Skip to content

Interviu Andreea Badala (MURMUR): “Moda poate fi atat o forma de arta pura in procesul de creatie, executie si in tot traseul produsului dupa finalizarea sa, cat si o forma extraordinara de etica si disciplina.”

Devenit unul dintre cele mai mari succese din moda romaneasca la nivel international, brandul Murmur a fost purtat de-a lungul timpului de artiste care au redefinit lumea si cultura pop, precum Madonna, Beyonce sau Lady Gaga. In spatele brandului care implineste 13 ani de la infiintare se afla Andreea Badala, una dintre cele mai puternice prezente feminine de pe scena creativa locala.

Dincolo de creativitate si de o poveste inspirationala de viata, Andreea Badala povesteste intr-un interviu acordat Urban.ro despre modul in care a transformat mica industrie pe care a pornit-o intr-un atelier modest intr-o afacere cu deschidere internationala. Este o parte mai putin cunoscuta a ei, cea a unei femei care a inteles ca moda este o industrie ─ cu toata infrastructura necesara pentru a face parte dintr-un mecanism standardizat ─ si a dezvoltat instrumentele pentru a crea un mic imperiu in acest sens. A transformat pasiunea ei pentru tinute si siluete care ajuta femeile sa-si exprime puterea, senzualitatea si feminitatea intr-un brand cu o puternica prezenta atat online cat si in magazine fizice, un brand care se transforma si se adapteaza constant la nevoile clientelor.

In spatele unui brand puternic se afla o femeie puternica. Din interviul cu Andreea Badala poate fi invatata mentalitatea corecta pentru orice forma de antreprenoriat, nu doar in moda. Interviul arata cum orice forma de arta poate fi privita ca o industrie care creeaza locuri de munca si are un impact in vietile tuturor, fie ca realizam sau nu acest aspect.

Inainte de a lansa brandul Murmur, Andreea Badala a studiat Design Vestimentar la Universitate de Arte din Bucuresti si London College of Fashion printr-un curs despre constructia hainelor. Stagiile de practica le-a inceput la Richard Nicoll, Tata-Naka si Emilio de la Morena si au continuat la Alexander McQueen unde a lucrat timp de cinci luni, in vremea cand Lee McQueen coordona colectiile.

Murmur a aparut in 2011 si a fost bine primit de presa si publicul cunoscator insa succesul brandului pe piata locala a venit numai dupa recunoasterea internationala. 

In primii doi ani, pe langa design si productia hainelor, Andreea Badala a invatat sa se promoveze, sa preia comenzile si sa le livreze, sa creeze legaturi cu agentii de vanzari si sa se inscrie la marile targuri internationale de moda de unde a primit reactii pozitive si a inceput sa construiasca succesul Murmur. Munca depusa a inlocuit o intreaga echipa si un sistem de functionare al afacerii pana la punctul in care si-a permis sa angajeze oameni pentru fiecare functie.

Din 2013, piesele Murmur, atat din colectia atemporala cat si din colectiile sezoniere, pot fi cumparate din magazinele din Japonia, SUA, China, Singapore, Olanda, Rusia, Germania. Extinderea in teritoriile asiatice si americane va continua in urmatorii ani. Peste jumatate din incasarile brandului sunt din comertul extern.

Semnatura Murmur este usor de recunoscut prin elementele de lenjerie realizate in constructii geometrice si transpuse in piese purtabile de zi sau de seara. Andreea este inspirata de stilul anilor ’40-’50 pe care il aduce in prezent prin influentele arhitecturale invatate in atelierele din Londra.

Printre momentele memorabile in care marile vedete de la Hollywood au ales sa poarte Murmur se numara Madonna pe scena premiilor Grammy si in turneul Rebel Heart, Beyonce in videoclipul „Pretty Hurts”, Kristen Stewart la Festivalul de la Cannes si Lady Gaga in sedinta foto de promovare pentru colectia sa de machiaj.

Foto: Mike Nicolaev

Se spune ca un brand are nevoie de aproximativ 10 ani pentru a-si consolida reputatia in piata si pentru a-si gasi o audienta stabila. MURMUR implineste anul acesta 13 ani, in ce punct se afla brandul in acest moment?
Intr-adevar, abia acum putem spune ca suntem intr-un moment de maturitate, dar si de reinventare continua. Am construit o identitate solida si recognoscibila, iar clientela noastra a crescut alaturi de noi atat in diversitate, cat si in loialitate. In acelasi timp, ne dorim sa pastram curiozitatea si dorinta de a inova, sa exploram noi teritorii, dar fara a pierde esenta MURMUR: celebrarea feminitatii. Un brand se redefineste continuu raportat la realitatile lumii actuale si, odata cu asta, continua procesul de maturizare. De exemplu, ani de-a randul am avut ca punct de interactiune cu clienta din Romania un showroom intim de designer in care le invitam sa vina in universul MURMUR. De un an, insa, am decis sa mergem noi catre cliente si sa fim mai aproape de ele, deschizand un magazin fizic in Promenada Mall Bucuresti unde au access mult mai rapid si degajat la universul brandului. Am pastrat elemente de design unice pentru magazin si customer service-ul premium de showroom, dar am devenit mai accessibili pentru ele ca localizare. Mi s-a parut un pas important in procesul de maturizare.

S-a scris deseori despre modul in care ai redefinit ideea de feminitate in moda romaneasca. Care sunt femeile care te-au inspirat in acest sens, ce muze ai avut?
Femeile care ma inspira sunt acelea care isi traiesc viata autentic, cu forta, dar si cu vulnerabilitate. De la figuri iconice care m-au marcat pozitiv in copilarie si mi-au dat putere, precum Madonna, pana la femeile din jurul meu, anonime pentru lume, dar puternice in felul lor. Muzele mele sunt, de fapt, cliente care isi gasesc in creatiile mele un mod de a-si exprima personalitatea si vad piesele MURMUR ca pe un mijloc de descoperire sau redescoperire a fortelor proprii.

Madonna, Beyonce, Britney Spears… si lista poate continua. stiu ca la inceput te emotionai foarte tare cand vedeai cele mai puternice si influente femei din lume purtand creatiile tale vestimentare. Cum se simte in prezent cand o celebritate de la Hollywood iti poarta creatiile?
La inceput era un amestec de emotie si surpriza – aproape ca nu-mi venea sa cred. Acum este mai degraba o reconfirmare ca piesele noastre au impact si ca viziunea noastra ajunge unde trebuie. Este un sentiment minunat sa stii ca munca ta vorbeste unei lumi atat de diverse, la scara mondiala. Mai mult, ma bucur ca reusim sa fim relevanti la nivel international pe scena modei actuale, atat noi, cat si alte branduri romanesti care cresc frumos de la un an la altul.

Legat de aceste momente mai grele… stiu ca exista multe in industria modei din Romania, mai ales dupa o perioada pandemica in care lumea nu a avut, temporar, nevoie de haine noi. Cum ai invatat sa iti tii mintile acasa in astfel de perioade, cand lucrurile nu merg la fel de bine?
Pandemia a fost o lectie importanta despre adaptabilitate si o provocare care ne-a fortat sa regandim multe lucruri, dar am incercat sa raman ancorata in ceea ce pot controla. De multe ori, faptul ca am continuat sa creez m-a ajutat sa raman pozitiva si focusata. Iar la nivel practic, am concentrat fortele brandului intr-o directie care ne-a facut sa ramanem relevanti si sa depasim impasul: am dezvoltat mult zona de e-commerce si digital marketing si ne-am concentrat puternic pe un customer service premium in mediul online.

Ce amintiri ai despre interactiunile cu Alexander McQueen si ce lectie/lectii ti-au folosit peste ani din interactiunea cu el/atelierul lui?
A fost o experienta care m-a format, chiar daca interactiunile directe cu el au fost limitate. Am avut oportunitatea sa il prind in viata si sa fac parte din echipa lui la Show-ul Menswear de la Milan Fashion Week. Am invatat ce inseamna sa fii dedicat pana la obsesie detaliului – McQueen era un geniu cu o viziune artistica uluitoare si mi-a aratat ca moda poate fi atat o forma de arta pura in procesul de creatie, executie si in tot traseul produsului dupa finalizarea sa, cat si o forma extraordinara de etica si disciplina. Lectia cea mai valoroasa a fost ca autenticitatea si munca fara compromisuri te pot diferentia in orice context.

Din afara, sunt sigur ca te admira o generatie intreaga de tineri designeri care aspira la succesul international. Daca ai putea sa iti transmiti un mesaj tie, celei de la inceputul carierei tale, ce sfaturi ti-ai da?

Chiar vara aceasta am avut in echipa noastra pe perioada verii 3 stagiari de la Universitatile de Design Vestimentar din Cluj si Bucuresti si imi doresc sa fac aceste stagii de mentorat in mod recurent. Este foarte important sa aiba sustinere si sa invete realitatile industriei din timp. Voi mentiona ceea ce le-am transmis si lor: crearea unui brand de la zero implica doua instante foarte diferite, dar care nu pot functiona independent una de alta. Pe de-o parte avem latura de creator cu o doza mare de nebunie, viziune si dorinta reala de a crea ceva nou sau de a prezenta niste esente consacrate in forme noi. Pe de alta parte avem latura de antreprenor cu o viziune pragmatica si ancorata in realitatea economica si sociala. Latura aceasta rationala trebuie sa traduca intr-un mod functional partea creativa prin tot ce inseamna brandul: colectiile sezoniere, colectiile recurente, strategia de comunicare si PR, fashion show-urile, magazinele fizice, vanzarea en-gros/wholesale, punctele de expunere, dar si lucrurile administrative foarte concrete. E important sa nu uitam niciodata de nevoia purtatoarei creatiilor noastre si sa raspundem acestor nevoi. Asta inglobleaza foarte multe aspecte si decizii din interiorul unui brand.

Imi aduc aminte primele creatii MURMUR pe care le vindeai la targurile de design romanesc, tricourile decupate cu laserul pe care le purtau toti oamenii din moda locala. O perioada, creatiile s-au indreptat spre o zona mai couture dar colectiile recente au revenit in zona de streetwear in care au integrat minunat elementele de feminitate, senzualitate si budoir. Cum s-a schimbat viziunea ta asupra designului pe masura ce ai dobandit mai multa experienta si recunoastere internationala?

Designul meu a evoluat odata cu mine. La inceput eram foarte concentrata pe piese statement. Pe masura ce am castigat experienta, am inteles importanta echilibrului dintre estetica si functionalitate. Acum creez mai mult cu gandul la femeia moderna si activa care poarta piesele mele, la viata ei si la modul in care o pot ajuta sa se simta mai sigura pe ea. Exact cum am mentionat mai devreme, este foarte important sa ascultam nevoia purtatoarelor pieselor create de noi. Ele ne vor da raspunsuri foarte clare pentru directiile pe care le putem lua. Pastrez mereu in design esenta pieselor statement, dar am invatat sa o traduc si in purtabilitate, pentru ca femeia MURMUR doreste sa se bucure de propria feminitate in orice moment al zilei si in fiecare ocazie de purtare.

Cum vezi rolul pieselor tale in garderoba clientelor? Este vorba mai degraba despre piese de statement, de impact, sau iti doresti sa devina elemente de baza pe care sa le integreze in viata lor de zi cu zi?

Cred ca piesele MURMUR pot fi si una, si alta. Pot fi piese de impact pentru un eveniment special, dar si elemente-cheie care adauga un strop de feminitate si incredere oricarui moment din viata lor. Ani de-a randul am fost cunoscuti pe piata locala pentru piesele spectaculoase purtate de vedete de la Hollywood, iar brandul a fost asociat doar cu asta si parea intangibil daca ele nu aveau momente de “covor rosu“. Avem in continuare piesele acelea speciale, dar am adus mai aproape de clienta, cu fiecare noua colectie, si piese extrem de purtabile precum blugi, tricouri din bumbac organic sau pantaloni de stofa. imi doresc ca MURMUR sa fie un raspuns pentru mai multe nevoi.

Sa detii un brand precum MURMUR nu presupune doar creativitate, presupune si multe cunostinte de business, atat la un nivel general dar si despre modul in care functioneaza industria modei in culise, cu buyeri, calatorii peste mari si tari pentru a-ti prezenta colectiile si investitii constante. Cum reusesti sa echilibrezi atat de bine partea creativa cu cea rationala-administrativa? Exista un switch care se face cand intri in atelier?

Nu e usor, dar am invatat sa imi organizez timpul astfel incat sa dau fiecarei laturi energia necesara. In atelier ma conectez cu partea creativa, iar in afara lui imi activez gandirea strategica.

Deci da, pot spune ca exista un fel de switch care ma ajuta sa ma concentrez pe procesul creativ, dar cele doua laturi oricum ajung sa se intrepatrunda in multe momente. Si asa trebuie sa fie pentru a crea si a duce mai departe un brand scalabil. Nu pot functiona una fara alta. Trebuie doar sa stii care sunt limitele.

Apoi, este important sa ai si o echipa buna care sa iti completeze viziunea si sa te sprijine acolo unde este nevoie.

Se vorbeste tot mai des despre responsabilitate, etica si sustenabilitate. Cum ti-au influentat aceste schimbari procesul de productie al colectiilor MURMUR?

Am devenit mult mai constienta de impactul fiecarei decizii. Noi producem in cantitati mici raportat la nivel global, ceea ce ne permite sa prioritizam responsabilitatea si sustenabilitatea. Materiale pe care le folosim vin de la furnizori verificati din Italia, iar pentru productie lucram exclusiv cu fabrici si ateliere locale – facem asta nu doar din dorinta de a proteja mediul, ci si pentru a sprijini comunitatile din jurul nostru. Mai mult, in fiecare sezon facem un inventar al materiilor prime care nu vor intra in colectia viitoare si folosim o mare parte dintre ele pentru a produce stocuri mici si unicate pentru magazinul fizic, de exemplu.

Stiu ca ai vorbit si despre cat de important este sa-ti asculti intuitia. Cum te-a ghidat intuitia in deciziile de business si in strategia de crestere?

Intotdeauna mi-am ascultat intuitia si continui sa o fac la un anumit nivel. Am invatat, insa, ca pe langa intuitie, avem extrem de multe date care pot fi analizate si ascultate. Strategia de crestere si deciziile importante pornesc de la analize pragmatice si le folosesc ca fundament solid, iar intuitia e doza de curaj de care ai nevoie in antreprenoriat ca sa castigi mai mult decat o spun datele. Si experienta in sine e un castig, de-asta trebuie sa lasam si jocul de trial and error bazat pe intuitie sa fie prezent in decizii.

Intr-un context in care moda tinde sa devina din ce in ce mai digitalizata, cum iti imaginezi ca va evolua MURMUR in urmatorii ani?
Datele la nivel global arata o crestere substantiala a e-commerce-ului pana in 2030, trend ascendent inca din pandemie. Continuam planul de dezvoltare al shop-urilor online murmur.ro si murmurstore.com, ne concentram pe livrarea continua a unui customer service premium pe toate canalele digitale si ne tinem la curent cu tendintele digitale care vor mai aparea. 

Totodata, acordam un interes extraordinar si flagship store-ului nostru din Promenada Mall si serviciilor oferite acolo. Zona digitala este de multe ori aleasa pentru comoditatea tranzactionala. Magazinul fizic este privit ca o zona de experienta, ceea ce ne-am si dorit sa facem si sa realizam in continuare. in luna noiembrie am deschis un nou spatiu in mall, armonios aliniat la estetica si valorile brandului. De la muzica, lumina, joc de oglinzi si de transparente, la customer service-ul din magazin, totul vorbeste despre brand si despre clienta MURMUR si cum se simte in spatiul nostru, proband si purtand piesele noastre.

Iar la final, daca ar fi sa iti fii recunoscatoare tie, pentru ce ti-ai multumi?

Mi-as multumi pentru perseverenta si pentru curajul de a ramane fidela viziunii mele, indiferent de provocari. Si pentru ca am invatat sa ma bucur de proces, nu doar de rezultate.

Citește în continuare