Posta Franceza a lansat timbre cu aroma de bagheta proaspat scoasa din cuptor. Vor fi urmate de timbre cu miros de ciocolata, capsuni si lavanda.
Posta Franceza lanseaza o noua campanie de promovare a scrisorilor traditionale si gastronomiei locale si incepe cu celebra bagheta pariziana, cunoscuta drept „painea nationala a Frantei”. In acest sens, au fost lansate timbre razuibile care contin „parfum de brutarie” si arome specifice magazinelor de tip “boulangerie”.
Timbrul este realizat in parteneriat cu magazinele Le Carre d’encre, costa 1,96 euro si prezinta o ilustratie cu bagheta pariziana, infasurata cu o panglica in culorile steagului francez. Posta a lansat un tiraj limitat de 594.000 de exemplare care pot fi cumparate inclusiv din magazinele Le Carre d’encre.
Fiecare timbru contine o suprafata speciala acoperita de cerneala cu microcapsule in care a fost adaugat mirosul specific de brutarie si baghete proaspat coapte.
Timbrele au fost lansate de ziua Sfantului Honoré, patronul brutarilor si al patiserilor in Franta, in prezenta presedintelui Emmanuel Macron care a descris tichetele razuibile ca fiind „250 de grame de magie si perfectiune”, referindu-se bineinteles la aromele baghetelor.
Initiativa face parte dintr-un efort de recuperare a interesului public pentru corespondenta traditionala, intr-o epoca dominata de ecrane si comunicare prin telefoane, tablete si computere inteligente. Posta urmeaza sa lanseze in urmatoarele luni si timbre razuibile parfumate cu ciocolata si capsuni, lavanda sau ierburi de Proventa, inspirate de cultura si bucataria frantuzeasca.
Despre timbrele cu baghete, Damien Lavaud, unul dintre tipografii implicati in proiect, a declarat ca: „Mirosul este incapsulat in timbre, iar cerneala este realizata de o firma specializata. A fost foarte dificil sa aplicam stratul de cerneala pe timbre fara a sparge capsulele. Am facut zeci de teste pana am ajuns la varianta ideala in care clientul are la final satisfactia de a razui timbrele si inspira mirosul proaspat de paine coapta.”
Bagheta este denumita adesea drept „bijuteria gastronomiei franceze”, totodata cel mai popular tip de paine savurat si consumat in Franta. Din 2022 se afla pe Lista Patrimoniului Imaterial UNESCO.
Procesul traditional de productie presupune cantarirea si amestecarea ingredientelor, framantare, fermentare, dospire, modelare manuala, a doua fermentare, marcarea aluatului cu taieturi (semnatura brutarului) si coacere.
Spre deosebire de alte paini, bagheta este facuta din numai patru ingrediente: faina, apa, sare si drojdie, din care fiecare brutar obtine un produs unic. Baghetele necesita cunostinte si tehnici specifice: sunt coapte pe tot parcursul zilei in loturi mici, iar rezultatele variaza in functie de temperatura si umiditate.
Bagheta frantuzeasca genereaza moduri de consum si practici sociale care o diferentiaza de alte tipuri de paine, cum ar fi vizitele zilnice la brutarii pentru a cumpara produse de panificatie si rafturi specifice pentru a se potrivi cu forma lor lunga. Totodata, bagheta este consumata in multe contexte, inclusiv in timpul meselor in familie, in restaurante, in cantinele de la locul de munca si din scoli.