Skip to content

Tendinta anului in turism sunt calatoriile surpriza sau „Blind Holiday”. Platiti in avans si descoperiti destinatia vacantei cand ajungeti la aeroport.

Potrivit expertilor in calatorii, vacantele surpriza ─ conceptul de “blind holiday” ─ au devenit principala tendinta a anului 2024. Sunt la moda predominant in Europa si SUA si se aplica atat calatorilor individuali dar si grupurilor care achizitioneaza bilete de avion si pachete de turism fara sa stie incotro se indreapta.

Tendinta s-a remarcat inca de la finalul anului trecut cand un sondaj realizat de Booking.com in randul a 27.000 de calatori din 33 de tari a aratat ca 52% dintre acestia sunt „dornici” sa rezerve o calatorie surpriza in care „totul, pana la destinatie, este necunoscut pana la sosire”. 

Conceptul de calatorie surpriza a aparut in ultimul deceniu, fiind regasit inclusiv in pachetele agentiilor de turism din Romania.

Potrivit studiilor, calatorii sunt atrasi de elementul de mister care ii “tenteaza sa caute un nou mod de a explora lumea” si prefera sa lase agentiile de turism sa planifice fiecare aspect al vacantei, de la rezervarile biletelor de avioane la cazari si planificarea programului zilnic cu atractii locale.

La inceputul acestui an, Wizz Air, una dintre cele mai populare companii aeriene low-cost din Europa (si din Romania), a scos la concurs 35 de calatorii catre o destinatie necunoscuta, care s-a dovedit a fi Antalya, in Turcia. 

Compania Lufthansa a crea de asemenea programul Lufthansa Surprise, unde puteti rezerva un zbor aleatoriu in functie de tipul de calatorie preferat.

De asemenea, sectiunea de vacante misterioase de la Opodo ofera optiuni ieftine de zbor sau zbor plus hotel catre o locatie necunoscuta, compania de turism de lux Black Tomato invita exploratorii sa se indrepte catre o zona salbatica necunoscuta cu pachetul lor „Get Lost”, iar srprs.me ofera o gama de vacante surpriza in orase incepand de la 240 de lire sterline pentru o excursie de 3-5 zile undeva in Europa, cu zbor din Marea Britanie.  

Exista totusi o serie de pasi bine de stiut inainte de a rezerva o astfel de vacanta. 

Rezervarea incepe cu selectarea unui pachet de preturi in functie de distanta pe care doriti sa o parcurgeti si de numarul de zile in care doriti sa calatoriti. Apoi, completati un chestionar care enumera aspecte precum calatoriile anterioare, interesele, inclinatiile de calatorie, problemele de mobilitate si restrictiile alimentare. Ulterior, expertii incep sa va planifice vacanta.

Cu aproximativ o saptamana inainte de plecare, primiti un e-mail cu indicii enigmatice despre locul in care va indreptati – cum ar fi prognoza meteo – astfel incat sa stiti ce sa impachetati si in ce zi si la ce ora ar trebui sa ajungeti la aeroport. 

Cu cateva zile inainte de plecare, veti primi prin posta o scrisoare care contine doua lucruri: un plic mai mic si o scrisoare in care vi se spune explicit sa nu deschideti cel de-al doilea plic pana cand nu ajungeti la aeroport. Asta pentru ca al doilea plic contine destinatia surpriza, plus un itinerariu care include rezervari la restaurant si sugestii pentru muzee, drumetii si alte atractii locale.

Tendinta este puternic influentata de rutina previzibila instaurata in perioada pandemiei. Oamenii resimt nevoia de a trai experiente spontane, surprinzatoare.

Cresterea interesului pentru calatoriile misterioase arata cat de costisitoare a devenit rezervarea unei vacante. Un studiu recent arata ca un turist rasfoieste in medie aproximativ 141 de pagini web inainte de a porni intr-o calatorie. Desi s-ar putea crede ca optiunile aparent nesfarsite ar fi tentante — pentru ca exista o mare libertate de alegere —, tot mai multi turisti declara ca se simt prinsi intr-un sistem labirintic din cauza supraincarcarii cu informatii si a senzatiei de coplesire pe care multi o resimt in perioada post-pandemica.

“Intrarea in 2024 cu planul de a nu planifica nimic contravine rutinei noastre zilnice adesea rigide si puternic planificate. Pentru multi, spontaneitatea de a pleca spre o destinatie necunoscuta este destul de palpitanta si totul se rezuma la o noua experienta si la un nou mod de a calatori.” , a declarat Ryan Pearson, manager regional pentru Marea Britanie si Irlanda al platformei Booking.com. 

Citește în continuare