In acest week end, de Ziua Europeana a Muzicii Vechi, concert de BACH in Biserica Neagra din Brasov. Se canta pe instrumente originale care au supravietuit nemodificate inca din perioada baroca -1600-1700
Daca ajungeti in Brasov vineri, 18 Septembrie, puteti participa de la ora 19, in Biserica Neagra la concertul Bach 2.1 organizat cu ocazia Zilei Europene a Muzicii Vechi.
Publicul se va bucura de integrala Concertelor pentru doua clavecine si orchestra de coarde de Johann Sebastian Bach (BWV 1060 – 1062), in interpretarea Raluca Enea / Steffen Schlandt – clavecin, Mircea Ionescu / Dávid Csibi – vioara baroca, Adorján Csaba – viola baroca, Lázár Zsombor – violoncel baroc, Szögyör Arpad – contrabas baroc.
In program:
Johann Sebastian Bach (1685 – 1750):
– Concertul pentru doua clavecine si orchestra de coarde (BWV 1060): Allegro – Largo ovvero Adagio – Allegro
– Concertul pentru doua clavecine si orchestra de coarde (BWV 1061 a): Fara indicație de tempo – Adagio ovvero Largo – Fuga
– Concertul pentru doua clavecine si orchestra de coarde (BWV 1062): Fara indicație de tempo – Andante – Allegro assai
Muzica baroca a fost un curent european care s-a dezvoltat intre 1600 si 1730. In aceasta perioada, in care au trait si compus Bach, Vivaldi si Handel – reprezentati ai barocuui tarziu, compozitiile muzicale au luat amploare si au aparut sonata, opera, cantata, oratoriul.
Mare parte dintre conceptele muzicale dezvoltate in perioada baroca sunt respectate si astazi.
Cand vorbim despre un instrument muzical baroc inseamna ca asupra lui nu s-a intervenit deloc din acea perioada; sunt instrumente muzicale foarte rare si foarte valoroase.
Johann Sebastian Bach a acordat o atenție deosebita instrumentelor cu claviatura pe care le-a explorat diferențiat si ținând cont de caracteristicile lor tehnice si timbrale. Ca si compozitorii din scolile franceza si italiana, Bach a abordat clavecinul din perspectiva solistica si i-a dedicat un vast repertoriu.
In afara lucrarilor pentru clavecin solo, Bach a compus o serie de lucrari in care clavecinul evolueaza ca solist acompaniat de ansamblu orchestral. Mai mult, Bach a construit interesante dialoguri solistice compunând si concerte pentru doua, trei sau chiar patru clavecine.
Ca structura, toate cele trei concerte pentru doua clavecine sunt alcatuite fiecare din câte trei parți care respecta tiparul repede – lent – repede. Pe parcursul acestor lucrari, cele doua instrumente sunt abordate in mod egal iar discursul muzical este divers si complex necesitand o buna stapânire a tehnicii instrumentale.
Muzicienii vor cânta in interiorul Bisericii Negre, accesul publicului fiind permis in conformitate cu reglementarile in vigoare in aceasta perioada. Concertul va fi captat audio-video si va fi difuzat, live, pe un panou video amplasat pe zidul exterior al Bisericii Negre. Accesul publicului va fi permis in spațiul special amenajat intre Biserica Neagra si colegiul Honterus (Brasov).
Pentru cei care nu se afla in Braov, concertul va fi difuzat, live, pe facebook aici.
Biletele se pot achiziționa din gift studio-ul INSPIRATIO, curtea Johannes Honterus nr. 8, in limita locurilor disponibile. Accesul la concert va fi facut in limita locurilor disponibile – 70 de locuri in interior, 100 de locuri in exterior. Biletele de acces la concert vor fi disponibile doar in seara evenimentului, la Biserica Neagra din Brasov. Accesul in biserica si in spațiul de audiție in aer liber amenajat in vecinatate va fi posibil incepând cu ora 18,30.
Din anul 2013, s-a stabilit la nivel european ca data de 21 martie (ziua de nastere a compozitorului Johann Sebastian Bach), sa devina Ziua Europeana a Muzicii Vechi. Sarbatorirea este o ocazie potrivita de a pune in valoare o mostenire muzicala de peste 1000 de ani, unica in contextul civilizaţiei umane.
Circumstanțele excepționale de anul acesta au facut ca data obisnuita de 21 martie sa fie schimbata cu cea de 18 septembrie (in cazul României).
Evenimentul are sute de recitaluri si concerte, desfasurate in importante orase europene, toate transmise live, prin streaming de internet, de catre REMA (Réseau Européen de Musique Ancienne).