Cu cateva zile inaintea Zilei Brancusi, s-a deschis prima expozitie dedicata lui Brancusi la Roma. Sunt prezentate Leda, Cocosul si Pasarea.

Luna februarie este recunoscuta drept luna Brancusi. Este o perioada marcata de expozitii si activitati dedicate artistului-geniu de origine romana. Anul acesta, pe 19 februarie, se implinesc 149 de ani de la nasterea sa la Hobita. Astfel, in tara au fost programate o serie de evenimente care celebreaza mostenirea lui artistica, iar pe plan international vor fi organizate mai multe expozitii, spectacole si chiar concerte.
La Roma s-a deschis ieri, 13 februarie, prima expozitie dedicate lui Brancusi in capitala Italiei. Poate fi vazuta pana la 11 mai in spatiul Uccelliere Farnesiane din cadrul Parcului Arheologic al Colosseumului de la Roma.
Curatorii sunt Alfonsina Russo, Philippe-Alain Michaud, Maria Laura Cavaliere si Daniele Fortuna.
Expozitia „Brancusi: scolpire il volo” – „Brancusi: Sculptand zborul” – cuprinde sculpturi din seria pasarilor realizate de artist, dar si fotografii si documente de arhiva.
Tema centrala a expozitiei este „bestiarul pasarilor” si urmareste interesul lui Brancusi pentru zbor si miscarea pasarilor in aer. Parcursul expozitional este structurat in doua sectiuni: prima reuneste sculpturi, iar cea de-a doua este dedicata exclusiv operei fotografice a lui Brancusi, prin care a documentat si inscenat diverse moduri de expunere si prezentare a lucrarilor sale.
Sunt incluse si experimentele fotografice si filmice realizate de Brancusi intre 1920 si 1930, printre care si cunoscutul film „Leda in miscare” din 1936, in care sculptura este inregistrata in timp ce se invarte pe un disc lustruit.
Printre lucrari se remarca Cocosul (1935), Pasarea II (1928) si Leda (cca. 1920-1926), care provin din colectia Centre Pompidou din Paris, cu ajutorul caruia a fost realizata expozitia.





In mod exceptional, curatorii au decis sa creeze un dialog intre operele lui Brancusi si o selectie de sculpturi antice de la Muzeul National Roman, Muzeul National Arheologic din Venetia si Muzeul National Etrusc din Villa Giulia.
Despre expozitie, Alfonsina Russo, directoarea Parcului Arheologic Colosseum, a declarat: „Uccelliere Farnesiane este o constructie cu o lunga istorie legata de simbolistica zborului, oferind cadrul ideal pentru a gazdui lucrarile lui Brancusi, intr-un dialog intre antic si modern, care sporeste capacitatea artei de a transcende timpul si spatiul. Publicul va avea sansa de a descoperi viziunea unui artist care a fost capabil sa reinterpreteze traditia cu viitorul in gand.”
Designul expozitional a fost realizat de arhitecta Dolores Lettieri, care s-a bazat pe contrastul dintre alb si negru pentru a evidentia operele lui Brancusi. Cele trei sculpturi sunt integrate intr-un fundal alb, in timp ce fotografiile si filmele sunt prezentate intr-un cadru intunecat, negru, care aminteste de camera obscura si procesul chimic de developare a fotografiilor.
In cadrul expozitiei a fost lansat si un catalog aparut la editura Electa, care reuneste diverse texte si eseuri despre sculptorul roman.
Descoperiti in articolele urmatoare mai multe noutati cu privire la evenimentele dedicate lui Brancusi in aceasta perioada.