Dupa toaleta de aur si banana lipita pe perete, un artist german a creat un sandwich cu avocado realizat in intregime din aur de 18 carate. Opera de arta este vanduta cu 2,5 milioane de euro.
Dupa lucrarile de arta devenit virale ale lui Maurizio Cattelan – toaleta de aur in 2016 si banana lipita pe perete in 2019 – urmeaza un sandwich cu avocado estimat la 2,5 milioane de euro.
Inspirat de traditia germana de a servi sandwichurile in bagel, paine in forma de covrig, dar si de avocado-ul care a devenit un simbol al generatiei milenialilor, Tim Bengel a creat „Who Wants to Live Forever?”, o sculptura de aur turnata sub forma unui sandwich cu paine, avocado si ceapa.
Lucrarea continua linia creatiilor lui Bengel care a devenit faimos pe retelele de socializare si se foloseste de factorul de soc pentru a atrage atentia asupra unor concepte si probleme pe care el le considera importante. Sandwichul de aur este estimat la 2,5 milioane de euro si a fost realizat din lingouri de aur de 18 carate care cantareau peste 5 kilograme. Pretul de productie a fost sustinut de mai multi sponsori care au platit in jur de 850.000 de euro pentru realizarea lucrarii.
Tehnica de turnare a sculpturii lui Bengel a fost relativ clasica si documentata intr-un scurt video postat pe contul lui de Instagram. Pentru inceput, a luat un sandwich cu avocado de la restaurantul preferat din Berlin, Avocado Club, acolo unde sculptura este expusa in prezent, fiind inclusa in circuitul Berlin Art Week. A scanat atat sandwich-ul in intregime dar si fiecare piesa individuala din interior, a realizat un model 3D pe care l-a transformat in matrita unde a turnat aurul topit pentru a crea modelul dorit. Dupa ce aurul s-a intarit in forme, artistul a asamblat sculptura intr-un mod identic celui din restaurant si a slefuit anumite colturi pentru a-i oferi un aspect cat mai apropiat de modelul real.
In total, a scanat 27 de piese diferite pentru a crea modelul 3D: 5 felii de avocado, bucati de rosii si rondele de ceapa, 10 frunze de arugula si doua jumatati ale unui bagel.
Rezultatul final cantareste peste 12 kilograme si, pentru a-l proteja, Galeria Rother care il reprezinta pe Bengel, a creat o vitrina speciala in valoare de 40.000 de euro pentru a-l proteja de furturi sau distrugeri. Dupa expozitia din Berlin, lucrarea va fi inclusa in cadrul Miami Art Week 2021, eveniment care va avea loc in luna decembrie. In plus, lucrarea va putea fi cumparata prin Galeria Rother la pretul de 2,5 milioane de euro.
Mai jos puteti urmari, in partea stanga motivatia gasita de Tim Bengel iar in partea dreapta procesul de creatie propriu zisa a sculpturii.
Bengel considera ca avocado este „simbol al statutului social, aflat la intersectia mai multor tendinte: indulgentele milenialilor, explozia mancatului sanatos si efectul pe care il are industria fructelor asupra mediului inconjurator. Am vrut sa surprind Zeitgeist acestui simbol in lucrarea mea.”
Artistul si-a motivat ideea printr-un montaj din documentare si fragmente din stiri de la TV care vorbesc despre interesul urias pentru painea cu avocado dar si despre mafia creata in jurul acestui fruct si modul in care afecteaza natura. In plus, vede o analogie intre creatia lui si mitul grecesc al Regelui Midas caruia i-a fost indeplinita dorinta de a transforma orice atinge in aur si care, ulterior a murit de foame: „Se intampla ceva similar cu turbo-capitalismul in care traim astazi, este lacomie de dragul maximizarii profiturilor, in timp ce ii distruge pe toti care participa in proces.”
Artistul este constient ca lucrarea lui va crea controverse si polemici insa a declarat pentru ziarul Stuttgarter Nachrichten ca acesta a fost unul dintre scopurile sculpturii de aur. Isi doreste sa ajunga la fel de faimoasa precum craniul lui Damien Hirst acoperit cu diamante sau lucrarea lui Banksy care s-a autodistrus. Recent, opera lui Banksy a aparut din nou intr-o licitatie, mai multe detalii veti gasi mai jos.
Desi par deseori redundante, lucrarile de arta de acest gen au scopul de a atrage atentia asupra unei probleme din societate, de a oferi o oglinda societatii si o sansa de a indrepta anumite comportamente colective considerate a fi nesanatoase.
Pe de o parte, sunt satirice, pe de alta parte, au o latura politica si sociala, un fel de activism ironic. Daca ar fi realizate la o scara mai mica – in cazul lui Bengel, ar fi putut sa iroseasca mai putin aur – nu ar fi primit la fel de multa atentie. Cel mai probabil, genul acesta de creatii artistice vor fi tot mai dese in viitor deoarece anumite probleme precum capitalismul excesiv, incalzirea globala sau clasificarea oamenilor in functie de popularitatea online persista si sunt prezente constant in spatiul public, fiind un subiect care inspira artistii.
Ideea lui Bengel in privinta obsesiei pentru fructul de avocado este sustinuta si de specialistii in tendinte care au ales culoarea anului 2022 in materie de design interior drept „Guacamole”, adica sosul de avocado.
Tim Bengel a devenit faimos in 2017 cand a inceput sa stranga zeci de milioane de vizualizari pentru tablourile meticuloase realizate din foite de aur si nisip colorat. In urma cu doi ani, in cadrul Berlin Art Week, a creat o gradina in forma unui craniu, realizata din tufisuri si pietre de mormant cu mesaje satirice de tip „meme”.
Artistul, in varsta de 29 de ani, are o viziune clara: „Vreau sa fac lucrurile foarte diferit, sa ma folosesc de inovatie si estetica pentru a schimba lumea artei.” Vorbind despre faptul ca alege sa documenteze procesul creative prin video-uri scurte postate pe Instagram, Bengel sustine ca „Este timpul sa facem arta mult mai accesibila. Video-urile mele nu sunt tutoriale, sunt gandite ca o experienta care culmineaza cu dezvaluirea lucrarii finale, este o adaptare la era digitala a modului in care publicul interactioneaza cu arta.”
Nascut in Stuttgart in 1991, absolvent de istoria artei si filosofie la Universitatea din Tubingen, Tim Bengel a devenit extrem de popular pe retelele de socializare unde montajele care documenteaza procesul lui creativ au strans peste 400 de milioane de vizualizari si peste jumatate de milion de fani pe Facebook si Instagram.