Skip to content

17 picturi celebre, alaturi de locurile reale care le-au inspirat. De la lucrari de Van Gogh, Monet, Vermeer si Turner la opere de Theodor Pallady si Gheorghe Petrascu.

In timp ce arta contemporana tinde sa reprezinte concepte si nu locuri sau persoane reale, unele dintre cele mai faimoase picturi din istorie reprezinta locuri emblematice care exista si astazi, multe devenind simboluri nationale si atractii turistice datorita artistilor care le-au studiat si reprezentat.

Turistii sunt fascinanti de aceste locuri deoarece au un element tangibil, devin interesante pentru ca dezvaluie contrastele dintre trecut si prezent, chiar daca este vorba de sute de ani distanta sau in unele cazuri de cateva decenii. Va invitam sa descoperiti 17 de picturi celebre alaturi de locurile reale pe care le reprezinta. 

In lucrarile lui Vincent van Gogh, cele mai cunoscute exemple sunt ”Terasa Cafenelei Noaptea” si ”Biserica din Auvers”.

In ultimii ani de viata, Van Gogh a realizat mai multe opere care reprezinta frumusetea din Auvers-sur-Oise, o comuna din nordul Parisului, printre care si Biserica din Auvers, care a ajuns obiectiv turistic datorita picturii sale. 

Totodata, cafeneaua reprezentata de Van Gogh in ”Terasa Cafenelei Noaptea” din 1888 a fost un loc real din Auvers pana la al doilea Razboi Mondial cand a fost bombardata si distrusa. Ulterior, locuitorii comunei au construit un local nou, copiat in totalitate dupa pictura. A fost inchisa in 2023 din motive financiare. 

In Arles, Van Gogh a pictat curtea spitalului la care a fost tratat timp de cateva luni in 1888 si 1889. In acest orasel din sudul Frantei a realizat si lucrarea ”Noapte Instelata pe Ron”, care reprezinta malul raului Ron, localizat la doua minute de casa inchiriata de pictor. 

Un alt exemplu impresionant este ”High Street, Oxford” (1810) de J.M.W. Turner. 200 de ani mai tarziu, aceeasi strada din Oxford arata identic, arhitectura a ramas intacta. 

Turner surprinde in acuarela sa principala strada din Oxford, reda atmosfera perioadei si lumina unei dimineti insorite. In prim-plan se afla arhitectura gotica specifica spatiului englez, care poate fi admirata si astazi. Singurele lucruri care difera intre pictura si realitate sunt semnalizatoarele stradale si imbracamintea oamenilor.  

Un exemplu similar este lucrarea ”Piata San Marco” a lui Canaletto, realizata in 1730. Este una dintre cele mai renumite reprezentari ale Pietei San Marco din Venetia, realizata in stilul detaliat specific artistului. Alaturi de o fotografie contemporana se poate observa ca arhitectura a ramas identica, insa tarabele de secol al XVIII-lea si paravanele balcoanelor au disparut.  

Venetia a fost reprezentata si de Claude Monet, in timpul calatoriilor sale in afara Frantei. Pe malurile canalelor venetiene a pictat 37 de lucrari diferite. 

Monet era fascinat de frumusetea si lumina unica a orasului. A vizitat Venetia in 1908, iar printre cele mai recunoscute lucrari din aceasta perioada sunt cele care reprezinta Palatul Dogilor si Palatul Dario.

”Palatului Dogilor” surprinde fatada emblematicei cladiri venetiene, reflectata in apele linistite ale canalelor venetiene, iar ”Palatul Dario” prezinta unul dintre celebrele palate de pe Canal Grande.

Monet si-a pictat si gradina japoneza de la Giverny, localitatea in care s-a retras incepand cu 1883. Casa si gradina sa sunt ingrijite cu multa atentie si au devenit un obiectiv turistic inedit, fiind la o ora distanta de Paris. La Giverny, Monet a creat unele dintre cele mai celebre lucrari ale sale, inclusiv seria cu nuferi. Gradinile, iazul si podurile se aflau in curtea din spate a casei sale, ceea ce i-a permis artistului sa-si dedice suficient timp pentru a le picta, pe unele chiar si de 250 de ori.

In apropiere de Giverny se afla Rouen, unde pictorul calatorea des, avand un mic atelier in care a realizat, printre altele, si o pictura cu fatada spectaculoasa a Catedralei din Rouen. Panza dateaza de la inceputul anilor 1890 si prezinta interesul lui Monet pentru modul in care lumina cade pe obiecte si este perceputa de ochiul uman.

Tot in Franta puteti vedea celebra manastire insulara Mont-Saint-Michel, reprezentata de artistul britanic James Webb intr-o pictura din 1857. 

Lucrarea evoca o atmosfera dramatica, cu un cer intunecat si furtunos care contrasteaza cu silueta impunatoare a abatiei medievale. Mont-Saint-Michel este vizitat de peste 3 milioane de persoane anual, in 2023 au fost celebrati 1.000 de ani de la construirea manastirii.

Peisajul lui Johannes Vermeer ”Vedere din Delft” arata cat de mult s-a schimbat panorama orasului  olandez din secolul al XVII-lea si pana in prezent. Pictura este una dintre putinele peisaje realizate de Vermeer, surprinzand localitatea sa natala. Comparand lucrarea cu o fotografie contemporana, pot fi identificate numai turnurile Bisericii Noi si Bisericii Vechi din Delft.

”The Hay Wain” de John Constable poate fi descoperita intr-o calatorie prin Anglia rurala. Pictata in 1821, lucrarea prezinta o scena cu moara Flatford plasata de-a lungul raului Stour, intre Suffolk si Essex. Potrivit BBC Radio 4, este a doua cea mai mare pictura din Marea Britanie si una dintre cele mai cunoscute opere de Constable. 

Casa din pictura lui Andrew Wyeth, ”Christina’s World” din 1948 exista in continuare si poate fi vizitata. Se afla in Cushing, Maine, SUA si este un exemplu clasic al arhitecturii rurale americane.  

Pictura este una din cele mai emblematice lucrari ale artei americane moderne. Femeia intinsa pe iarba este Christina Olson, o vecina a artistului, care suferea de o boala neurodegenerativa ce o impiedica sa mearga.

In mod similar, casa din fundalul picturii ”American Gothic”, realizata de Grant Wood in 1930, se afla in continuare in acelasi loc si arata identic. Este cunoscuta drept Casa Dibble si poate fi vizitata in Eldon, Iowa, SUA. Desi pictorul a caricaturizat modelele din prim plan, locuinta pastreaza arhitectura specifica vremii, nealterata. In ultimii ani casa a fost restaurata urmand indicatiile din pictura lui Wood.

Si artistii romani au fost inspirati de locuri si orase spectaculoase, precum Venetia sau Paris, reprezentandu-le in lucrarilor lor.

In pictura ”Flori la fereastra – Place Dauphine”, Theodor Pallady a reprezentat privelistea de la fereastra apartamentului sau din Place Dauphine, in centrul capitalei franceze. Lucrarea a fost realizata intre 1924 – 1926 si are in prim-plan o natura moarta cu flori si un ziar local, iar pe fereasta se poate zari un peisaj cu malul Senei. Pallady a trait si a lucrat cea mai mare parte a timpului la Paris, fiind unul dintre prietenii apropiati ai lui Henry Matisse.

In schimb, Gheorghe Petrascu a calatorit la Venetia, prima data in 1902, ulterior intre anii 1920 si 1940. A fost marcat de arhitectura venetiana, a folosit palatele si constructiile orasului pentru seriile sale de picturi dedicate orasului din laguna. Din acestea face parte si lucrarea ”Venetia (Ponte Rialto)” pe care a realizat-o intre 1926 si 1928, reprezentand celebrul pod Rialto, unul din simbolurile orasului.

Citește în continuare