Skip to content

Galerie foto. Colectii de la Paris Haute Couture Fashion Week. Designerul francez Stephane Rolland si Rick Owens s-au inspirat din opera lui Brancusi. 

Ieri s-a incheiat Paris Haute Couture Week pentru sezonul primavara-vara 2025 iar o declaratie oferita presei de catre Daniel Roseberry, director de creatie Schiaparelli, descrie perfect noile creatii ale artizanilor din moda: „Haute Couture promite evadarea din realitatea noastra complicata”.

Pentru colectia Schiaparelli, Roseberry s-a inspirat din figura mitica a lui Icar pentru a reprezenta propria cautarea a perfectiunii in moda si a vorbit despre nivelul tot mai inalt de executie si viziune. Iar executia si viziunea sunt intocmai fundamentul Haute Couture care reprezinta punctul culminant al industriei vestimentare.

Asa cum veti admira in galeriile foto de mai jos, Haute Couture este o forma rara a artelor, realizata in intregime in atelierele artizanilor care sunt specialisti in fiecare aspect al croitoriei, de la broderii si dantelarie la experti in corsete, crinoline, palarii, pantofi, drapaje si pietre multicolore cusute manual pentru a crea adevarate capodopere.

Mai jos veti gasi cele mai spectaculoase lansari din Saptamana Haute Couture S/S 2025, inclusiv doua proiecte inspirate de Brancusi.

Designerul Ludovic de Saint Sernin a prezentat ceea ce multi numesc ultima colaborare Haute Couture a liniei lui Jean Paul Gaultier.

Conceptul este simplu: designerul Jean Paul Gaultier s-a retras si a predat colectiile sale unor tinere talente, cate un artist aflat in ascensiune creeaza o singura colectie in cadrul atelierelor sale. Unul dintre preferatii pasionatilor de moda, Ludovic de Saint Sernin, si-a intitulat colectia pentru primavara-vara „Le Naufrage”, care se traduce din franceza prin „naufragiu”. 

De Saint Sernin, cunoscut pentru hainele sale pline de senzualitate, a pornit de la un videoclip al lui Seal si Mylène Farmer in care cei doi se pierd in deriva pe mare. Ca atare, colectia, care a fost plina de semne distinctive esteticii lui Gaultier, de la siluete sculptate dramatic la corsete exagerate si aripi de inger.

Stéphane Rolland a fost inspirat de Joséphine Baker si Brancusi pentru couture-ul de primavara 2025. 

Ideea pentru colectia fabuloasa a designerului francez Stéphane Rolland din acest sezon a venit din operele lui Josephine Baker si Brancusi. 

Colectia evoca spiritul dezinhibat al lui Baker prin umeri indrazneti si siluete fluide, piese fiind echilibrate de formele inspirate de Brancusi, vazute in liniile simplificate ale unei rochii cu capa si ale unui pulover cubic din lana, fiecare design fiind inspirat de dorinta artistului de origine romana de a epura formele si a le gasi esenta.

Referinte la Brancusi sunt si in pliseurile stratificate din organza dar si in contrastele tactile ce “reflecta dualitatea bronzului lustruit si a lemnului sculptat de Brancusi”. Bijuteriile sunt inspirate de Pasarea lui Brancusi, considerata un simbol al transcendentei artistice.

Cel mai asteptat show al Saptamanii Couture a fost debutul lui Alessandro Michele pentru colectia couture Valentino.

Showul organizat in Palais Brongniart din centrul Parisului a inclus 48 de rochii asociate ideii “48 de liste”, concept inspirat de afirmatia lui Umberto Eco conform careia lista este un instrument pentru “a limita extinderea infinita a existentului intr-un cadru semnificativ… pentru a aduce putina ordine in haosul universului”.

Pentru a intelege maiestria artizanilor Haute Couture dar si nivelul de detaliu in care este specializat fiecare profesionist din domeniu, mai jos puteti viziona un mini-documentar publicat de revista Vogue in care Michele lucreaza la colectie alaturi de echipa lui numeroasa. Este o colectie eclectica, intinsa pe mai multe epoci si inspirata in principal de balurile mascate de la Venetia si de romantismul ametitor care defineste estetica lui Michele.

Cu ocazia celebrarii a 110 ani de haute couture Chanel, casa pariziana a revenit la Grand Palais pe un set enorm de rampe ondulate.

Create de designerul american Willo Perron, rampele amintesc de sigla emblematica a casei de moda, doua litere C care se imbina elegant. De asemenea, formele podiumului sunt inspirate si de simbolul infinitului si de statutului Chanel de a fi cea mai veche casa de Haute Couture inca in functiune.

Colectia creata de designerii din atelierul Chanel este penultima inainte ca designerul Matthieu Blazy sa preia conducerea creativa a brandului spre sfarsitul acestui an. Avand practic un spatiu de respiro pana la venirea lui Blazy, echipa Chanel a indraznit mai mult decat de obicei si a imbratisat o paleta de rosu, albastru regal si violet, alaturi de pastelurile traditionale regasite in estetica pieselor vestimentare.

Invitatia pentru noua colectie Schiaparelli a lui Daniel Roseberry a fost o pana de aur, turnata in metal, o referire la mitul grecesc al lui Icar care a inspirat creatiile.

Incercand sa-si intreaca propriile limite, similar cu modul in care Icar a dorit sa invinga gravitatia, Roseberry s-a lasat inspirat de marii maestri ai modei Haute Couture ai secolului trecut: Yves Saint Laurent si Azzedine Alaia. Atentia este pe siluete sculpturale care amintesc si de creatiile englezului  Charles Frederick Worth care a fondat conceptul de Haute Couture in secolul al XIX-lea.

Roseberry a numit siluetele „riguroase”, fiind create din panglici de epoca inspirate din anii 1920 si 1930. Paleta de culori este una in tendinte: bejuri, brunuri si griuri.

Pentru Dior, designerul Maria Grazia Chiuri s-a inspirat din calatoria lui Alice prin tara Minunilor.

Daca pana acum siluetele lui Chiuri pentru Dior au mizat pe structura de coloana romana, evocand originile ei italiene (este nascuta la Roma), noua colectie Haute Couture mizeaza pe forma A-line si din linia evazata „Trapèze” care a fost proiectata pentru Dior in 1958 de Yves Saint Laurent (designerul a petrecut doi ani la carma casei de moda dupa moartea lui Christian Dior).

Decorul fantastic a fost creat de catre artista de origine indiana Rithika Merchant si a inclus sugestii de flora si fauna, reluate in vestimentatie sub forma unor motive florale 3D delicate pe tul incretit. Croiala deschisa in fata, stransa in talie, a fost o reminiscenta a rochiilor din secolul al XVII-lea. De altfel studiul istoriei artei a fost una dintre preocuparile principale ale lui Chiuri in acest sezon.

Tot in cadrul Saptamanii Couture a fost lansata si noua colaborare a designerului Rick Owens cu brandul de bagaje Rimowa.

Rick Owens a lansat o serie in editie limitata — 500 de piese din aluminiu — de valize de lux, aspectul lor fiind inspirat de sculpturile de bronz ale lui Constantin Brancusi, Giacometti si Richard Serra. 

Fiecare dintre cele 500 de valize are un pret de 3.400 de euro, fiind patinate cu o tenta de bronz innegrit pentru a-i imprumuta din estetica brutalista pe care Owens o pune in tot ceea ce creeaza.

In campania care promoveaza colectia a pozat Michèle Lamy, sotia lui Owens, piesele sunt disponibile de astazi in anumite magazine RIMOWA si pe site-ul brandului.

Citește în continuare