La Muzeul Constantin Brancusi se deschide o expozitie cu stampe ale figurilor feminine in arta japoneza.

Sambata, 15 martie, la Muzeul National Constantin Brancusi din Targu Jiu se deschide expozitia „Bijin-ga: Figuri feminine in Arta Japoneza” curatoriata de Anamaria Grigor si Anne-Marie Lolea.
Este un concept expozitional care prezinta o parte din colectia avocatului George Serban, explorand tematica Bijin-ga. Este un tip de stampa ce se refera la diverse portrete ale unor frumuseti ale vremii si este unul dintre cele mai indragite genuri ale artei ukiyo-e.
Vor putea fi admirate lucrari semnate de artisti japonezi precum Katsushika Hokusai, Utagawa Hiroshige, Kitagawa Utamaro (perioada Edo), Tsukioka Yoshitoshi, Toyohara Chikanobu si Hashiguchi Goyo (perioada Meiji).


Printre altii, acesti maestri ai stampei japoneze au documentat nu doar standardele de frumusete ale epocilor in care au activat, ci si aspecte ale vietii cotidiene din Japonia traditionala.
Stampa japoneza (cunoscuta sub numele de ukiyo-e), realizata prin gravarea unei imagini pe placi de lemn, cu fiecare culoare aplicata cu ajutorul unei placi separate, a fost indragita de public inca de la primele sale aparitii in spatiul european, incepand cu jumatatea secolului al XIX-lea.
Abordand o serie specifica de subiecte, precum peisajul, cadrul natural, imagini ale actorilor kabuki sau scenele politice, stampele policrome au devenit formula de identificare vizuala a culturii japoneze si au servit drept sursa de inspiratie pentru pictori impresionisti si post-impresionisti de renume: Vincent Van Gogh, Edgar Degas, Claude Monet, Édouard Manet – fiind doar cateva dintre numele pe care le amintim.
Lucrarile care infatiseaza femei frumoase au existat in Japonia inca din cele mai vechi timpuri. Totusi, abia spre sfarsitul secolului al XVIII-lea, bijin-ga a devenit un gen artistic raspandit.
In expozitia deschisa la Targu Jiu, alaturi de stampe vor fi expuse doua scroluri Bijin-Ga originale si un chimonou realizat de artista Laura Caraman. Expozitia poate fi vizitata pana pe 7 mai, accesul este gratuit.

In timp ce cultura asiatica este celebrata la Muzeul Brancusi, viata si opera lui Brancusi sunt celebrate in Asia, mai exact in China.
La Beijing, zilele trecute au fost sustinute comunicari dedicate artistului nascut la Hobita. Conferintele au fost organizate de reprezentantii romani din China si au avut-o drept cap de afis pe dna Doina Lemny, cel mai mare expert in Brancusi in viata. Una dintre prezentari s-a desfasurat la Facultatea de Sculptura din cadrul Universitatii Tsinghua din Beijing acolo unde studentii au surprins cu intrebari in limba romana, fiind una dintre limbile pe care le-au aprofundat cu disciplina care ii caracterizeaza pe chinezi. Cealalta conferinta a avut loc la Facultatea de Arte de la Universitatea Beijing.
Temele discutate au fost “Constantin Brancusi si muzele sale” — subiect cercetat indelung de dna Lemny si expus in volumul “Brancusi et ses muses” (puteti asculta mai jos un podcast pe aceasta tema) — si „Constantin Brancusi: de la surse romanesti la universalitate”, o tema adiacenta expozitiei deschise la Timisoara in 2023, anul Capitalei Culturale Europene.