Skip to content

Actrita Ileana Stana Ionescu a murit la varsta de 87 de ani. Se retrasese din viata publica in 2018. Cateva repere dintr-o cariera impresionanta

„Cu adanca durere, colegii din Teatrul National Bucuresti anunta stingerea din viata a celei care a fost si va ramane pentru totdeauna minunata doamna a teatrului si filmului romanesc, Ileana Stana Ionescu. O personalitate cu un talent exceptional, de o inalta statura morala, plina de verva si spontaneitate, cu un timbru inconfundabil, a luminat cu profunzimea si puterea harului ei numeroasele personaje carora le-a dat viata pe scena si pe marele sau micul ecran in peste 60 de ani de cariera”, a transmis TNB. 

Inmormantarea are loc marti 2 iulie la cimitirul Bellu catolic.

Actrita Ileana Stana Ionescu, cu o cariera de peste sase decenii, va ramane in inimile spectatorilor roluri celebre – Liubov Ranevskaia in „Livada de visini” de A.P. Cehov, regia Andrei Serban, 1992, si Hecuba – „Troienele”, Doica – „Medeea” de Seneca in „Trilogia antica”, regia Andrei Serban, 1990, dar si pentru interpretari remarcabile in pelicule precum: „Cuibul de viespi” (1987), „Cucoana Chirita” (1986), „Aici nu mai locuieste nimeni” (1995), „Dumbrava minunata” (1980).

Nascuta la 14 septembrie 1936, la Brad (Hunedoara), a debutat ca actrita la varsta de 19 ani, la Teatrul de Stat din Resita, cu rolul Agnes in „Scoala femeilor”, de Molière. In anul 1959 s-a transferat la Teatrul Tineretului din Piatra Neamt, unde a fost remarcata de Radu Beligan si invitata sa concureze pentru un post la Teatrul National din Bucuresti.

Debutul pe scena Teatrului National a avut loc in 1965, avandu-l ca partener pe Florin Piersic in spectacolul „Idiotul”.

De-a lungul anilor, Ileana Stana Ionescu s-a remarcat prin roluri ca Ana Petrovna in „Masinaria Cehov”, Chiriachita in „Titanic Vals”, Chiralina in „Coana Chirita”, Fraulein in „Gaitele” si Constance in „Nebuna din Chaillot”.

La Teatrul National Bucuresti a mai jucat in “Terorism” de Fratii Presniakov, regia Felix Alexa, 2015, a fost Soacra in “Micul infern”, de Mircea Stefanescu, regia Mircea Cornisteanu, 2013. A facut parte din distributia spectacolelor: „Comedia norilor” dupa Aristofan, regia Dan Tudor, 2009, „Molto, gran’ impression” de Romulus Vulpescu, regia Dan Tudor, 2009, „Sambata, duminica, luni” de Eduardo De Filippo, regia Dinu Cernescu, 2007, „Iolul si Ion Anapoda” de G.M. Zamfirescu, regia Ion Cojar, 2006.

In cinema si film de televiziune, printre cele mai importante aparitii ale sale au fost „Un film cu o fata fermecatoare” (r. Lucian Bratu, 1966), „Pacala” (r. Geo Saizescu, 1974), „Eu, tu si Ovidiu” (r. Geo Saizescu, 1977), „Dumbrava minunata” (r. Gheorghe Naghi,1980), „Alo, aterizeaza strabunica!” (r. Nicolae Corjos, 1981), „Secretul lui Bachus” (r. Geo Saizescu, 1984), „Secretul lui Nemesis” (r. Geo Saizescu, 1985), „Cuibul de viespi” (r. Horea Popescu, 1987), „Cucoana Chirita” (r. Horea Popescu, 1986), „Aici nu mai locuieste nimeni” (r. Malvina Ursianu, 1995), „Milionari de week-end” (r. Catalin Saizescu, 2004), „Pacala se intoarce” (r. Geo Saizescu, 2006), „Lombarzilor 8” (2006) si „Las Fierbinti” (2012).

In legislatura 2000-2004 a fost aleasa deputat in Parlamentul Romaniei din partea Comunitatii italiene din Romania.

De-a lungul carierei artistice a primit numeroase premii si distinctii, intre care Premiul Teatrului National pentru activitatea artistica (1976), premiul special al juriului pentru intreaga activitate artistica (1985), Premiul de excelenta al galei UNITER, trofeul „Dionysos” pentru rolul din „O batista in Dunare”, regia Ion Cojar (1998), placheta de aur UARF pentru merite deosebite in dezvoltarea artei si culturii cinematografice (2001).

In septembrie 2018 s-a retras oficial din teatru, iar in aceeasi luna a primit titlul de centatean de onoare al Bucurestiului „in semn de multumire pentru contributia adusa la dezvoltarea si promovarea teatrului romanesc”.

In 2019, Ileana Stana Ionescu a primit la gala GOPO premiul pentru intreaga activitate. a fost casatorita cu actorul Andrei Ionescu timp de 67 de ani.

Citește în continuare