Skip to content

Povestea romanilor care au restaurat 28 de sculpturi pentru redeschiderea Catedralei Notre-Dame. In trecut au semnat proiecte importante pentru Palatul Versailles, Muzeul Luvru si Sainte Chapelle.

Catedrala Notre-Dame din Paris, unul dintre cele mai emblematice monumente istorice din Europa, a trecut printr-o transformare spectaculoasa in urma incendiului devastator din 15 aprilie 2019. 

Redeschiderea catedralei a avut loc prin evenimente grandioase, desfasurate pe 7 si 8 decembrie, la care au luat parte numerosi sefi de stat si guvern, de la Donald Trump la Printul William la Regatului Unit care l-a inlocuit pe Regele Charles, in urma unei decizii de ultim moment.

Renasterea Notre-Dame reprezinta nu doar un triumf al tehnicii si restaurarii, ci si o celebrare a talentului si dedicarii celor care au contribuit la aceasta realizare. Printre acestia se numara si experti romani, ale caror povesti sunt la fel de impresionante precum capodoperele pe care le-au restaurat. Si ei s-au numarat printre invitatii la evenimentele oficiale care au marcat redeschiderea.

Familia Enache a avut rol central in restaurarea mai multor monumente importante din Franta.

Viorel Enache

Potrivit unui reportaj publicat de Roxana Dascalu pe Hotnews.ro, Maria Enache, restaurator de sculptura cu studii la Universitatea Paris-Sorbonne, este o figura centrala a acestei povesti.

Stabilita in Franta din 1990, doamna Enache a participat la restaurarea unor monumente iconice, insa implicarea sa la Notre-Dame a fost, dupa cum marturiseste in interviul acordat Hotnews.ro, „o experienta unica, fantastic de frumoasa”. 

Alaturi de sotul sau, sculptorul Viorel Enache, si de fiica lor Alexandra, sefa de proiect, Maria Enache a contribuit la restaurarea a 28 de sculpturi din interiorul catedralei. 

Printre acestea se numara cei trei ingeri din bronz din altar, toate sculpturile monumentale din piatra, bronz ṣi marmura din capele, inclusiv ansamblul funerar al contelui d’Harcourt, realizat de celebrul sculptor Jean-Baptiste Pigalle, “Fecioara cu pruncul” de Antoine Vassé, care se gaseste chiar la intrarea catedralei pe dreapta,  alaturi de alte cateva piese de cult.

Conditiile de la Notre-Dame erau nefavorabile lucrului la restaurarea unor piese atat de delicate dar si de importante pentru patrimoniul mondial asa ca o parte dintre sculpturi au fost depozitate intr-un spatiu din nordul Parisului, ulterior fiind transferate in atelierele din Bourgogne ale familiei Enache.

Mai jos gasiti imagini cu rezultatele muncii lor, de pe conturile de Facebook ale jurnalistelor Irina Pacurariu si Roxana Dascalu.

Sotii Enache nu sunt straini de provocarile acestui domeniu. Impreuna, au fondat Ateliers Enache, o firma specializata in restaurare care colaboreaza cu institutii de renume din Franta. 

Viorel Enache s-a mutat la Paris in 1996 iar de atunci a lucrat la multe proiecte importante in domeniul restaurarii proiectelor istorice, dar si ca artist expozant la nenumarate expozitii de sculptura in Franta si pe plan international.

Prin Ateliers Enache din Bourgogne, la Chevannes-Changy, si prin asociatia pe care au infiintat-o, Haute Nivernais Art et Patrimoine, au deschis trei ateliere de creatie, au realizat tabere internationale de sculptura in lemn, piatra, marmura si granit din care au rezultat saptesprezece opere sculpturale de mari dimensiuni, care contribuie la imbogatirea patrimoniului spiritual al regiunii. Au in jur de 20 de colaboratori, conservatori restauratori, sculptori, fotografi, dintre care multi sunt romani, alesi pentru competentele si calitatea muncii lor.

Printre altele, au restaurat coroana de spini de la Saint Chapelle din Paris, cu un diametru de 4 metri, si “Pacea”, unul din cele 18 atribute ale regelui Ludovic al XIV lea, care masoara doi metri si cincizeci de centimetri, amplasat la Palatul Versailles.

Avand studii in artele plastice, Maria Enache s-a specializat in conservare si restaurare la Universitatea Paris-Sorbonne. Pe langa lucrarile de la Notre-Dame, a lucrat si pentru Lutetia, un hotel de cinci stele din Paris si la Arcul de Triumf din Carrousel, din fata Muzeului Luvru. 

La Notre Dame s-a lucrat in conditii extreme: frig, haos si tensiune.

Munca restauratorilor a fost marcata de dificultati semnificative. Fara un acoperis functional pana in 2023, echipele au lucrat in conditii de frig si haos, dar cu o determinare care a transformat provocarile in rezultate remarcabile. 

„Am simtit o bucurie profunda de a lucra, indiferent ca era Notre-Dame. Asa este modul meu de a lucra”, spune Maria Enache pentru Hotnews, descriind pasiunea care i-a motivat.

Pentru sculptorul Viorel Enache, aceasta misiune a fost o continuare a unei cariere impresionante, ce include proiecte precum restaurarea Coroanei de Spini de la Saint Chapelle din Paris sau a sculpturii „Pacea” de la Palatul Versailles. Atelierul sau din Bourgogne nu doar restaureaza opere istorice, ci contribuie activ la imbogatirea patrimoniului cultural al regiunii prin tabere internationale de sculptura.

Pentru a celebra munca expertilor exceptionali care au reconstruit Catedrala Notre Dame din cenusa, Studio Harcourt, celebru pentru stilul fotografic sculptural, in parteneriat cu Rebatir Notre-Dame de Paris, institutia publica responsabila de restaurarea catedralei, a realizat o expozitie dedicata acestora. Intitulata „Visages du chantier” („Chipurile santierului”), expozitia desfasurata pe palisadele din fata catedralei ii prezinta pe acesti artisti si mestesugari ca pe adevarati eroi ai patrimoniului. Printre portretele expuse se regasesc si romani, atat familia Enache dar si Ionut Neculce, manager operational.

Contributia romanilor la restaurarea Catedralei Notre-Dame este un motiv de mandrie nu doar pentru comunitatea romaneasca din Franta, ci si pentru Romania unde exista foarte putini experti in restaurare. Pentru familia Enache, fiecare proiect a fost castigat prin concurs, in total, la refacerea Notre-Dame au lucrat 70 de firme de constructii. Mai multe despre proiectele lor gasiti aici.

Mai multe imagini cu noua fata a catedralei puteti descoperi mai jos.

Citește în continuare