S-a deschis noul sezon expozitional la Muzeul National de Arta Contemporana. Prezinta masca mortuara a lui Eminescu, lucrari de Geta Bratescu, Mircea Cantor, Adina Mocanu si Bogdan Rata.
Incepand de astazi puteti vizita noul sezon expozitional la Muzeul National de Arta Contemporana din Bucuresti.
MNAC celebreaza anul acesta 20 de ani de prezenta in Palatul Parlamentului, un prilej numai bun pentru redescoperirea istoriei institutiei printr-o serie de expozitii si evenimente dedicate acestei borne, iar evenimentul central cu care sezonul de vara debuteaza va fi expozitia “Rasucirea. Triumful provinciei, amurgul imperiilor” (curatori Calin Dan & Celia Ghyka).
Expozitia, gazduita la parterul muzeului reprezinta a doua etapa a unui proiect curatorial si de cercetare, ce a debutat in cadrul programului „Timisoara 2023” prin “RASUCIREA. 5 niveluri pentru edificarea Banatului Etern”, prezentata de Kunsthalle Bega.
De la o privire inter-disciplinara asupra Banatului istoric, vazut ca teritoriu de intalnire a diverse dinamici geo-politice si culturale ce au sedimentat traditiile unei lumi generice, conceptul de “RASUCIRE” este folosit acum pentru a realiza o ampla celebrare a cinci milenii de civilizatie pe teritoriul carpato-danubiano-pontic, ilustrat printr-un ansamblu neconventional de arheologie, arte decorative, imbracaminte, produse etnografice si produse industriale de masa care stabilesc dialoguri semnificative cu lucrari de arta contemporana din colectia Muzeului National de Arta Contemporana si din colectii private.
Scenografia propusa cauta sa dea acestui argument vizibilitate si concretete in spatiul fizic al expozitiei. Privita ca metafora a existentei, “RASUCIREA” poate fi urmarita pe multiple paliere si in infinite variatiuni.
Printre lucrari se numara opere de Mihai Olos, Geta Bratescu, Matei Bejenaru si Mircea Cantor dar si masca mortuara a lui Mihai Eminescu.
Prezentarile Colectiei MNAC continua cu PULS 21, o selectie din Achizitiile recente ale Muzeului (etajul 1), respectiv Leviathan. In maruntaiele colectiei (etajul 2, concept Calin Dan, curator Irina Radu), proiect multi-disciplinar de vizitare a depozitelor MNAC.
Acestea fac legatura intre istoria formarii muzeului si patrimoniul complex, reflectand in acelasi timp productia vizuala romaneasca din ultimele decenii si strategiile recente de constructie institutionala. Daca Leviathan isi propune sa lumineze retrospectiv diversele mecanisme care au guvernat nasterea colectiei permanente in primele sale faze, Puls 21 vine ca o gura de aer propaspat printr-o selectie a celor mai recente lucrari de arta intrate in Colectia muzeului in sesiunile de achizitii publice din 2020 si 2022, dezvaluind o atitudine prospectiva in reflectia curatoriala a muzeului.
La etajul 4, Adina Mocanu prezinta “Fiind Nina”, expunerea multimediala a unui proiect de cercetare pe termen lung (curator Sandra Demetrescu), care porneste de la instalatia video achizitionata de MNAC in Sesiunea 2020.
“Being Nina [Fiind Nina]” ia, la MNAC, forma unei expozitii care reflecta cercetarea pe termen lung a Adinei Mocanu asupra universurilor alternative, a lumii de dincolo sau despre Celalalt ca instrument artistic, si care se desfasoara sub forma unei instalatii site-specific, pornind de la lucrarea video multicanal omonima din colectia MNAC.
Structurata in jurul unui personaj performativ fictiv – care suprapune identitatile unei gospodine rusesti cu puteri supranaturale (Nina Kulagina), faimoasa in timpul Razboiului Rece, si a unei versiuni contemporane a acesteia care inca traieste in satul natal al Adinei din Romania – aceasta lucrare de realism magic este un proces bidirectional de explorare a lumii exterioare si a identitatii (artistice) personale.
Tot la etajul patru, in spatiul Auditorum, vor fi expuse lucrarile finalistilor celei de-a treia editii a Premiilor Crama Oprisor pentru Desen Contemporan – Editia Nationala, editie co-organizata anul acesta cu MNAC si gazduita in unul dintre spatiile expozitionale ale muzeului.
Premiile Crama Oprisor Pentru Desen Contemporan reprezinta o initiativa de sprijinire a tinerilor artisti, studenti si absolventi ai institutiilor de invatamant superior artistic din Romania, prin acordarea a trei premii: Marele Premiu Crama Oprisor pentru Desen Contemporan, Premiul Special al Publicului si Premiul Special Muzeul National de Arta Contemporana.
In fata Muzeului veti descoperi expozitia Urbanologie a artistilor timisoreni Bogdan Rata si Dan Visovan, o interventie cu patru sculpturi de dimensiuni monumentale, parte dintr-o serie mai ampla initiata in 2023.
Cuvantul „urbanologie” nu exista cu adevarat si tocmai din aceasta cauza poate insemna o multime de lucruri. In cazul de fata este descris ca „un act spontan de recuperare arheologica a unui anumit strat al orasului in dezvoltare”.
Dan Visovan este urbanolog datorita unor fapte simple ale vietii dar, in primul rand, este sculptor si producator specializat in lemn. Profitand de oportunitatea oferita de orasul Timisoara cand administratia locala a decis sa taie un numar de stejari centenari prea bolnavi pentru a fi salvati, trunchiurile acestor veterani ai orasului au fost recuperate de Bogdan Rata si Dan Visovan si redate unui joc artistic al formelor.