Designerul Alber Elbaz a murit dupa 3 saptamani de lupta cu COVID. Cele mai memorabile creatii realizate pentru Lanvin.
Alber Elbaz, unul dintre cei mai carismatici si iubiti designeri din lumea modei, a parasit aceasta lume dupa o lupta de trei saptamani cu virusul care a raspus peste 3 milioane de oameni la nivel global.
Pana la varsta de 59 de ani, celebrul designer a avut o cariera spectaculoasa in care a reusit sa aseze casa de moda Lanvin in clasamentul celor mai bine vandute branduri de lux din lume.
Elbaz era mult mai onest si mai prietenos decat majoritatea artistilor care detin functiile de directori ale marilor case de moda. Comentariile sale spumoase erau servite cu o doza de adevar, satira si amuzament: „Daca nu este comestibil, nu este de mancare. Daca nu este purtabil, nu este moda.”
Cu cateva luni inainte sa moara, designerul de origine israelina isi lansase „AZ Factory”, propriul brand sustinut de conglomeratul Richemont care detine numeroase branduri de lux. De altfel, anuntul disparitiei lui Elbaz a fost facut de Johann Rupert, presedintele companiei elvetiene Richemontcare a declarat: „Suntem devastati – Alber a murit de la COVID dupa ce a stat la spital timp de trei saptamani – atat de tragic. (…) Viziunea sa incluzatoare asupra modei le-a facut pe femei sa se simta frumoase si confortabile prin imbinarea mestesugului traditional cu tehnologia – proiecte extrem de inovatoare care au incercat sa redefineasca industria.„
Alber Elbaz s-a nascut in Casablanca, Maroc in 1961, la varsta de 10 ani s-a mutat in Israel unde a urmat locuit cu mama si cele doua surori dupa ce tatal sau a decedat.
Dupa ce a trecut prin pregatirea pentru armata israeliana, a urmat Facultatea de Inginerie si Design din Ramat Gan. Mama lui l-a sustinut in visul de a deveni designer – obisnuia sa deseneze rochii de la varsta de 7 ani – si i-a dat 800 de euro cand a plecat la New York City in 1985 ca sa lucreze in lumea modei.
Din 1989 pana in 1996 a fost instruit in New York de designerul american Geoffrey Beene, ulterior s-a mutat la Paris si a preluat rolul creativ al marcii Guy Laroche. A fost remarcat de Yves Saint Laurent si selectat pentru care a crea trei colectii ready-to-wear pentru acesta. Desi epoca Elbaz de la Saint Laurent a fost scurta, avea potentialul unei renasteri a casei de moda franceze insa a fost intrerupta cand grupul Gucci a cumparat YSL si l-au adus la conducere pe Tom Ford. La vremea respectiva, revista Vogue a spus ca dincolo de colectiile impresionante, Elbaz „si-a infuzat procesul creativ cu atat de multa bucurie si s-a concentrat direct pe a-i face pe oamenii cu care lucreaza sa se simta speciali.”
In 1999, cand a ajuns la Lanvin, era o casa de moda relativ mica axata in principal pe imbracaminte masculina. Elbaz a reinviat afacerea si a transformat-o pentru a se concentra pe moda pentru femei.
Rochiile sale de cocktail au fost laudate inca din primele sezoane si de-a lungul timpului au devenit preferatele actritelor de la Hollywood. Una dintre cele mai mari fane ale creatiilor Lanvin semnate de Elbaz este Natalie Portman care a declarat pentru revista TIME in 2007, cand designerul a fost inclus in lista celor mai influente 100 de personalitati din lume: „El imi spune lucruri precum: Poarta balerini. Esti scunda. E mai cool sa nu te prefaci.”
La finalul deceniului 2000-2010, defilarile de la Lanvin devenisera unul dintre cele mai importante evenimente din cadrul Saptamanii Modei de la Paris. Colectiile sale erau primite cu aplauze de fiecare data, reusea sa fuzioneze silueta memorabila a casei de moda cu Lanvin cu propria viziune, reusind sa fie atent la crearea unor tinute practice.
Pentru Elbaz, purtarea unei rochii era un simbol al practicului si o considera prioritatara in garderoba fiecarei femei: „Foarte multi oameni au spus ca rochiile din prima mea colectie pentru Lanvin au fost foarte romantice. Dar eu nu am vazut partea romantica a rochiilor. Am vazut usurinta, simplitatea. Am vazut o femeie care se trezeste dimineata si trebuie sa aiba grija de sot, de copii, sa vorbeasca la telefon si sa se duca la job. Femeile au nevoie de ceva mult mai usor in garderoba, in loc sa se gandeasca in fiecare dimineata cum sa asorteze hainele, e mai usor sa inchizi un fermoar dimineata si sa il deschizi noaptea.”
In noiembrie 2010, Elbaz a lansat colectia „Lanvin x H&M” considerata una dintre cele mai creative colaborari ale gigantului H&M cu un designer. Colectia a reusit sa traduca extravaganta rochiilor Lanvin in croiuri, taieturi si imprimeuri care au oferit aceeasi pretiozitate a rochiilor de lux pentru un pret mult mai accesibil. Piesele din colectia respectiva sunt vandute si acum pe site-urile de licitatii la preturi cu pana la 10 ori mai mari.
Jurnalista Suzy Menkez a declarat ca Elbaz s-a remarcat prin faptul ca, oriunde ar fi fost angajat „a pus femeile pe primul loc. Cu inteligenta si intelepciunea care il caracterizau, se plimba prin culisele defilarilor de moda si le servea cu prajituri.” Intr-un interviu acordat acesteia, designerul i-a spus ca „un computer nu are intuitie, sunt masini cu creier dar nu cu inimi. Mi-am intrebat prietenii – dintre care multi sunt arhitecti si artisti – cum incep sa proiecteze ceva nou? Cu creion si hartie, au raspuns ei. De ce nu cu un computer, am intrebat eu. Un computer este prea precis, au raspuns ei. Nu se indoieste niciodata. Noi, designerii, nu lucram cu un computer. Lucram cu vise.„
Cand Alber nu s-a mai inteles cu Shaw-Lan Wang, proprietarul taiwanez al Lanvin, a parasit compania si a reaparut cu”Alber Elbaz AZ Factory”. Prima colectie pentru Richemont a fost multa mai tanara, mai dinamica si mai sportiva, concentrandu-se pe haine purtabile.