Restaurarea dezastruoasa a unei biserici din Spania atrage criticile expertilor internationali. Alte exemple ridicole care au distrus monumente importante de-a lungul timpului.
Recent, comunitatea internationala a specialistilor in conservare si restaurare a reclamat un proiect de restaurare dezastruos din Spania. Expertii au criticat dur renovarea unei biserici de secol al XVIII-lea din orasul Soria, in nordul Peninsulei Iberice.
Desi biserica Ermita de Nuestra Señora del Mirón dateaza din 1725 si se afla in patrimoniul national al Spaniei, echipa care s-a ocupat de restaurare nu a respectat standardele internationale si a utilizat alte culori pentru vopsirea detaliilor decorative din interior. Ulterior, nuantele alese au fost descrise drept „ridicole” si „stridente”.
Biserica a fost construita in stil baroc si rococo, insa specialistii sustin ca si-a pierdut o mare parte din farmec dupa finalizarea restaurarii. Figurile sculptate care decoreaza altarul au devenit „caricaturale” si complet inadecvate perioadei.
Primii care au semnalat restaurarea defectuoasa au fost Soria Patrimonio, un grup local de patrimoniu. Ei au distribuit pe platforma X fotografii cu interiorul bisericii inainte si dupa restaurare, declarand ca „Elementele decorative au ajuns sa fie conturate, iar heruvimii — care inainte erau albi — au devenit caricaturi. Repictarea unei biserici in acest mod nu se incadreaza in bunele practici de interventie si conservare aplicate cladirilor cu valoare patrimoniala.”
Expertii sustin ca lucrarile au fost realizate fara efectuarea unor studii preliminare cerute de obicei pentru restaurarea unui monument istoric. In plus, sfintilor le-au fost adaugati muschi, fiind modelati intr-un mod aproape caricatural, deloc in concordanta cu iconografia obisnuita.
Francisco Manuel Espejo, presedintele Asociatiei Profesionale a Restauratorilor si Conservatorilor din Spania, a criticat la randul lui proiectul controversat: „A fost o restaurare esuata. O restaurare — reusita sau nu — este efectuata de un restaurator calificat in mod oficial. Aici nu se poate vorbi despre asa ceva, este un atac asupra patrimoniului efectuat de cineva fara expertiza.”
Spania are un istoric mai vechi legat de restaurarile nereusite sau defectuoase dupa ce in 2012 o pictura din 1930 care il reprezinta pe Isus a devenit virala in urma unor lucrari de repictare.
Cecilia Giménez a devenit celebra dupa ce a distrus o fresca cu chipul lui Isus dintr-o biserica din orasul spaniol Borja. Lucrarea a ajuns cunoscuta pe internet sub numele de „Beast Jesus” — „Isus Bestie”, alti utilizatori au descris-o drept „Isus maimuta”. Imaginea a devenit rapid un meme si a atras ulterior mii de turisti care vizitau orasul doar pentru a vedea pictura.
Spania s-a confruntat si in 2018 cu critici din partea comunitatii internationale dupa restaurarea unei sculpturi a Sfantului Gheorghe din biserica San Miguel de Estella din Navarra. Aceasta a fost descrisa ulterior drept un personaj comic din filmele Disney.
Cand lucrarea a fost gata in noua versiune, s-a declansat cum era de asteptat un scandal. Primarul a declarat presei ca restaurarea s-a facut fara aprobare, dar a refuzat sa spuna numele profesoarei care a pictat sculptura in loc sa o curate cu substante speciale pentru asemenea operatiuni de restaurare.
Asociatia Profesionala a Restauratorilor si Conservatorilor din Spania a declarat ca: „Pentru a evita acest tip de eforturi neconstructive, trebuie sa existe echipe multidisciplinare si inspectii saptamanale pentru a tine evidenta lucrarilor de restaurare si pentru a preveni modificarile invazive si lipsite de respect.”
Din aceeasi categorie a nepriceperii, ignorantei si dorintei de a restaura o lucrare de arta care a sfarsit prin a fi distrusa face parte si grupul de statui Marte si Venus (datate 175 AD) pe care l-a cumparat premierul italian Silvio Berlusconi pentru a fi instalat in fata resedintei sale.
La momentul la care a fost descoperita statuia de catre arheologi aceasta avea parti lipsa, dar cand Berlusconi a vazut-o in fata casei sale a cerut ca ea sa fie restaurata. In cateva saptamani i-au fost adaugate partile lipsa, iar lumea artei italiene a luat foc, calificand gestul drept o profanare a artei si un vandalism.
Nici Da Vinci sau Michelangelo nu au scapat de ratarile restauratorilor, sigur la un alt nivel pentru ca au avut acces restauratori de renume la lucrarile lor, dar rezultatele au fost cu mari probleme.
Restaurarea frescelor din Capela Sixtina intre anii 1980-1994 a fost considereata cea mai mare lucrare de restaurare a secolului trecut. Au fost angajati unii dintre ce mai mari specialisti in opera lui Michelangelo, chimisti, restauratori…
Si cu toate acestea, unele dintre desene si-au pierdut … ochii. Critici de arta precum James Beck au protestat vehement fata de tehnicile folosite in restaurare, culorile alese pentru restaurare (comparand cu materialele pe care le avea la dispozitie Michelangelo in urma cu 500 de ani, dar luand in calcul si evolutia tehnicii lui in cei 4 ani cat a pictat tavalul Capelei Sixitine). Beck sustine ca Michelangelo si-a schimbat si stilul si tehnica in cei patru ani de lucru, si desenele de la inceput aveau o alta dispozitie a luminii si umbrelor decat cele realizate in ultimul an. Sigur, aici vorbim de nuante foarte fine ale restaurarii, dar disparitia ochilor unor personaje din picturi a fost considerata catastrofala. Si s-a lasat cu cateva demisii la Vatican, intre cei care au avut in grija proiectul de restaurare.
La fel s-a intamplat si la Luvru cu lucrarea lui Leonardo Da vinci, The Virgin and Child with St. Anne. Lucrarea s-a intors de la restauratori mult mai “luminoasa” decat era initial, dar comparative cu stiul in care picta Da Vinci la vremea respectiva. Expertii au declansat un scandal international, aratand fragmente din jurnalele lui Da Vinci ca spiritul acestei lucrari nu era in directia in care au dus-o restauratorii. Si un intreg department de restaurare a fost concediat de la Luvru.
Si o ultima interventie comica asupra unei lucrari de arta cu importanta istorica, de data aceasta din Canada: lucrarea Fecioara Maria cu pruncul Iisus care se afla in fata bisericii din Sudbury, Canada.
Lucrarea a fost vandalizata si capul pruncului Iisus a disparut, prin urmare o artista locala s-a oferit sa faca un cap pentru a fi inlocuit cel pierdut. Rezultatul muncii lui Heather Wise a fost atat de bizar si a scandalizat comunitatea, incat s-au facut petitii pentru ca vandalii sa aduca capul statuii inapoi. In cele din urma hotii au lasat intr-o noapte capul statuii langa soclu, iar statuia a fost readusa la forma initiala.