O pictura a lui Victor Man vanduta cu jumatate de milion de dolari la Londra, de 5 ori peste asteptarile expertilor. Lucrarile artistului roman sunt in colectii importante la Tate Modern, Centrul Pompidou si Muzeul de Arta Moderna din San Francisco.
Recent, o lucrare a artistului roman Victor Man a obtinut o suma impresionanta intr-o licitatie Sotheby’s desfasurata la Londra. In cadrul unei vanzari de arta moderna si contemporana in care majoritatea operelor au fost adjudecate pentru sume mult mai mici fata de estimarile specialistilor, pictura lui Man a obtinut de cinci mai mult fata de estimarea sa maxima.
Licitatia a adunat incasari de 126,6 milioane de dolari si a inclus operele unor artisti precum Warhol, Picasso, Renoir, Monet, Signac, Bacon si Miró. Pentru specialisti, rezultatul lui Victor Man — 515.803 dolari pentru pictura “The Chandler” — este unul exceptional, mai ales ca piata de arta se afla intr-un moment de declin.
Mergand pe urmele lui Adrian Ghenie si Ciprian Muresan, Victor Man se afla intr-o ascensiune impresionanta in ultimele sezoane.
Inaintea licitatiei, pictura “The Chandler” avea o valoare de piata estimata intre 70.500 si 94.000 de euro, pretul de achizitie — peste jumatate de milion de euro — depasind de cinci ori aprecierile expertilor.
Licitatia a inclus artisti consacrati cat si emergenti, inaintea vanzarii lucrarile au fost expuse la Londra, fiind vazute de 7.500 de persoane intr-o saptamana. A inclus 58 de loturi, cinci dintre ele s-au vandut cu mai mult de 6 milioane de dolari (Picasso, Monet, Signac, Bacon, Miró), iar cinci nu s-au vandut deloc.
“Barbat cu pipa” (1968) de Picasso s-a vandut cu 17,4 milioane de dolari, “Studiul lui George Dyer” (1970) de Francis Bacon a fost adjudecat cu 8,7 milioane de dolari iar “Flowers” (1964-65) al lui Andy Warhol s-a vandut cu 1,4 milioane de dolari. Una dintre cele mai spectaculoase vanzari a fost un peisaj realizat de Claude Monet la Giverny in 1885, adjudecat pentru 9,8 milioane de dolari.
Pictura lui Victor Man a fost realizata in 2013 si este un exemplu timpuriu din cea mai celebra si mai coerenta serie a sa cu acelasi titlu: The Chandler (termenul nu are o traducere directa in limba romana).
Este stratificata cu referinte istorice si culturale din toate timpurile, locurile si genurile si surprinde privirea contemplativa si greutatea existentiala care strabate opera artistului educat la Cluj, unde s-au format si celelalte staruri ale picturii romanesti contemporane.
Lucrarea a fost expusa la scara larga in institutii prestigioase din intreaga lume, inclusiv in cadrul recentei expozitii personale a lui Man la Muzeul Städel din Frankfurt — intitulata “Victor Man. The Lines of Life” — precum si la Muzeul Tamayo din Mexico si Haus der Kunst din München.
Potrivit unui interviu acordat de Victor Man catre Flash Art in 2016, “Nu stii la ce te uiti de fapt, nu stii ce sa faci cu ea, mai degraba decat sa te confrunti cu subiectul sau dezorientant. Ai nevoie de ceva timp pe care sa-l petreci cu ea sau sa astepti sa vezi mai multe lucrari pentru a-ti face o idee despre ce ar putea fi vorba”.
“The Chandler” este o serie de portrete care infatiseaza o figura sezand, fara cap, fiecare tinand capul decapitat pe genunchi.
Compusa in prezent din opt lucrari, seria The Chandler a inceput in 2013 cu cinci portrete, iar de atunci a crescut cu cate o pictura realizate in ficare dintre anii 2014, 2018 si in 2023.
Pornind de la tema decapitarii, Man impleteste imagini din diverse surse, de la iconografie crestina, literatura si istoria artei. Subiectii portretelor sunt anonimi si oscileaza intre trasaturile masculine si cele feminine, un indiciu subtil la romanul “Orlando” al Virginiei Woolf, despre un poet care trece de la barbat la femeie si se joaca cu capetele taiate ale adversarilor stramosilor sai.
Titlul seriei face referire la termenul medieval „chandler”, care era responsabil de intretinerea lumanarilor din casele bogatilor si, in special, responsabil de taierea fitilurilor. In contextul picturilor, artistul devine un “chandler” metaforic prin taierea capetelor.
Seria face aluzie si la o referinta din istora artei, in acest caz la cuvantul grecesc “akephalos”, care inseamna „fara cap”. Capetele taiate sunt un motiv recurent in multe mituri si naratiuni semnificative din istoria artei, cum ar fi Sfantul Dionisie din Paris, care isi poarta capul in maini, Judith decapitandu-l pe Holofernes si Medusa.
In varsta de 50 de ani, Victor Man traieste si lucreaza la Roma si la Cluj, orasul sau natal din Romania.
Victor Man a studiat pictura in 1990 la Cluj iar in 2000 s-a mutat la Israel pentru a-si imbogati procesul artistic la scoala Studio din Ierusalim, sub atenta supraveghere a pictorului Israel Hershberg.
A reprezentat Romania doua editii ale Bienalei de la Venetia: in 2007 cand a expus alaturi de Cristi Pogacean, Mona Vatamanu si Florin Tudor si in 2015 cand a expus in pavilionul central. In 2014 a primit premiul „Artistul anului” din partea Deutsche Bank.
Lucrarile lui Man se afla in numeroase colectii private si institutionale, printre care Centrul Pompidou din Paris, Muzeul de Arta Moderna din San Francisco, Tate Modern din Londra si Muzeul Städel din Frankfurt am Main.
De-a lungul timpului a expus in muzee si galerii din Germania, Mexic, Luxemburg, Polonia, Italia, Franta, Marea Britanie si SUA.