Un studiu arata ca numai 8 minute de continut TikTok despre slabit si diete excesive afecteaza profund imaginea de sine a tinerelor femei. Cercetatorii sustin ca este un fenomen daunator, cu efecte pe termen lung.
Potrivit unui studiu publicat recent, continutul de pe TikTok care promoveaza retete de slabit si o alimentatie dezechilibrata poate avea un impact profund asupra imaginii de sine in randul tinerelor femei. In conditiile in care tinerii petrec in medie cateva ore zilnic deruland videoclipuri pe TikTok, studiul arata este nevoie de consumul a mai putin de 10 minute de astfel de continut pentru efecte nocive.
Studiul a fost realizat de cercetatorii de la Universitatea Charles Sturt din Australia, rezultatele au fost publicate in PLOS ONE.
Cercetarea a inclus 273 de tinere femei cu varste cuprinse intre 18 si 28 de ani, care nu aveau tulburari de alimentatie si care utilizeaza TikTok.
Un grup a vizionat sapte pana la opt minute de continut „neutru”, inclusiv videoclipuri din natura, de gatit, cu animale si clipuri comice.
Intre timp, un alt grup a fost expus la sapte pana la opt minute de continut care prezinta tulburari alimentare, cum ar fi femei tinere care isi restrictioneaza mancarea pentru a slabi, glumesc despre dietele excesive, se infometeaza si impartasesc sfaturi pentru pierderea in greutate.
Dr. Rachel Hogg, lector si cercetator, a spus intr-o declaratie de presa: „Am constatat ca vizionarea a doar sapte pana la opt minute de continut TikTok pro-anorexie a crescut semnificativ nemultumirea fata de corp si internalizarea standardelor de frumusete ale societatii. Stim ca majoritatea utilizatorilor TikTok petrec mult mai mult decat atat pe TikTok in fiecare zi, astfel incat schimbarea pe care am vazut-o pentru grupul experimental de la pre- la post-test poate fi varful icebergului in ceea ce priveste impactul negativ pe termen lung.”
Cercetatorii au decis sa se concentreze pe TikTok din cauza modului in care livreaza continutul bazat pe algoritmi.
Principala caracteristica a algoritmului TikTok este pagina For You, unde utilizatorii vad un flux continuu de videoclipuri adaptate preferintelor lor. Algoritmul analizeaza comportamentul fiecarui utilizator in cadrul aplicatiei, in special videoclipurile pe care le urmaresc cel mai mult timp, pe care le apreciaza, le distribuie, le comenteaza sau le revad.
Prin colectarea si prelucrarea acestor date, algoritmul identifica tipare si tendinte in preferintele utilizatorului si recomanda continut care se aliniaza intereselor identificate. Insa algoritmul nu arata doar continut familiar ci si subiecte noi, amestecand continutul produs de conturi cu care utilizatorul respectiv a mai interactionat cu videoclipuri de la creatori care ii sunt necunoscuti, pentru a mentine senzatia de noutate si, implicit, interesul indelungat al utilizatorului in aplicatie.
Astfel, daca cineva vizioneaza un videoclip despre pregatirea mesei sau antrenament la sala, ii va fi recomandat continut “pro-anorexie”, asa cum il numesc cercetatorii australieni.
„Indiferent daca ei cauta in mod intentionat acest continut, exista toate sansele sa fie supusi acestuia”, a adaugat Dr. Hogg care a observat ca grupul expus la astfel de videoclipuri a raportat o scadere considerabila a satisfactiei legata de propria imagine corporala.
Potrivit Institutului European pentru Egalitatea de Gen, fetele si tinerele femei au o sanatate mintala mult mai precara decat baietii.
Potrivit statisticilor din 2021, proape 47% dintre fete declara ca se confrunta cu dificultati de sanatate mintala cel putin o data pe saptamana, comparativ cu 34% dintre baieti. Printre problemele care contribuie in mod semnificativ la aceste probleme sunt nemultumirea fata de propriul corp, preocuparile legate de scaderea in greutate si aspectul fizic.
Alte studii arata o legatura puternica intre utilizarea retelelor de socializare si nesigurantele pe care tinerele femei le au despre propria imagine si incredere in sine.
Dr.Hogg sustine ca este nevoie de schimbari majore pentru a proteja tinerii de efectele nocive ale continutului de pe TikTok si alte aplicatii similare: „Social media ofera feedback instantaneu, cuantificabil, cuplat cu imagini online idealizate care se pot intersecta cu valoarea pe care adolescentii o atribuie relatiilor cu colegii si cu procesele socioculturale de socializare relevante pentru aceasta perioada de dezvoltare, creand „furtuna perfecta” pentru tinerii utilizatori de social media, in special pentru femei”.
Statisticile recente arata ca adolescentii petrec peste 5 ore pe zi pe retelele de socializare. Momentan nu s-au facut studii pentru a analiza efectele acestor obiceiuri si cel mai probabil nici nu vor aparea prea curand deoarece TikTok sau Instagram sunt prea recente pentru a putea verifica impactul lor pe termen lung, spre exemplu pe o perioada de 15-20-30 de ani. Insa toti mai multi experti subliniaza ca trebuie sa fie introduse legislatii pentru a-i proteja pe copii si pe adolescenti de efectele nocive.