O noua pereche de bocanci Dr. Martens starneste mari controverse in SUA. Pe pantofi este pictata imaginea unui corp cu cicatrici de masectomie, un semn al schimbarii sexului.
Recent, Dr. Martens, unul dintre cele mai populare branduri de bocanci si pantofi in randul tinerilor, a lansat o pereche de incaltaminte care a starnit mari controverse atat in randul publicului american dar si in restul lumii.
Inspirati de luna PRIDE, bocancii intitulati „queer joy” sunt decorati cu imaginea unei persoane transsexuale care prezinta cicatrici de mastectomie vizibile. Portretul simbolizeaza schimbarea de sex prin care a trecut persoana respectiva.
Perechea de incaltaminte — creata intr-un singur exemplar — este bazata pe modelul de bocanci 1460.
Imaginea cu bocancii „queer joy” a fost postata pe contul de Instagram Dr. Martens si a generat o multime de reactii controversate, invitandu-i pe cei care vad postarea sa participe la o tragere la sorti pentru a castiga pantofii.
Incaltamintea a fost creata de Jess Vosseteig, o ilustratoare din Colorado care se autodefineste ca fiind queer si care a declarat ca a vrut sa „reprezinte bucuria queer” printr-o intoarcere la modelul original de bocanci purtati in anii 1970.
Pe o parte a bocancilor se vede o persoana de culoare albastra, cu bratele intinse, purtand un maiou cu simbolul feminin. De cealalta parte se afla un personaj transsexual in roz, care are pieptul gol, dezvaluind cicatricile pe care le-a obtinut in urma unei operatii de masectomie.
Publicul s-a scandalizat si a acuzat compania Dr. Martens ca promoveaza si incurajeaza schimbarea de sex. In plus, unii clienti au declarat ca nu vor intra in magazine pentru a nu vedea perechea de incaltaminte.
Controversa face parte dintr-o discutie larga ce are loc in intreaga lume in ultimii ani: despre schimbarea genului si a sexului. In cazul de fata, Dr. Martens nu va comercializa bocancii, nu vor fi expusi in magazine, a fost creat un exemplar unic care a fost pus la concurs. Reprezentantii brandului insista asupra faptului ca au incercat sa se adreseze tuturor categoriilor de consumatori, inclusiv membrilor comunitatii LGBTQIA+.
In acelasi timp, incaltamintea ridica o alta problema de care este acuzat Dr. Martens dar si alte branduri care promoveaza imagini cu persoane transsexuale: daca tinerii sau copiii pot fi influentati sau convinsi sa-si schimbe sexul dupa ce au vazut o astfel de fotografie. Studiile de specialitate arata ca disforia de gen nu are legatura cu vizualurile aflate in spatiul public in acest sens, un copil sau un tanar nu poate fi convins sa-si schimbe sexul doar pentru ca a vazut o astfel de imagine. Dimpotriva, s-a aratat ca tinerii sunt mai predispusi sa-si afirme genul sau sexualitatea ca o forma de protest cand nu se simt reprezentati indeajuns si nu vad astfel de imagini in jur.
Daca merita sau nu incurajate aceste imagini, acest lucru va ramane in continuare un subiect intens dezbatut, mai ales ca brandurile nu se dau inapoi de la astfel de campanii si afirmatii care sunt interpretate ca propaganda de gen.
Jess Vosseteig sustine ca meseria ei de ilustrator se bazeaza pe „incluziune, imputernicire si crearea unor conversatii in jurul feminismului si a comunitatii queer”, iar ea intruchipeaza aceste mesaje prin arta „pozitiva, luminoasa si super colorata”.
Ilustratoarea a declarat ca „Am vrut sa includ doua persoane stilizate care fac parte din comunitatea queer. Stiam ca vreau sa incorporez multa culoare, cu curcubee, nori si scantei! Am scris „Queer Joy” pe spatele lor pentru a transmite mesajul ca bucuria queer va exista intotdeauna.”
Mesajul prin care Dr Martens a promovat bocancii este: „Intotdeauna am fost inspirati de creativitatea comunitatii noastre si suntem onorati ca purtatorii nostri folosesc incaltamintea noastra ca o panza alba. De asemenea, ne angajam sa aparam demnitatea artistilor cu care lucram. Vom continua sa oferim modalitati de a reprezenta toti purtatorii produselor noastre, cu respect, incluziune si o pozitie de grija fata de ceilalti. Suntem mandri sa luam pozitie impotriva urii sub orice forma, fie ca este vorba de comunitatea LGBTQIA+ sau de alte persoane.”
Dr. Martens a precizat ca imaginea a fost destinata doar persoanelor cu varsta peste 18 ani si a subliniat ca perechea de incaltaminte face parte dintr-o competitie de lunga durata desfasurata numai in SUA prin care diversi artisti personalizeaza cate o pereche de bocanci sau pantofi.
Desi postarea Dr. Martens a avut si numeroase comentarii care sustin initiativa lor, au existat reactii de respingere a produsului si de blamare a companiei pentru promovarea unei ideologii considerate grotesti.