O pictura de Adrian Ghenie, vanduta cu peste 2 milioane de euro la Londra. La Muzeul Albertina din Viena s-a deschis ieri expozitia Egon Schiele – Adrian Ghenie: Shadow Paintings.
La cateva zile dupa ce s-a aflat ca a revenit in lista celor mai bine cotati artisti din lume, Adrian Ghenie reuseste inca un rezultat impresionant intr-o licitatie desfasurata in urma cu doua seri la Londra.
In cadrul Contemporary Evening Auction, desfasurata simultan cu Frieze si Frieze Masters, cel mai important targ de arta britanic, licitatia organizata de Sotheby’s a pus la dispozitia colectionarilor lucrari de arta care surprind schimbarile seismice care au avut loc in arta in a doua jumatate a secolului al XX-lea si artistii care au creat un nou mod radical de a crea arta, modificand cursul istoriei artei.
Lucrarea St. Christopher (Sf. Cristofor) a lui Adrian Ghenie a fost adjudecata pentru 2.078.534 euro (original, 1,74 milioane de lire sterline).
Avand un pret estimat intre 1,5 si 2 milioane de lire sterline, pictura lui Ghenie nu a reusit sa depaseasca asteptarile expertilor Sotheby’s insa piata de arta se afla intr-un declin constant, in special in ceea ce priveste artistii ultra-contemporani (nascuti dupa 1974).
Inclusiv licitatia Sotheby’s arata acest declin: din cele 22 de loturi scoase la vanzare, doar 10 s-au vandut in intervalul estimat de specialisti sau deasupra estimarilor maxime. Spre exemplu, o lucrare de Andy Warhol a fost supraevaluata intre 2,2 si 3,2 milioane de lire sterline, cumparatorii fiind interesati de achizitia ei numai la pretul de 1,8 milioane de lire sterline, mult sub estimari.
„St. Christopher” este o pictura in ulei, datata si semnata de Ghenie in 2018, cu dimensiunile de 240,7 cu 180 de centimetri. Provine din selectia unui colectionar american care a achizitionat-o anterior de la Tim Van Laere Gallery din Antwerp unde a fost expusa in perioada ianuarie-martie 2018 in prezentarea “Always Trust The Artist”.
Potrivit Sotheby’s, Sf. Cristofor este o “capodopera monumentala care exemplifica abilitatea unica a artistului de a imbina trecutul si prezentul cu iconografia istorica intr-o ceata onirica tulburatoare”.
Bazandu-se pe o gama larga de influente din canonul istoriei artei secolului al XX-lea, Sf. Cristofor demonstreaza stilul inconfundabil a lui Ghenie in manuirea vopselei si a pensulei pentru a explora contradictiile si paradoxurile unei lumi contemporane.
Opera lui Ghenie este profund angajata fata de istoriile intrepatrunse ale artei si cinematografiei. Influenta lui Francis Bacon este inconfundabila in violenta picturala pe care o aplica subiectilor sai, in timp ce texturile abstracte amintesc de suprafetele strivite ale lui Gerhard Richter. Compozitiile sale sunt impregnate in continuare de tensiune cinematografica, inspirandu-se din atmosferele intunecate ale lui David Lynch si Alfred Hitchcock.
Sf. Cristofor reflecta explorarea de catre Ghenie a istoriei, identitatii si memoriei colective. In traditia catolica, Sfantul Cristofor este venerat ca patron al pelerinilor iar imaginea sa iconica il poarta in mod obisnuit pe pruncul Hristos peste un rau inselator, o reprezentarea care a devenit sinonima cu protectia si indrumarea pelerinilor de-a lungul timpului.
Sf. Cristofor este recunoscut si ca martir, fiind ucis in secolul al III-lea la ordinul unui imparat roman (Decius sau Maximinus Daia).
In mod traditional, Sf. Cristofor este reprezentat vizavi de usa de sud a bisericilor si in diverse ilustratii religioase ca un urias ce poarta un copil pe umar si un toiag intr-o mana, adesea aplecat in fata spre calatoria care il asteapta.
In stilul caracteristic, Ghenie aduce reprezentarea in zilele noastre si include un detaliu care aminteste de treningurile Adidas – trei benzi albe, paralele, pe lateralul unei perechi de pantaloni bleumarin. Simbolul Adidas se regaseste si pe pantoful unui personaj din lucrarea lui Ghenie “Rest on the Flight into Egypt” din 2016, aflata in colectia Muzeului de Arta Contemporana din Los Angeles. In fapt, prin acest fragment de materialitate, Ghenie fundamenteaza lucrarea de fata in realitatea calatorilor din zilele noastre sau, adesea, a celor care emigreaza sau cauta refugiu.
Tema migratiei este un pilon central al operei lui Ghenie, influentand profund explorarea traumei istorice, a deplasarii si a identitatilor schimbatoare ale indivizilor si societatilor in fata tulburarilor politice si culturale.
Dupa cum explica Ghenie intr-un interviu acordat in 2017, „migratia a fost folosita de artisti in Renastere si in epoca baroca ca o scuza pentru a picta peisaje. Biserica nu ar fi platit niciodata doar pentru un peisaj, asa ca peisajul trebuia sa fie un fundal pentru o scena biblica in fata”.
Ieri s-a deschis la Muzeul Albertina din Viena expozitia “Egon Schiele – Adrian Ghenie: Shadow Paintings”.
Ghenie a acordat un interviu in exclusivitate jurnalistei Daria Ghiu, istoric si critic de arta, care va fi difuzat astazi, 11 octombrie, in ultima dintre cele doua editii speciale ale emisiunii “Orasul Vorbeste”, transmise in direct din capitala Austriei, la Radio Romania Cultural, de la ora 9.00.
Conceputa de romanul Ciprian Adrian Barsan, expozitia Shadow Paintings ofera o experienta in care Adrian Ghenie recreeaza vizionar lucrarile pierdute ale lui Schiele, cunoscute pana acum doar din fotografii alb-negru.
„Schiele este un artist perfect. Pe de o parte, are instrumentarul unui artist format, pe de cealalta parte, are ochiul unui pusti nesigur, care isi pune si el intrebarea, la fel ca un pusti din ziua de azi: “sunt sexy sau nu?”. si incepe sa isi faca un tip de autoportret care este practic echivalentul avant la lettre al acestui selfie pe care noi il facem deja ubicuu, peste tot.”, spune Adrian Ghenie.
Intrebat despre temele care il preocupa in aceasta etapa a vietii si creatiei sale a adaugat: “Cred ca pe viitor vom fi mai relaxati pentru ca am scapat de obsesia asta a autenticitatii. Ca povestea cu undergroundul. Cine mai e underground astazi? Underground in sine nu mai exista. Suntem intr-un pat al lui Procust, mai degraba, oricum ne-am pune, nu incapem, suntem prea scurti sau prea lungi. Toti migram spre virtual, ne facem profilurile acestea pe care ajustam permanent. si aceasta devine o nevroza generalizata.”
Dupa o pauza in care preturile lui au fost in scadere, Adrian Ghenie a revenit in topurile celor mai scumpe opere de arta ultra-contemporana si al celor mai bine cotati artisti din lume.
Adrian Ghenie a avut 16 lucrari de arta scoase la vanzare in prima jumatate a lui 2024. Au fost adjudecate 11 dintre acestea, insumand un total de 5.632.985 de dolari si o rata de achizitie de 69%.
Dupa o pauza, Ghenie a revenit in clasamentul celor mai bine vanduti si cotati artisti ultracontemporani din lume direct pe pozitia a cincea. Este singurul artist din Europa continentala din top, restul fiind britanici, americani, asiatici sau nigerieni. Merita mentionat ca este si printre cei mai varstnici din lista, alaturi de alti trei artisti nascuti in acelasi an cu el, 1977.
In urma cu doi ani, in perioada targului Frieze, la Londra se deschidea o expozitie cu lucrarile lui. Cu ocazia respectiva, artistul a oferit un interviu rar in care a vorbit despre singuratate, o posibila revenire in Romania si vanzarile astronomice ale operelor sale.