“Micro-serialele” revolutioneaza industria cinematografica din China si ar putea schimba Hollywood-ul. Este un tip de continut care combina continutul Netflix cu TikTok.
In ultimii doi ani, producatorii de continut si filme din China si-au unit fortele pentru a deschide un nou culoar pentru ceea ce se numeste micro-seriale sau micro-drame. Sunt seriale foarte scurte, disponibile pentru streaming.
Fiecare episod dureaza de obicei mai putin de doua minute, ceea ce il face usor de consumat pe dispozitivele mobile. Fiecare serie este formata din 20 pana la 100 de episoade in total si acopera o gama larga de genuri, de la comedie la romante, filme politiste sau thriller.
Elementul principal este suspansul care ii convinge pe utilizatori sa plateasca pentru astfel de continut. Continuitatea este de asemenea intriganta.
Intr-un interviu acordat Variety in primavara, Emilie Yueh-yu Yeh, decan al artelor si director al Centrului pentru Film si Industrii Creative de la Universitatea Lingnan din China, a declarat ca modelul microserialelor este de fapt raspunsul industriei la noul mod de vizionare permis pe dispozitivele portabile, precum telefoanele mobile. Totodata, este si o adaptare la modul in care adolescentii si tinerii s-au obisnuit sa consume continutul pe TikTok, o aplicatie de care sunt dependenti tot mai multi oameni.
Industria microdramelor din China era evaluata la finalul verii la 5 miliarde de dolari anual dar se dezvolta rapid si deja pune la incercare industria cinematografica traditionala. Aceste videoclipuri de cateva minute, care atrag sute de milioane de telespectatori pe platforme precum Kuaishou si Douyin, se extind rapid dincolo de granitele Chinei.
Microdramele nu sunt cunoscute pentru scenarii sofisticate sau interpretari actoricesti demne de premii Oscar. Dimpotriva, sunt recunoscute pentru faptul ca sunt continut usor de digerat, asemenea muzicii popcorn de la inceputul anilor 2010, sunt videoclipuri care binedispun, mizand pe teme cunoscute si deja testate in formatul traditional al televiziunii: relatii amoroase, dispute familiale, tensiunile dintre bogati si saraci.
Unul dintre avantajele majore ale acestor miniseriale consta in costurile de productie extrem de reduse si in termenele de executie rapide.
Pentru a filma o serie intreaga de cateva zeci de episoade, producatorii au nevoie de o perioada de munca de 7 pana la 10 zile, costurile fiind intre 37.000 si 62.000 de euro per sezon.
Acest lucru permite o mai mare experimentare creativa dar si elemente vizuale inovatoare, raspunzand cererii publicului pentru divertisment in miscare.
Strategia de monetizare a industriei, care presupune ca spectatorii sa plateasca pentru a debloca episoade suplimentare, s-a dovedit a fi extrem de profitabila si i-a luat prin surprindere inclusiv pe specialistii din Hollywood care sustineau ca publicul nu va plati niciodata pentru astfel de continut. In primul trimestru din 2024, cele trei aplicatii preferate de utilizatori pentru microseriale au inregistrat 30 de milioane de descarcari la nivel global, incasand 64 de milioane de euro.
Potrivit Endata, lider in acest domeniu este Kuaishou, o aplicatie care difuzeaza 60% din cele mai urmarite 50 de microdrame chinezesti anul trecut.
Vicepresedintele Kuaishou, Chen Yiyi, a declarat in cadrul unei conferinte din ianuarie ca aplicatia a prezentat 68 de titluri care au inregistrat peste 300 de milioane de vizualizari anul trecut, patru dintre acestea fiind urmarite de peste un miliard de ori. In total, aproximativ 94 de milioane de persoane – mai mult decat populatia Germaniei – au urmarit mai mult de 10 episoade pe zi pe Kuaishou.
Episoadele initiale pe astfel de aplicatii sunt adesea gratuite, dar pentru a finaliza o microdrama precum „Grandma’s Moon”, care are 64 de clipuri si este una dintre cele mai populare, publicul poate plati zeci de yuani (50 de yuani inseamna 6,40 euro).
Expertii sustin ca este un model de productie orientat spre profit. O emisiune din 2023 lansata pe WeChat a obtinut venituri de aproximativ 17 milioane de euro in doar opt zile.
In doar cinci ani, dimensiunea pietei interne a industriei microserialelor a ajuns la 70% din dimensiunea industriei cinematografice chineze, veche de un secol. Anul trecut era estimata la 4,5 miliarde de dolari per incasari anuale, o analiza a ziarului financiar Securities Times estimeaza ca va creste la 12,6 miliarde de euro pana in 2027.
Microserialele au ajuns deja si la telespectatorii americani. ReelShort, o aplicatie chineza care le difuzeaza si care a fost lansata in SUA in 2022, a fost la un moment dat in 2023 cea mai descarcata aplicatie din Apple App Store, depasind TikTok. In magazinul de aplicatii al Google, aceasta are peste 10 milioane de descarcari.
Popularitatea microserialelor a atras deja atentia autoritatilor chineze care au implementat cenzori ce parcurg continutul pentru a-l restrictiona dupa placul guvernului.
In decurs de un an, industria s-a transformat de la una dintre cele mai libere forme de exprimare din China la una dintre cele mai puternic reglementate.
Intre sfarsitul anului 2022 si februarie 2023, Administratia Radioului si Televiziunii din China a eliminat aproximativ 25 300 de astfel de productii pentru presupusul lor continut pornografic si vulgar. In decembrie 2023, Biroul pentru afaceri in spatiul cibernetic al Partidului Comunist a emis directii privind continutul video de scurta durata, interzicand afisarea de comportamente pornografice sau violente, incitarea la discriminare etnica si regionala si raspandirea de „opinii gresite privind casatoria si dragostea”. Incepand cu 1 iunie, guvernul a solicitat ca toate microdramele sa detina o licenta inainte de a putea fi distribuite online.
In acest scop, guvernul pare sa recunoasca atractivitatea microserialelor ca fiind si un potential instrument de exploatat. Spre exemplu, unele productii sunt integrate in planurile de promovare culturala si turistica menite sa creasca numarul turistilor din anumite zone ale Chinei.
In ciuda cresterii cenzurii guvernamentale, care a dus la eliminarea a mii de microseriale, industria continua sa se extinda, unele companii incercand sa patrunda pe piete straine precum SUA, unde cenzura este mai putin stricta.