Premiul pentru cel mai bun scurtmetraj.  Urmatorul sau film, „Il Pensiero della mano” (2012), este un poem vizual despre artizani, pasiune si viitorul muncii, urmat de „Il Desiderio”, un experiment care a fost conceput, filmat si montat in cinci zile, in timpul unui workshop cu regizorul Michelangelo Frammartino. In 2015, a regizat „Trees That Walk” (2015), urmat de „Voglio dormire con te (2015), co-scris cu Valentina Cicogna si montat de ea, care a avut premiera la Festivalul Cinéma du Réel de la Paris. In 2023, a co-regiat „Sconosciuti Puri” / „Pur Si Simplu Necunoscuti” alaturi de Valentina Cicogna.

Cladirea LAF”/ „Palazzina LAF”, prezentat in premiera anul trecut la festivalul International de Film de la Roma, ajunge la Bucuresti pe 10 martie, ora 18:00.

Celebrul actor Michele Riondino debuteaza in regie cu o poveste inspirata din realitatea trista a unui caz real: cel al muncitorilor de la otelaria Ilva din Taranto, unde a lucrat si tatal sau. Fabrica e un loc in care, pe langa faptul ca s-au imbolnavit de cancer pulmonar mii de persoane din 1993 pana in 2021, iar zeci au murit in urma expunerii la azbest, a avut loc in 1997 o indelungata detentie a unor muncitori calificati considerati indezirabili de catre patroni, iar expunerea cazului „Palazzina LAF” – cladirea dezafectata in care acestia erau trimisi zilnic in timpul programului fara acces la exterior – a socat Italia, fiind cazul care a impus in jurisprudenta italiana pedepse pentru abuzul la locul de munca.
Riondino joaca in acest film rolul principal, cel al unui muncitor necalificat, nevoit sa-si spioneze si sa-si denunte colegii de care sefii sai vor sa scape.


Bilete aici

Michele Riondino este absolvent al Academiei Nationale de Arte Dramatice „Silvio D’Amico”. A debutat ca actor in serialul „Distretto di Polizia” si a interpretat roluri in alte seriale TV populare in Italia, precum „La freccia nera” / „The Black Arrow” (r. Fabrizio Costa), „Il giovane Montalbano” / „The Young Montalbano” (r. Gianluca Maria Tavarelli) sau recentul „I leoni di Sicilia„, regizat de Paolo Genovese.

Imagini din filmul „Palazzina LAF” se regasesc in clipul piesei „La mia Terra” semnata de celebrul artist italian Diodato:

Majoritatea filmelor din festival vor ajunge si la Cluj-Napoca (14 – 17 martie, Cinema Victoria), Iasi (23 – 24 martie, Cinema Ateneu), Timisoara (28 – 31 martie, Cinema Victoria) si Sibiu – in parteneriat cu Este Film Festival (29 mai – 2 iunie).

„Visuali Italiane – Noua Cinematografie Italiana in Romania” este un eveniment organizat de Institutul Italian de Cultura din Bucuresti si Ambasada Italiei, in colaborare cu Muzeul National al Taranului Roman, Cinema Muzeul Taranului, Cinema Victoria din Cluj-Napoca, Cinema Ateneu din Iasi, Cinema Victoria din Timisoara si Este Film Sibiu.

Citește în continuare