Artistii berlinezi si-au transformat balcoanele in mini galerii de arta pentru a bucura trecatorii
Artistii, curatorii si scriitorii din cartierul Prenzlauer Berg din Berlin, aflati in carantina, si-au transformat balcoanele in galerii de arta in miniatura. Cincizeci de creatori au luat parte la expozitia improvizata numita „Viata, arta, pandemie si proximitate”, organizata de curatorii Övül Durmusoglu si Joanna Warsza.
Locuitorii Berlinului iesiti la plimbare au putut admira operele de arta temporare urmarind o harta creata de cele doua organizatoare, fara a avea un traseu stabilit pentru a evita aglomeratia. Printurile literei „B” amplasate la nivelul ochilor ii atentionau pe trecatori sa priveasca spre balcon.
Timp de doua zile, artistul Raul Walch a atarnat de balcon sculpturi plutitoare in alb cu albastru si considera ca arta si artistii vor gasi mereu cai noi de a se adresa publicului.
Cum galeriile de arta sunt inchise in toata lumea, o noua tendinta culturala se raspandeste acum in Europa si a inceput in Italia, unde muzicienii au interpretat un concert de la balcoane la mijlocul lunii martie. In Spania, Muzeul Regia Sofia a facut un parteneriat cu un grup de institutii culturale europene pentru a recruta 14 artisti avand sarcina de a crea opere de arta pentru balcoane.
Cartierul sofisticat Prenzlauer Berg – parte a districtului Pankow din Berlin – este cunoscut pentru reclamele si cafenelele sale, iar acum este faimos si pentru operele incluse in expozitia „Viata, arta, pandemie si proximitate”.
O lucrare de arta infatisa panglici de hartie igienica fluturand de la ferestrele unei cladiri cu 4 etaje – aluzie la graba initiala a germanilor de a stoca produsul respectiv de indata ce a inceput pandemia in Europa.
Lucrarile expuse la balcon variaza de la o franghie din mai multe materiale textile legate, la texte tiparite pe hartie, care fac trimitere la lucrarile artistului conceptual japonez On Kawara, „Today Series”, care contin peste 1900 de panze pe care sunt pictate texte cu alb, pe fundal albastru inchis, gri sau rosu, care mentioneaza data zilei.
Dupa cum a scris istoricul de arta Anne Rorimer in jurnalul Muzeului de Arta din Chicago in 2014, „Today Series” cauta sa descrie notiunea de timp, un concept potrivit sa rezoneze cu cei care isi petrec timpul acasa cu putine activitati fara a mai deosebi zilele saptamanii.
Övül Ö. Durmusoglu este curator si locuieste intre Berlin si Istanbul, iar interesele ei artistice se gasesc la intersectia dintre arta contemporana, politica si cultura populara.
In 2019, Övül a organizat expozitia formata din doua parti, aflata in curs de desfasurare si intitulata „Stars Are Closer and Clouds Are Nutritious Under Golden Trees” pentru fundatia MMAG – Mohammad and Mahera Abu Ghazaleh Foundation for Art & Culture – din Amman. A fost curator la Festivalul International Steirischer Herbst din Graz si consilier pentru expozitia „Chronographia” a artistei de origine turca Gülsün Karamustafa la Hamburger Bahnhof din Berlin si director artistic pentru festivalul Sofia Contemporary editia 2013.
In prezent, face parte din echipa de curatori pentru ARCO Madrid – Targul International de arta contemporana din Madrid.
Curator in domeniile artelor vizuale, ale spectacolului si in arhitectura, Joanna Warsza locuieste in Berlin si a fost curatorul Pavilionului Georgiei, la a 55-a editie a Bienalei de la Venetia din 2013.
In perioada 2006-2008, Warsza a explorat invizibilitatea comunitatii vietnameze din Varsovia prin proiectul „Finissage of Stadium X”. In 2006, a fondat Fundatia Laura Palmer pe care a condus-o pana in 2011. De asemenea, a fost curator asociat pentru a VII-a editie a Bienalei din Berlin din 2012.
A fost directorul artistic al proiectului Public Art Munich din 2016 pana in 2018, iar din 2014 a condus programul curatorial CuratorLab de la Universitatea Konstfack din Stockholm.