Anonimul 2019: Sergei Loznitsa si de ce apar tot mai multe filme inspirate de istoria pastrata in arhivele de stat.
Cea de-a 16-a editie a festivalului de film independent Anonimul l-a avut ca invitat pe regizorul ucrainian Sergei Loznitsa, multi premiat la festivalurile de la Cannes, Venetia sau Berlin.
Loznitza si-a inceput cariera ca documentarist (“eram prea timid ca sa intervin in vietile oamenilor, preferam sa le observ”) si se afla deja la al patrulea film de lung metraj de fictiune– toate find selectate in competitie la Cannes.
La Anonimul a fost o retrospectiva cu 7 dintre filmele sale, plus un masterclass in care regizorul a povestit despre structurile narative cu care isi construieste povestile, despre cum si-a creat o identitate comuna pentru toate filmele lui, dar si despre cat de greu e sa lucrezi uneori cu marii actori rusi, cei care au gradul de Artist Al Poporului.
Loznitsa crede ca un nou trend in cinematografie va fi reinterpretarea arhivelor pentru crearea unui nou viitor
Cel mai recent documentar al sau, The State Funeral, despre inmormantarea lui Stalin va putea fi vazut in septembrie la Festivalul de film de la Venetia. Pentru acest film a vazut peste 500 de ore de filmari de arhiva, din mai multe tari, toate din momentul in care a fost anuntat decesul si pana la ziua inmormantarii – adica pe durata a 4 zile calendaristice.
Loznitsa, fost matematician si un pasionat al tehnologiei, crede ca viitorul in cinematografie va fi in zona reinterpretarii imaginilor de arhiva. Pare ciudat, dar daca ne gandim ca avem deja nu doar in filmele de nisa, ci si in cele foarte comerciale povesti precum “The Crown” sau “Victoria and Abdul”- sau la noi, “Aferim” sau “Între chin şi amin”, “Queen Marie of Romania” – cu premierele in aceasta toamna, toate bazate pe reconstituirea unor mari perioade istorice, directia anuntata de Loznitsa capata noi dimensiuni.
Sergei Loznitsa isi petrece mult timp in Bucuresti si lucreaza cu multi romani
Cinefilii stiau de colaborarile constante ale lui Sergei Losnitza cu actorul Vlad Ivanov (care joaca in doua dintre filmele sale, “In the fog” si “My joy”) sau cu Oleg Mutu care a fost director de imagine pentru toate filmele sale de fictiune, insa odata cu deschiderea regizorului de a povesti din culisele muncii sale, s-a aflat ca Loznitsa petrece mult timp la Bucuresti unde face colorizarea filmelor sale si, cateodata, chiar editarea lor.
De altfel, la momentul debutului mitingului din Piata Revolutiei de la Kiev – ceea ce avea sa devina Maidan – regizorul se afla la Bucuresti unde monta unul dintre filmele sale. Documentarul “Maidan”, prezentat la Cannes in 2014, a fost filmat de Loznitsa personal in primele 2 saptamani, pentru ca din ianuarie 2014 sa aiba un operator local care a continuat sa inregistreze evenimentele.