O lucrare de la Vatican a artistului roman Camilian Demetrescu va fi expusa la Sibiu, intr-un imprumut extraordinar. I-a fost comandata de Papa Ioan Paul al II-lea si reprezinta un pasaj din Divina Comedie.
O lucrare de tapiserie semnata de Camilian Demetrescu, care se afla in Palatul din Vatican, va fi expusa pentru prima data in Romania, la finalul lunii iunie, in Muzeul de Arta Contemporana din cadrul Muzeului National Brukenthal. Este un imprumut extraordinar, realizat cu prilejul a 100 de ani de la nasterea artistului.
In expozitie vor putea fi admirate mai multe lucrari de sculptura, pictura, desen, documente dar si tapiserii, una dintre acestea fiind adusa din Palatul Apostolic din Vatican, unde in sala de audienta si de intalniri diplomatice ale Papei exista expuse mai multe lucrari semnate de Camilian Demetrescu.
Va fi cea mai importanta expozitie Camilian Demetrescu in Romania din ultimele decenii. Este organizata de Brukenthal in parteneriat cu Civita Mostre E Musei S.P.A. din cadrul Parlamentului italian, Ambasada Romaniei in Italia si familia Demetrescu.
Alexandru Chituta, managerul Muzeului Brukenthal, a declarat: „Este o restituire a unui artist important ce s-a nascut in Romania si a activat in Italia. Cu o opera extraordinara, Camilian Demetrescu este unul dintre cei mai interesanti artisti. Este un privilegiu ca in aceasta expozitie, cu acordul Vaticanului, o lucrare de tapiserie din Palatul Apostolic din Vatican, acolo unde Sanctitatea Sa Papa primeste vizitele, sa avem imprumutata o superba tapiserie. De asemenea, familia si-a exprimat bucuria ca o lucrare a artistului sa fie donata si sa ramana in colectia Muzeului nostru.”
Camilian Demetrescu s-a nascut la Busteni in 1924, unde locuiau bunicii. A absolvit clasele elementare la Miercurea Ciuc, iar Liceul Militar la Targu Mures.
A studiat la Academia de Bellearte din Bucuresti, a urmat cursuri de medicina si filozofie iar la 24 de ani a devenit membru al Uniunii Artistilor Plastici. In tara, a desfasurat activitatea de de scriitor si istoric de arta in presa si la radiourile si televiziunile de stat.
A fugit din Romania in 1969, solicitand azil politic in Italia. In urmatorii 10 ani a creat arta abstracta, incercand sa scape de manierismele realismului socialist, iar criticul de arta Giulio Carlo Argan il numeste al cincilea mare nume in arta italiana.
De la abstractionism, in jurul anului 1977, trece la arta simbolistica sacra si, impreuna cu familia, restaureaza biserica romanica din secolul al XII-lea Sfintii Filip si Iacob, la Gallese, la nord de Roma. Locul il marcheaza profund, ii schimba viata si arta si il face sa se reapropie de crestinism.
Doi ani mai tarziu, la Paris, il cunoaste pe Mircea Eliade. Lui ii datoreaza in cea mai mare parte hotararea de a renunta la arta abstracta.
Treptat, domnul Demetrescu descopera si intelege tezaurul artei crestine medievale si se dedica unei arte cu caracter spiritual. Organizeaza expozitii in mai toate orasele mari din Italia, dar si in Franta.
Lucrarile sale sunt prezente in mai multe biserici iar in 1986 este invitat de Comisia Pontificala pentru Arta din Vatican, impreuna cu 33 de artisti europeni, pentru a ilustra Divina comedie a lui Dante.
La editura „Il Cerchio” din Rimini ii apar cartile: In Patul lui Procust. Aforisme si desene despre paradoxurile secolului XX, Exil (1995), precum si volumele dedicate Simbolului in arta romanica: Solstitiul etern, dedicat bazilicilor din Italia centrala si Proverbe de piatra, dedicata domurilor din Piacenza si Ferrara.
La Bucuresti ii sunt publicate memoriile “Exil. incercarile labirintului” (1997) si apoi “Exil. 1995-2009. intoarcerea la simbol”, publicat de Muzeul Literaturii Romane (2009). In urma Revolutiei din 1989, constituie in Italia „Comitetul Pro Romania”, prin care organizeaza transporturi cu ajutoare si publica in doua editii Biblia tradusa de Gala Galaction, pe care o difuzeaza in tara.
Artistul se stinge din viata la Gallese, in 6 mai 2012.
„Arta actuala a lui Demetrescu” scria despre el Mircea Eliade, marele sau prieten, „pare sa se ofere unui om contemporan amenintat sa-si piarda treptat toate libertatile… Demetrescu crede ca, redescoperind aceste semne simbolice si descifrandu-le sensul ascuns, omul de astazi ar putea cobori la sursele arhetipale ale experientei umane, pentru a-si intelege mai bine destinul”.