Skip to content

Tinerii si adolescenti il descopera pe Tolkien pe TikTok si ii cumpara cartile in editii limitate, cu coperti elaborate. Booktok este printre putinele trenduri pozitive pe care le-a lansat reteaua de socializare.

Booktok, comunitatea iubitorilor de lectura de pe TikTok, este unul dintre putinele trenduri cu impact pozitiv pe care le-a creat reteaua de socializare, reusind sa atraga si sa convinga spre citit tot mai multi tineri. Studiile realizate recent arata ca adolescentii si tinerii din generatia Z — cu varste intre 12 si 27 de ani — il descopera in ultima vreme pe Tolkien prin romanele din seria „Stapanul inelelor”.

Popularitatea lui Tolkien pe TikTok a fost corelata in mod direct cu Folio Society, o editura britanica specializata in carti de copii si de fictiune, cu coperti speciale si cotor potrivit pentru o biblioteca veche.

Fondata in 1947, Folio Society a fost candva un club de membri cunoscut pentru publicarea de voulume clasice si carti de istorie, cu o baza de clienti formata predominant din „barbati albi in varsta”.

In prezent, mai mult de jumatate dintre clientii Folio Society au varste cuprinse intre 25 si 44 de ani, fiind interesati de titluri SF si fantasy pe care le descopera pe BookTok. In plus, cei din generatia Z (sub 27 de ani) au crescut vanzarile in ceea ce priveste cartile publicate in editii “artizanale”, cu coperti in stil vintage.

Editura, care produce editii ilustrate cu coperti elaborate, a inregistrat o crestere a vanzarilor de 55% din 2017-18 pana in prezent. Joanna Reynolds, care este director Folio Society din 2016, sustine ca au schimbat complet tipul de carti comercializate: “Am dezvoltat fantasy, SF si mai multe carti pentru copii. in special fantasy si sci-fi au facut o diferenta masiva pentru noi. Game of Thrones a fost, literalmente, o schimbare… A facut atat de multi bani pentru noi.”

Reynolds a adaugat ca, in urma cu opt ani, „afacerea era in cadere libera din toate punctele de vedere. Pierdea bani, pierdea clienti. Era un dezastru”. 

Solutia a fost renuntarea la clubul de membri exclusivist si deschiderea companiei catre noi audiente pe care le-a intrebat direct ce isi doresc sa citeasca. Cei mai multi au raspuns ca prefera SF si fantasy, genurile reprezentand o piata in crestere nu doar pentru Folio ci pentru intreaga industrie editoriala britanica, inregistrand vanzari record in 2023.

In ultimul an, cele mai bine vandute trei titluri ale Folio Society pentru toate categoriile de varsta au fost Howl’s Moving Castle de Diana Wynne Jones, Dune de Frank Herbert si Jurassic Park de Michael Crichton.

Saptamana trecuta, societatea a publicat Children of Dune, al treilea volum din seria lui Herbert, si a vandut mai mult de 1 000 de exemplare ale cartii de 80 de lire sterline in 24 de ore, fiecare exemplar fiind comercializat la pretul de 80 de lire sterline (95 de euro). 

Publicul tanar cumpara mai mult Tolkien si Game of Thrones, in timp ce cititorii mai in varsta vor romane James Bond si clasice precum The Wind in the Willows si Rebecca.

Potrivit datelor furnizate presei de Folio Society, „piata celor sub 25 de ani este acum aproape la fel de mare ca cea a celor peste 65 de ani”. Este un aspect important, tinand cont ca publicatiile Folio sunt mult mai scumpe decat ale altor edituri, incepand cu 49 de lire sterline pentru un Wynne Jones pana la 1.000 de lire sterline pentru o editie limitata a trilogiei Stapanul inelelor sau a pieselor complete ale lui William Shakespeare. 

Editiile includ ilustratii personalizate, coperti groase si cutii de protectie cu clapeta, materialele provenind de la furnizori mici, precum Ludlow Bookbinders din Shropshire, tipograful Phil Abel din Londra si Jemma Lewis Marbling din Wiltshire, care furnizeaza hartia.

Trendul a fost de fapt identificat la nivelul culturii de masa in urma cu cativa ani cand specialistii in marketing indicau o predispozitie tot mai mare a consumatorilor catre editii de colectie. La vremea respectiva, datele nu se refereau la piata de carte in mod specific, ci la obiecte de consum in general. Insa TikTok-ul a scos la iveala preferintele aparte ale tinerilor care sunt dispusi sa plateasca dublu sau triplu pentru o carte daca arata intr-un mod special. Copertile texturate si ilustratiile colorate sunt perfecte pentru a fi pozate si distribuite pe TikTok si Instagram.

In Regatul Unit, vanzarile cartilor ilustrate intr-un stil artizanal sunt corelate si cu piata de viniluri care a crescut pentru al 16-lea an consecutiv in 2023, atingand cel mai ridicat nivel din 1990. Pe masura ce continutul este livrat predominant in medii digitale, se remarca o revenire la medii traditionale.

In 2022, comunitatea BookTok a fost recunoscuta pentru impactul tangibil la FutureBook, o conferinta comerciala a editurilor, care a numit BookTook drept Persoana anului, mentionand ca pasiunea creatorilor de continut pentru carti a afectat in mod direct vanzarile de milioane de oameni.

Intr-o serie de studii publicate in urma cu doi ani, BookTok, comunitatea TikTok de cititori, critici si autori de carti, care exista si in Romania, se mentiona ca nu avea inca puterea de a influenta obiceiurile de consum insa incepuse sa schimbe paradigmele industriei de carte.

Dintr-o analiza NBC News reiese faptul ca BookTok are un impact important in industria cartii, fiind un ajutor real pentru scriitorii la debut, dar si pentru autori care si-au lansat carti in trecut, iar acum comunitatea online ii nominalizeaza – mai ales pe cei din zona de literatura pentru tineri adulti. 

Mai mult, si librariile din SUA urmaresc tendintele impuse de aplicatie, iar unele rafturi sunt semnalizate corespunzator, astfel incat cei care le calca pragul sa stie care sunt cartile-subiecte de discutie din BookTok. De altfel, si librarii au primit deseori intrebarea despre o anumita carte care este discutata in comunitatea TikTok, ceea ce confirma tendinta creata.

Si echipa TikTok urmareste fenomenul si a observat inclusiv ca edituri mari, ca Penguin Random House, au inceput colaborarile cu autori promovati in comunitatea BookTok. Desi este o comunitate mica in comparatie cu alte tendinte ale aplicatiei mobile, faptul ca o audienta tanara consuma produse culturale datorita promovarii online este un punct de interes pentru toate partile implicate.

In ceea ce il priveste pe Tolkien, este posibil ca interesul in opera lui sa fie alimentat si de noile ecranizarei anuntate dupa opera lui, inclusiv de lansarea de saptamana trecuta a noului sezon a serialului „Lord of The Rings: The Rings of Power”.

Citește în continuare