O capodopera de Sandro Botticelli a fost descoperita intr-o biserica de pe Valea Loarei, in Franta. Cea mai scumpa opera a maestrului renascentist a fost adjudecata pentru 90 de milioane de euro.
O pictura a lui Sandro Botticelli a fost descoperita cu ajutorul analizei stiintifice la biserica Saint Félix din orasul francez Champigny-en-Beauce. Lucrarea a fost considerata mult timp o copie din secolul al XIX-lea a unei capodopere de Botticelli expuse la Galeriile Uffizi din Florenta.
Analizele recente au demonstrat ca este de fapt un duplicat al lucrarii care ii reprezinta pe Fecioara Maria cu Pruncul Iisus si un tanar Ioan Botezatorul, fiind realizata in jurul anului 1490 de catre maestrul renascentist Botticelli si atelierul sau.
In 2010, istoricul de arta si curatorul Matteo Gianeselli a recunoscut similitudini intre pictura si o alta lucrare din atelierul artistului renascentist.
La acea vreme, Gianeselli cerceta arta italiana din colectiile publice franceze. A discutat cu alte persoane din domeniu si, in 2021-2022, a organizat o expozitie la Musée Jacquemart-André in cadrul careia a comparat cele doua lucrari.
Abia in 2023, in timpul restaurarii, cercetatorii francezi au stabilit, cu ajutorul micro-esantionarii si analizei cu raze X, ca pictura a fost creata de fapt in jurul anului 1510, la scurt timp dupa original.
Oamenii de stiinta au putut determina ca mai multi artisti din atelierul lui Botticelli au contribuit la lucrare. Potrivit expertilor, se considera ca Botticelli insusi ar fi adaugat detalii cheie in pictura, cum ar fi chipul Fecioarei Maria, care este redat intr-o tusa mai moale si prezinta o mai mare precizie decat cel al copiilor. Botticelli a murit in mai 1510, astfel incat contributiile sale directe raman necunoscute.
Din anii 1800 si pana in urma cu doar cativa ani, enoriasii bisericii Saint Félix din oraselul Champigny-en-Beauce din Valea Loarei din Franta au participat la slujbe in prezenta picturii pe care o credeau o copie din secolul al XIX-lea dupa Botticelli.
Lucrarea, trecuta cu vederea, prezenta o scena tandra a Fecioarei Maria cu Pruncul Hristos si un tanar Sfantul Ioan Botezatorul, despre care se credea ca a fost pictata dupa lucrarea originala a maestrului, “Fecioara Maria, Pruncul Hristos si Sfantul Ioan Botezatorul” (c. 1490-1495).
Nu se stie exact de ce nu a fost reexaminata de-a lungul anilor insa picturile de succes erau adesea copiate de atelierul unui maestru artist si era considerat un exemplu tipic in acest sens. Insa lucrarea prezinta o serie de detalii naturaliste deosebite, cum ar fi modul in care cei doi copii se strang cu afectiune de gat sau in care burtica pruncului Iisus cade in fata in timp ce mama sa il inclina pentru a se intalni cu fata pe jumatate sufocata a Sfantului Ioan.
In perioada 19 octombrie 2024 – 19 ianuarie 2025, publicul poate compara personal cele doua picturi la expozitia „Botticelli: Doua Madone la Chambord”. Versiunea recent autentificata a bisericii franceze va fi expusa timp timp de 2-3 ani in capela castelului Chambord, construit in stil renascentist, cel mai mare castel din Valea Loarei. Alaturi, i se va alatura originalul Botticelli, imprumutat de la Galeria Uffizi pe durata expozitiei.
Potrivit Artnet News, analizele amanuntite care au confirmat atributia lui Botticelli au fost realizat de oamenii de stiinta de la Centre de Recherche et de Restauration des Musées de France.
Expertii institutiei de stat au comparat cele doua picturi cu o alta versiune de atelier a aceluiasi original, aflata in colectia Barber Institute of Fine Arts din Birmingham, Marea Britanie. Au descoperit, asemenea unui puzzle dintr-un film politist, ca toate cele trei picturi au de fapt un punct comun.
Indiciile cheie au provenit atat din faptul ca au fost pictate in tempera in ou si vopsea in ulei, precum si din utilizarea a doua straturi de gesso (grund alb aplicat ca o baza care sporeste rezistenta si intensitatea culorilor), o practica de atelier comuna in Italia la acea vreme. De asemenea, s-a descoperit ca atat pentru pictura pastrata in Franta cat si in cazul celei de la Florenta s-a utilizat aceeasi tehnica de imbinare a doua panouri de panza diferite.
In plus, paletele celor doua lucrari sunt alcatuite din pigmenti tipici atelierului lui Botticelli — suprapusi intr-o multitudine de straturi fine de vopsea, in timp ce prezenta zincului si a granulelor de sticla transparenta ca aditivi pentru vopsea, specifice Italiei din timpul Renasterii, erau alte dovezi care au confirmat concluziile expertilor.
De fapt, studiul a confirmat ca “Fecioara Maria, Pruncul Christos si Sfantul Ioan Botezatorul” de la Saint Félix a fost realizata folosind acelasi model ca versiunea de la Institutul Barber, bazat pe prototipul original al lui Botticelli.
Imaginile cu raze X au aratat, de asemenea, ca versiunea de atelier nu a fost realizata cu mana libera, ci a fost copiata folosind o tehnica numita pouncing, in care gaurile traseaza conturul unei alte imagini, iar pulberea de carbon a fost folosita pentru a o transfera pe o noua panza. Acest lucru explica de ce cele doua versiuni de atelier sunt imagini in oglinda ale originalului.
Pentru expozitia de la Chambord, picturile vor fi insotite de o componenta in Realitate Virtuala si de videoclipuri educative, iar pe 29 noiembrie, curatorii Gianeselli si Hélène Lebédel-Carbonnel vor sustine o conferinta pentru a discuta despre originile lucrarii nou atribuite.
Momentan, nu au fost descoperite detalii despre modul in care capodopera a calatorit din Italia in Franta, desi astfel de mutatii se intamplau frecvent in perioada respectiva si in secolele imediat urmatoare. Insa istoricii de arta vor continua sa gaseasca diverse fire pe care le pot parcurge pentru a identifica exact provenienta acestei picturi care imbogateste ceea ce se stia despre Botticelli.