Andrew Scott joaca toate cele noua roluri in „Unchiul Vanea”, un one-man show pentru care merita sa calatoriti la Londra. Actorul este constient ca-si asuma cel mai mare risc din cariera: „Daca oamenii nu au chef sa se ridice in picioare, nu ar trebui sa o faca.”
Castigator al unor premii BAFTA si Olivier, actorul Andrew Scott repeta zilele acestea la Londra pentru un spectacol care i-ar putea defini cariera: „Unchiul Vanea”, o noua adaptare dupa Cehov. Desi a fost anuntat anterior ca va fi un one-man show iar Scott va juca toate rolurile, presa britanica a speculat ca numarul personajelor va fi redus pentru a-i permite actorului sa faca tranzitia intre ele.
Intr-un interviu acordat publicatiei The Observer, Andrew Scott a confirmat ca va juca toate cele noua roluri din „Unchiul Vanea”, atat cele feminine cat si cele masculine.
Anterior, actorul de origine irlandeza a avut prestatii aclamate pe scena in „Hamlet” si „Present Laughter”, fiind cunoscut pentru serialele „Sherlock” si „Fleabag”.
Spectacolul este pus in scena la Duke of York’s Theatre in regia lui Sam Yates si se anunta un adevarat tur de forta pentru Scott. Textul a fost adaptat de Simon Stephens, prieten si colaborator frecvent al actorului. Cei trei au lucrat impreuna, incercand sa confere textului lui Cehov un cadru contemporan.
Jurnalistii de la The Observer sustin ca Scott isi asuma cel mai mare risc din cariera lui cu aceasta provocare insa actorul vede un potential urias in aceste riscuri iar prestatia lui s-ar putea dovedi un moment extraordinar in istoria teatrului britanic.
Scott spune ca a repetat timp de trei saptamani alaturi de Yates si va juca toate cele noua roluri: masculin si feminin, tanar si batran, frumos si mai putin frumos. Bineinteles ca a trebuit sa invete textul pentru fiecare dintre cele noua personaje si va trebui sa-si dea replicile singur pe scena.
Intrebat de jurnalista Rachel Cooke daca are impresia ca innebuneste in timp ce invata replicile pentru noua personaje, Scott a spus afirmativ: „Este foarte greu sa inveti atat de mult. De obicei, cand nu-ti amintesti o replica, un alt actor te intreaba: Cat e ceasul? sau ceva de genul asta, iar apoi iti vine in minte. Dar acum nu am pe nimeni care sa-mi dea indicatii. Am ajuns sa inteleg ca am grija de toate aceste personaje.”
Actorul in varsta de 46 de ani spune ca ideea unui one-man show a venit din intamplare, adaugand ca a calculat gresit numarul rolurilor cand a citit scenariul la inceput procesului de lucru: „Am ajuns sa joc cu mine insumi si a fost destul de interesant. A dat nastere ideii ca, oricat de mult spun aceste personaje ca sunt diferite unele de altele, de fapt, unele dintre ele sunt foarte asemanatoare. Acum sunt mai interesat de aceste asemanari decat de a face o voce amuzanta sau diferita pentru fiecare dintre ele. Productia mi se pare ca se refera la ceea ce inseamna actul de creatie. Imi place ideea ca ai putea sa reprezinti pe scena ceea ce traieste un scriitor, toate aceste personaje din capul lui.”
O alta provocare uriasa este modul in care va reusi sa creeze o separare foarte clara intre personaje astfel incat publicul sa inteleaga cand trece de la unul la altul. Spectacolul dureaza o ora si 50 de minute, fara pauza.
„Ma simt atat de eliberat! Sper ca oamenii vor incepe sa se uite la ceea ce se afla in interiorul interpretului, astfel incat sa se intample ceva ce nu poate avea loc cu adevarat decat intr-un teatru – si anume ca vezi un lucru, dar iti imaginezi altceva. (…) Nu vreau sa ma feresc de ridicolul acestui proiect si, da, am emotii, dar imi place procesul. Cred ca este o piesa foarte sexy. Stiti, Cehov a fost medic si a vazut moartea atat de mult si cred ca a reusit sa inteleaga fiintele umane ca niciun alt scriitor.”, a povestit Scott.
Spectacolele se joaca din 15 septembrie pana in 21 octombrie, biletele pot fi achizitionate aici. Avanpremiera s-a jucat din 28 august pana in 2 septembrie la Richmond Theatre.
Despre riscurile pe care si le asuma, actorul cunoscut in special pentrul rolul preotului din serialul „Fleabag” a declarat ca isi asuma faptul ca ar putea sa fie un esec si ca „avem nevoie de si de lucruri care nu le plac spectatorilor. Altfel, devine lipsit de sens. Cred ca este nefericit faptul ca, daca cineva decide sa nu se ridice in picioare, se percepe ca a urat spectacolul. Nu este neaparat adevarat. Poate ca mi s-a parut foarte bun, dar nu am simtit nevoia sa ma ridic in picioare. Producatorii mei ma vor uri pentru ca spun asta, dar cred cu tarie ca daca oamenii nu au chef sa se ridice in picioare la final, nu ar trebui sa o faca. Oamenii se simt stingheri, fiind nevoiti sa se ridice in picioare atunci cand nu vor sa o faca. In egala masura, este oarecum emotionant atunci cand majoritatea oamenilor nu se ridica in picioare, iar trei oameni o fac.”
In lunile urmatoare, Andrew Scott va fi peste tot: pe scena, pe marele ecran, intr-un nou film cu potential la Oscar, si pe micul ecran intr-un nou serial Netflix.
Dupa Unchiul Vanea, Scott va incepe sa promoveze „All of Us Strangers”, un film in care joaca alaturi de Paul Mescal si Claire Foy. El joaca rolul unui scenarist deprimat care merge sa-si viziteze casa din copilarie, doar pentru a descoperi ca parintii sai, departe de a fi murit intr-un accident de masina cand el avea 12 ani, sunt vii si sanatosi. Un alt strat al filmului este relatia gay dintre personajele jucate de Scott si Mescal.
La finalul acestui an va fi lansat si „Ripley”, un nou serial Netflix bazat pe romanul „The Talented Mr Ripley” al Patriciei Highsmith, scris si regizat de Steven Zaillian, scenaristul cunoscut pentru filmele culte precum Schindler’s List si Hannibal.
„Unchiul Vanea” este unul dintre cele 13 spectacole de teatru care merita vazute la Londra in aceasta toamna. Vor juca pe scena Kenneth Branagh, David Tennant, Miriam Margolyes, Sarah Jessica Parkersi Kristin Scott-Thomas.
Pe Broadway-ul new yorkez si West End-ul londonez, distribuirea actorilor-vedete in spectacole de teatru si musical-uri este o reteta de succes care obisnuieste sa atraga publicul larg, care nu ar merge de obicei la evenimente culturale. A devenit deja o practica obisnuita ca actorii britanici sau americani care doresc sa-si consolideze reputatia in randul criticilor sa apeleze la astfel de roluri pentru a-si arata versatilitatea meseriei, care nu-si gaseste locul in comedii sau filme cu supereroi.
Sezonul care sta sa inceapa pe West End-ul londonez va cuprinde spectacole care se vor juca, fara indoiala, cu casa inchisa si bilete vandute pana la refuz cu mult timp inainte. De aceea v-am pregatit o lista de spectacolele cu actori celebri pentru care merita sa va rezervati bilete din timp si sa calatoriti la Londra pentru a va bucura de momente culturale care se anunta a fi memorabile.