Skip to content

Aurora Kiraly, artista romana achizitionata de MoMA din New York. In colectia  Museum of Modern Art mai sunt lucrari de Brancusi, Ghenie, Geta Bratescu si Dan Perjovschi.

Pe scena artei contemporane romanesti sunt putine evenimente la fel de semnificative precum achizitionarea unei lucrari de catre Muzeul de Arta Moderna din New York (MoMA). Recent, artista Aurora Kiraly a trait un astfel de moment dupa ce lucrarea “View Finder 13”  fost selectata de prestigioasa institutie americana.

Acest succes marcheaza nu doar o recunoastere individuala exceptionala, ci si un pas important pentru vizibilitatea artei romanesti pe scena internationala. Colectia MoMA valideaza importanta unei artiste Aurora Kiraly in istoria artei, influentand totodata deciziile colectionarilor si piata de arta.

Desi colectia MoMA include lucrarile mai multor artisti romani recunoscuti la nivel international, in ceea ce priveste operele create de femei nu a existat la fel de mult interes pana acum.

Constantin Brancusi, Ion Grigorescu, Adrian Ghenie, Dan Perjovschi, Victor Brauner, Mircea Cantor, Tristan Tzara, Arthur Segal, Horia Damian, Jacques Hérold, Marcel Iancu, Ion Bitzan, Cristian Mungiu si Andrei Ujica sunt 14 din cei peste 40 de artisti romani din colectia colectia permanenta MoMA. Lor li se alatura doua artiste: Geta Bratescu si Klára Tamás. Potrivit catalogului online al colectiei MoMA, au fost singurele femei de origine romana incluse in colectia muzeului pana la achizitia recenta a unei lucrari de Aurora Kiraly.

Lucrarea “View Finder 13” face parte dintr-o serie mai ampla in care Aurora Kiraly combina fotografia analog alb-negru din arhiva personala de la sfarsitul anilor ’90 cu interventii grafice realizate in carbune, asamblaj si colaj. Aceste lucrari nu sunt simple imagini statice, ci obiecte artistice tridimensionale, unde fotografia devine parte dintr-o compozitie hibrida, in care se intrepatrund amintirea, expresia personala si experimentul vizual. 

Potrivit unui interviu oferit de Kiraly si de galerista care o reprezinta, Anca Poterasu (detine galeria cu acelasi nume din Bucuresti) la Radio RFI, prezentarea acestor lucrari la Paris Photo, cel mai important targ de fotografie din lume, a fost un moment definitoriu pentru traseul lucrarii. Lucrarea era expusa la sectiunea Voices, curatoriata de Sonia Voss.

Selectia a fost initiata de Clarissa Bronfman, colectionara de arta si sponsor  MoMA, care a remarcat lucrarea Aurorei Kiraly in timpul preview-ului Paris Photo, un eveniment cu circuit inchis dedicat institutiilor si colectionarilor importanti.

Potrivit interviului de la RFI (poate fi ascultat aici) oferit jurnalistei Mihaela Dedeoglu, procesul de achizitie — foarte riguros — a inclus o analiza atenta realizata de board-ul muzeului, cu implicarea curatoarei Roxana Marcoci, de origine romana, un nume esential in departamentul de fotografie al MoMA. Dupa discutii, verificari de provenienta si considerente logistice, vestea a venit oficial: lucrarea a fost achizitionata in unanimitate.

Pentru Anca Poterasu, galerista care a facilitat acest proces, momentul a fost extrem de emotionant. „A fost probabil cea mai intensa dimineata din cariera mea de galerista”, a declarat aceasta, subliniind cat de rar este ca un astfel de proces sa se finalizeze pozitiv si cat de important este pentru scena de arta romaneasca.

Pentru Aurora Kiraly, achizitia de catre MoMA reprezinta o validare esentiala a muncii sale, dar si o dovada ca arta contemporana din Romania poate avea un ecou profund la nivel international. „Este o confirmare extraordinara si o bucurie enorma. Simt ca acest moment este un varf al carierei mele, dar si o deschidere pentru alti artisti romani”, spune artista.

Acest succes subliniaza importanta participarii la targuri de arta majore, unde interactiunea cu institutii internationale poate duce la astfel de rezultate exceptionale. Pentru scena artistica din Romania, prezenta unei lucrari semnate de Aurora Kiraly in colectiile MoMA este o dovada a modului in care se maturizeaza arta contemporana din Romania si devine relevanta pe plan global.

Pe langa succesul Aurora Kiraly – Galeria Anca Poterasu, Galeria Jecza din Timisoara a anuntat ca in cadrul Paris Photo 2024 au fost achizitionate si lucrari ale lui Iosif Kiraly, sotul Aurorei, la randul lui artist si profesor. Potrivit unui mesaj postat pe contul de Instagram Jecza (galeria care il reprezinta pe artist), MoMA a inclus in colectia permanenta trei colaje realizate de Iosif Kiraly intre 1986 si 1990.

Nascuta in 1970 la Braila, Aurora Kiraly abordeaza domeniul artei contemporane din diverse perspective, ca artist, curator, manager cultural si pedagog. 

Are un doctorat in Arte Vizuale si preda in cadrul Departamentului Fotografie al Universitatii Nationale de Arte din Bucuresti.

Atat in creatia sa artistica cat si in proiectele pe care le intreprinde ca manager cultural sau curator, Aurora Király este preocupata de cercetarea fenomenului artistic contemporan si de modul cum se raporteaza artistii la istoria recenta/istoria artei, de influenta pe care o au tendintele artistice internationale si piata de arta asupra productiei artistice. Din 2012 se implica in proiecte educationale care promoveaza arta contemporana.

La UNARTE preda, printre altele, unul dintre cele mai utile cursuri din program: “Ghid de supravietuire in arta contemporana”. Este un curs in care studentii, predominant de la pictura, sculptura, design grafic si foto-video invata pasii concreti si corecti pe care trebuie sa ii faca pentru a avea o cariera longeviva: de la cum trebuie sa arate CV-ul si portofoliul, cum sa redacteze descrierile lucrarilor si biografia, website-ul de prezentare, posibilitati de finantare, cum sa abordeze galeriile, curatorii si institutiile, cum sa isi stabileasca preturile dar si idei de promovare. Este un ghid complet care ii pregateste pe tinerii artisti sa “supravietuiasca” un sector cultural complicat.

In anii 1990 si 2000, proiectele ei au explorat capacitatea fotografiei de a inregistra cotidianul, combinand fragmente autoreferentiale cu aspecte documentare ale vietii de zi cu zi. Acestea au oferit un punct de plecare interesant pentru instalatii ulterioare, care au inclus colaj (Viewfinder 2014 – 2015 si Viewfinder Mock-ups, 2016 – in curs de desfasurare), text (News Convertor, 2016 si News Remix, 2016 – 2017) si textile (Soft drawings, 202003, 2016, 2017, 2017). 

Cele mai recente lucrari ale sale pun in discutie sursele sau inspiratia artistica in functie de context, istoria recenta precum si referintele in istoria artei privind statutul femeilor artiste. 

Intre 2001 – 2009, a condus unul dintre cele mai importante spatii de arta pentru fotografie din Romania, Galeria Noua. Lucrarile ei se afla in colectii publice: MNAC, Bucuresti si in colectii private din: Romania, Austria, Canada si Olanda.

Citește în continuare