Acum pe Netflix, serialul ‘Gangsteri cu stil’ creat de Guy Ritchie. Transforma filmul ‘The Gentlemen’ intr-o serie despre aristocrati excentrici si gangsteri periculosi. Actorul Theo James: “Povestea lui Michael Corleone a fost sursa noastra de inspiratie.”
De astazi, pe Netflix puteti urmari serialul “Gangsteri cu stil” (in engleza, “The Gentlemen”), debutul in televiziune al cineastului Guy Ritchie. Este un proiect in care a crezut foarte mult, l-a creat, produs, scris si a regizat primele doua episoade.
In Gangsteri cu stil, Eddie Horniman (Theo James) mosteneste pe neasteptate vastele domenii rurale ale tatalui sau. Spre stupoarea lui, va afla ca ele sunt parte dintr-un imperiu al cannabisului. In plus, o serie de personaje deloc prietenoase din lumea interlopa britanica isi doresc o parte din operatiune. Hotarat sa isi salveze familia din ghearele lor, Eddie incearca sa ii invinga cu propriile arme. Dar cum socoteala de-acasa nu se potriveste mereu cu cea din targ, pe masura ce se afunda in lumea criminalitatii, incepe sa ii cam prinda gustul.
Povestea aduce aminte de doua dintre cele mai de succes seriale din ultimul deceniu: Succession si Peaky Blinders.
“Gangsteri cu stil” (The Gentlemen) are opt episoade si este inspirat de filmul cu acelasi nume pe care Ritchie l-a lansat in 2019. Este plasat in aceeasi lume exacerbata si deseori hilara a baietilor de strada si a gangsterilor dar distributia este noua fata de film.
Serialul a fost creat independent de filmul din 2019 — in care rolul principal era jucat de Matthew McConaughey —, nu este nevoie sa fi urmarit pelicula pentru a intelege povestea ecranizata din nou de Guy Ritchie. La scenarii a lucrat alaturi de Matthew Read, cu Haleema Mirza, Billy si Theo Mason Wood, Stuart Carolan si John Jackson. Pe langa Ritchie au mai regizat Nima Nourizadeh, Eran Creevy si David Caffrey, producatorul seriei fiind Hugh Warren.
Pe langa Theo James, din distributia serialului mai fac parte Daniel Ings, Joely Richardson, Vinnie Jones, Giancarlo Esposito, Chanel Cresswell, Michael Vu, Max Beesley, Jasmine Blackborow, Harry Goodwins, Dar Salim, Pearce Quigley, Ruby Sear si Peter Serafinowicz.
Eddie Horniman (Theo James) este un ofiter de armata care se intoarce dintr-o misiune in strainatate pentru a fi alaturi de tatal lui pe patul de moarte.
Actiunea incepe in Turcia unde Eddie Halstead si echipa sa efectueaza verificari la granita cu Siria. Plin de echilibru si, in general, afabil, Eddie ramane calm si linistit atunci cand este chemat brusc acasa pe fondul vestilor despre starea de sanatate in declin a tatalui sau. Ajuns la palatul familiei sale, isi intampina mama, Lady Sabrina (Joely Richardson), pe sora sa mai mica, Charly (Jasmine Blackborow), si pe fratele sau mai mare, Freddy (Daniel Ings), care ar trebui sa fie mostenitorul proprietatii si al ducatului tatalui lor.
La citirea testamentului, Eddie descopera ca tatal sau, Ducele de Halstead (interpretat de Edward Fox), l-a dezmostenit pe fiul cel mare, Freddy (Daniel Ings), lasandu-i averea si titlul de proprietate si numindu-l “rezerva”.
„Apoi trebuie sa se descurce nu doar cu faptul ca si-a uzurpat fratele, care se intampla sa aiba o mare problema cu drogurile si jocurile de noroc, ci si cu problemele aparute dupa ce a descoperit ca tatal sau a intrat in afaceri cu un cartel de canabis care conduce o ferma clandestina de iarba pe mosie”, explica Ritchie.
In notele de presa Netflix, scenaristul Matthew Read declara ca si-a dorit sa extinda lumea pe care Guy Ritchie a creat-o in filmul original “intr-un fel de groapa de nisip in care sa se poata juca pe parcursul unei serii extinse de opt parti”. Este lumea criminalilor si aristocratilor care se ciocnesc cu rezultate amuzante, convingatoare, dramatice si provocatoare.
Serialul mizeaza pe o tema atotprezenta in filmele lui Ritchie: frictiune dintre clasele sociale ale sistemului britanic.
In The Gentlemen, ideea centrala a aristocratilor care fac echipa cu infractorii din clasa muncitoare creeaza o frictiune si o tensiune cu adevarat dramatica. Dar, din nou, ca in toate povestile lui Guy, inclusiv in aceasta, nu sunt doar diferentele dintre cei doi, ci si punctele comune pe care le au in comun, ceea ce este cu adevarat interesant.“, spune Matthew Read.
Productia este spectaculoasa, filmarile au fost desfasurate in 80 de locuri diferite care ofera o scenografie impresionanta, tipica pentru fanii filmelor britanice cu aristocrati. Badminton House, resedinta din Gloucestershire a ducelui si ducesei de Beaufort, a fost filmata la Halstead Manor iar la Loseley Park, langa Guildford, au fost filmate unele dintre interioarele grandioase.
Wrotham Park a fost folosit pentru fastuoasa adunare a unchiului Stan, The Reform Club din Londra este clubul lui Pinky din serial iar spatiul pentru evenimente din Rotherhithe, Printworks, a fost aranjat pentru ringul de box din episodul 2.
Mai jos gasiti un interviu cu Theo James — pe care il stiti din cel mai recent sezon The White Lotus si seria Divergent — extras din notele de presa puse la dispozitie de Netflix.
Vorbeste-ne despre personajul tau si rolul sau in serial.
Eddie se intoarce pe mosia familiei sale dupa ce a fost plecat pentru o lunga perioada de timp in armata si trebuie sa isi scoata familia dintr-o gaura in care i-a bagat tatal sau. Desi el este al doilea fiu – „rezerva” – tatal sau l-a dezmostenit pe Freddy, fiul cel mare, si i-a lasat totul lui. Ulterior, Eddie descopera ca familia este indatorata uneia dintre cele mai mari organizatii criminale din Marea Britanie, iar tatal sau a finantat mosia permitand ca o ferma de canabis infloritoare sa functioneze intr-un buncar subteran secret de pe terenul sau. Eddie trebuie sa scoata familia din mizeria pe care a lasat-o tatal sau, dar acest lucru inseamna, practic, sa cada in mainile diavolului.
Si ce descopera despre el insusi in acest proces?
Cand eu si Guy Ritchie am discutat pentru prima data despre rol, a vorbit despre dorinta de a crea un fel de poveste gen Breaking Bad. Asadar, Eddie este, in esenta, un om bun care se trezeste corupt prin intermediul infractionalitatii. Ideea de om contra bestie – si de faptul ca ambele fac parte din natura unui om – se regaseste in The Gentlemen, iar Eddie are elemente puternice din ambele. De asemenea, poti crede ca, in timp, odata ce a pasit in partea intunecata, ar putea ramane cu usurinta acolo si ar putea deveni o persoana destul de periculoasa, ceea ce a fost distractiv si fascinant de jucat.
Nu ar fi o drama a lui Guy Ritchie daca nu ar combina temele „toffs si gangsteri”. A fost amuzant sa te afli in aceasta lume?
Da, este foarte amuzant sa combinam aceste doua lumi – Eddie incearca sa echilibreze totul cu lumea interlopa a criminalitatii, inclusiv cu un gangster albanez pe nume Tonibler [Tony Blair], Mercy, un lord filipinez al drogurilor si un cartel din Liverpool, care sunt hiper-violenti, dar si hiper-amuzanti in acelasi timp. Din punctul de vedere al lui Eddie, povestea se refera la intrebarea daca poate supravietui la oricare dintre aceste doua subansambluri si subculturi ale societatii britanice.
Cum a fost sa lucrezi cu Guy Ritchie?
Am fost un fan al lui Guy inca de la filmele Lock, Stock and Two Smoking Barrels si, mai ales, Snatch. Ii place spontaneitatea, asa ca, chiar daca ai invatat scenariul si crezi ca stii unde te afli, cand venea vorba de filmari, cea mai mare parte era aruncata pe geam, rupeam scenariul si o luam de la capat. S-a dovedit a fi un mod genial de a lucra si, odata ce ai intrat in ritmul de lucru, poti sa improvizezi, sa vii cu idei gandite impreuna si sa lucrezi pentru a crea cea mai buna scena posibila. A fost de fapt foarte distractiv si foarte eliberator.
The Gentlemen pare foarte fidel unui gen specific pe care Guy Ritchie l-a inventat. Care au fost elementele definitorii ale acelui gen, dupa parerea ta?
Pentru mine, ceea ce defineste munca lui Guy este lumea usor inaltata pe care o imagineaza, pe care mi-a descris-o ca fiind „realitatea cu o intorsatura de sapte procente”. Ceea ce a creat intotdeauna in filmele sale, si acum in aceasta serie, este o lume care exista pe o muchie de cutit intre comedie, drama si actiune.
Daca inclini prea mult spre drama intr-un proiect al lui Guy Ritchie, devine melodrama. Daca te inclini prea mult spre comedie, devine prea mult prea plin de hazard si farsa. Iar daca te indrepti prea mult spre actiune, devine un film de actiune. Guy a regizat doar primele doua episoade si provocarea a fost sa mentina acest ton pe tot parcursul filmului, deoarece este atat de specific. Am muncit din greu pentru a infileta toate acele, asa cum face Guy, si cred ca am reusit.
Esti un aristocrat foarte convingator. Ai vreo legatura cu aceasta lume?
Nici pe departe. Iar pana sa filmam „The Gentlemen”, nu am intalnit niciodata un duce si nici nu am avut vreo intrare in acest tip de lume. Nu o intelegeam deloc. Asa ca a fost foarte util sa filmam la Badminton Estate si sa-l cunoastem pe Ducele de Beaufort care, ca si Ducele de Halstead, se confrunta cu toate problemele moderne ale nobilimii de mosieri. Este o proprietate imensa si, in cazul lui, ajuta la finantare permitand echipelor de filmare pe proprietatea sa.
(n.r. Theo James a mai jucat cu brio rolul unui aristocrat in trecut, in primul sezon al serialului Downton Abbey cand l-a interpretat pe diplomatul Kemal Pamuk.)
Si ce a adus personajului si serialului filmarea in locuri magnifice precum Badminton?
Ei bine, atunci cand te afli in aceste locuri, esti foarte constient de aceasta uriasa linie familiala care dateaza de secole. Pe pereti sunt picturi in ulei ale stramosilor, asa ca poti vedea la propriu cum bogatia si pamantul se transmit din generatie in generatie. Ideea de cat de adanc setate sunt privilegiile si clasele sociale in societatea noastra se afla cu adevarat in inima filmului The Gentlemen si o simti visceral in acele locuri.
Cum este relatia dintre Eddie si fratele sau, Freddy?
Freddy este un pic cam ratat – este instabil, dependent de droguri si de jocuri de noroc, asa ca este uitat, spre marea lui nefericire, in testamentul tatalui sau. Iar faptul ca Eddie mosteneste intreaga mosie, scaunul si titlul, provoaca multe frictiuni intre frati. Asadar, exista mostenitorul si apoi fiul cel mic, care ar putea sa mosteneasca numai daca moare fratele mai mare, desi in cazul lui Freddy si Eddie acest concept este rasturnat.
De fapt, si filmele celebre cu gangsteri abordeaza adesea tema ascensiunii si a luptelor pentru putere in cadrul familiilor. Nu ca ne-am compara cu „Nasul”, unul dintre cele mai bune filme din toate timpurile, dar povestea lui Michael Corleone a fost o sursa de inspiratie pentru noi, in sensul acestui tanar soldat care se intoarce o persoana relativ morala, dar care apoi este compromis si corupt total pe parcurs. Iar cu Freddy, exista un pic din Fredo, care este, de asemenea, un frate mai mare inadecvat depasit de un frate mai tanar.
Din punct de vedere al tonului, insa, in The Gentlemen este o relatie foarte diferita intre frati, pentru ca este foarte accentuata si uneori foarte comica.
Rolul lui Eddie devine destul de fizic uneori. Sunt implicate cascadorii sau lupte interesante?
Da, rolul are toate elementele – drama, comedie… si actiune. Iar elementul de actiune a fost foarte distractiv. Este un militar care s-a intors pentru a se lupta sa iasa dintr-o dinastie criminala, asa ca vor fi actiune, lupte si urmariri si vor muri oameni. Totusi, in mod imbucurator, stilul lui Guy nu este acela de a vedea capetele oamenilor zburati, ci face cumva ca totul sa fie complet visceral, fara a arata sange de dragul de a arata sange.
Cat de mult se reflecta arcul personajului Eddie in hainele pe care le poarta?
Foarte mult. Se intoarce acasa ca soldat, dupa ce s-a cam ferit de viata din care a venit, purtand o jacheta si o pereche de blugi. Dar cu cat incepe sa se bucure mai mult de noua lume in care se afla si devine dependent de sentimentul de putere pe care i-l da, hainele sale incep sa evolueze si sa se schimbe.
Astfel, trece de la haine destul de simple — pana spre final cand a trecut pe teritoriul gangsterilor — la ceasuri Patek-Philippe cu costume din trei piese, perfect croite. A imbratisat toate lucrurile de care fugea in trecut si a devenit practic noul Don. Iar hainele reflecta in totalitate acest lucru.