“Balanta” – primul film romanesc restaurat in 4K – ajunge in noua versiune si in cinematografele noastre
Selectionat la a 45-a editie a festivalului Cannes in 1992, filmul „Balanta”, regizat de Lucian Pintilie, este primul film romanesc restaurat in format digital 4K, la initiativa BRD – Groupe Société Générale si Fundatia9., prin Fondul de cinema Lucian Pintilie.
Fondul de cinema Lucian Pintilie a fost creat in 2018, la initiativa Corinei Suteu, membra a Consiliului Director al fundatiei, cu acordul Catalinei Pintilie, legatara artistului. Echipa isi propune sa onoreze memoria marelui regizor roman prin revitalizarea patrimoniului artistic si creativ al acestuia si sa sprijine generatia tanara de regizori de film.
Fragment din filmul Balanta (1992)
Primul film romanesc restaurat in 4K va putea fi vizionat si in cinematografele din Romania
Procesul de restaurare a durat peste 6 luni si a vizat imbunatatirea imaginii si a sunetului si transpunerea filmului in format digital. Negativul original al filmului a fost digitializat in 4K in laboratorul Hiventy, din Franta, iar restaurarea in 4K a fost realizata in Romania de studioul Avanpost Media, cu sprijinul si consultanta maestrului Florin Mihailescu, director de imagine de film roman si apropiat al regizorului Lucian Pintilie.
Noua versiune a filmului „Balanta” – film-reper pentru societatea romaneasca – va fi prezentata in premiera mondiala la Lumière 2019 Grand Lyon Film Festival – festivalul fondat in memoria fratilor Lumière, inventatorii cinematografului, care readuce in atentia publicului opere cinematografice restaurate. Pe 15 si 17 octombrie 2019, vor avea loc doua proiectii ce vor fi prezentate de catre Marie-France Ionesco si regizorul francez Christian Carion (nominalizat la Premiile BAFTA).
La inceptul lui 2020, vom putea viziona varianta restaurata a filmului „Balanta” in cinematografele din Romania.
Lucian Pintilie: „Exilul m-a umilit, dar mi-a dat posibilitatea sa spun lucruri pe care nu le spunea nimeni”
Prezent la TIFF intr-o sectiune dedicata flmelor sale, Lucian Pintilie povestea ca ceea ce l-a facut sa-si pastreze convingerile a fost faptul ca si-a creat propriul regim in afara tarii, pentru ca a fost dat afara din tara. „In Romania, furia si intunecarea mea ar fi fost greu de stapanit, nestand aici am avut un fel de exil regal care m-a si umilit intr-un fel. Pe de o parte imi dadea o mare senzatie de bucurie si forta, dar in alt fel ma umilea. Daca ar fi sa reiau toata activitatea mea cu aceste avantaje, tot as face-o, pentru ca acest lucru mi-a dat posibilitatea sa spun lucruri pe care nu le spunea nimeni.”
In intalnirile la care Lucian Pintilia a participat in acel an la TIFF, regizorul a sustinut ca „Moartea domnului Lazarescu” (regizat de Cristi Puiu) si „Politist Adjectiv” (regizat de Corneliu Porumboiu) sunt cele mai bune filme din cinematografia noastra post revolutie. De altfel, Pintilie a fot un sustinator activ al noului val de cinema romanesc, multi dintre regizorii premiati la Cannes in ultimii ani beneficiind de consultanta sa discreta pe scenariu sau la montarea filmelor.