Primul bust de copil sculptat de Brancusi in 1906, expus cu intrare gratuita la Galeriile Artmark. Doina Lemny explica de ce artistul a ales sa semneze lucrarea.

Pana duminica, 23 februarie, la Galeriile Artmark puteti vedea primul „Bust de copil” sculptat de Constantin Brancusi in 1906. Expozitia cu intrare gratuita este realizata in contextul Zilei Nationale Brancusi 2025, fiind vernisata printr-un eveniment la care au luat parte Doina Lemny, istoric de arta si cel mai mare expert in viata in opera lui Brancusi si Horia-Roman Patapievici, presedintele Artmark.
Expozitia nu o premiera pentru Romania, bustul a fost expus anterior la Art Safari in 2018. Zilele acestea il puteti vedea la Palatul Cesianu-Racovita din Bucuresti (str. C.A Rosetti nr. 5), de luni pana duminica, in intervalul orar 10.00-20.00.
„L’Enfant” („Bust de copil”) este prima sculptura dintr-o serie dedicata copiilor si realizata de Constantin Brancusi dupa ce, in 1904, s-a stabilit la Paris.




Bustul este in proprietatea unui colectionar roman, un apropiat Artmark care a incredintat, pe durata a patru zile, centrate pe Ziua Nationala Constantin Brancusi, aceasta lucrare, ca sa poate fi admirata de publicul larg.
Pentru a-i garanta provenienta si autenticitatea, Doina Lemny sustine ca exista cel putin doua surse in acest sens: bronzul similar al lucrarii care se afla in colectia Academiei Romane si o fotografie realizata de Brancusi si chiar semnata care indica titlul operei, anul si locul: “L’enfant, Salon de 1906 Paris” — Copilul, 1906, Salonul — referindu-se la Salonul de Toamna din Paris.
Despre descoperire, dna Lemny sustine ca in cataloagele de baza raisonne dedicate operei lui Brancusi de catre Sidney Geist, Barbu Brezianu si Friedrich Teja Bach mai sunt mentionate si alte capete de copii pe care le realizeaza incepand din 1906. O parte dintre ele au fost pierdute si exista posibilitatea sa apara intr-o zi prin licitatii, daca nu au fost distruse.
Lucrarea a fost initial achizitionata de un prieten al sculptorului, pictorul Stefan Popescu — Art Safari i-a dedicat o expozitie semnificativa in urma cu cateva sezoane. Ulterior, sculptura a ajuns in 2018 la o licitatie Sotheby’s, la Londra, de unde actualul proprietar a achizitionat-o cu pretul de 650.000 de lire sterline, care actualizat cu euro si adaugand taxele are un pret final de aproximativ un milion de euro.
Tehnica utilizata nu este neaparat familiara celor care au vazut sculpturile lui Brancusi in bronz sau lemn: ghips patinat.


Ghipsul patinat este o versiune mult mai ieftina a unei sculpturi, in vremuri in care Brancusi nu isi permitea neaparat sa lucreze cu bronz. La nivel practic, este un modelaj in ghips care ii permite artistul anumite libertati in definirea chipurilor, surprinderea anumitor pozitii sau trasaturi si eludarea altora. Este o tehnica mult diferita de cioplirea directa in materie, pe care Brancusi o adopta din 1907, cand mana ii era mai sigura si cand decide sa faca acest lucru. A patinat ghipsul intr-o tenta maro inchis spre negru pentru a-i oferi un aspect similar cu bronzul invechit.
Un aspect unic al ghipsului este ca pastreaza urmele mainii lui Brancusi, va puteti apropia pentru a vedea marturia amprentelor sale. O alta latura exceptionala este faptul ca poarta semnatura artistului pe un umar pe care acesta l-a taiat aproape brusc: “C. Brancusi, 1906”, este si un semn al incantarii lui Brancusi ca opera i-a fost expusa la salonul de la Paris unde l-au remarcat membrii juriului format din cei mai importanti sculptori ai momentului: Rodin (care avea sa ii devina maestru), Bourdelle, Maillol si Medardo Rosso – acesta din urma fiind foarte sensibil la redarea psihologiei copiilor.
“El este creat in 1906, cand Brancusi a inceput sa se stabilizeze la Paris. Lua ca modele copiii saraci, saraci, bineinteles, care se jucau in strada. Nu se stie daca copiii i-au pozat in atelier sau el doar i-a observat, dar a decis sa faca busturi de copii dupa ce le-a facut pe cele de adulti, care erau busturi clasice ce dovedeau scolarizarea lui la scoala Nationala de Arte Frumoase din Bucuresti, deci intr-un stil absolut academic.” , a povestit Doina Lemny in discutia de la Artmark.
Intrebata daca “Bust de copil” este o capodopera sau doar o opera excelenta, dna Lemny a spus ca printre capodoperele lui Brancusi se numara “Cumintenia Pamantului” sau seria Pasarilor. Insa bustul de copil expus la Artmark este o lucrare excelenta si atat, adaugand ca si-a dorit sa imprumute bronzul existent in colectia Academiei Romane pentru expozitia de anul trecut de la Timisoara insa cererea a fost refuzata.
In contextul jafului tezaurului dacic, Horia-Roman Patapievici a mentionat ca lucrarea de Brancusi este asigurata si este dispusa conform standardelor internationale pentru a-o proteja. Identitatea colectionarului in cauza ramane un mister insa asigurarea a fost sustinuta printr-o sponsorizare a unei firme multinationale, directorul Artmark subliniind importanta companiilor straine in finantarea evenimentelor culturale de anvergura (declaratie legata de contextul socio-politic din Romania din ultima vreme).
Mai jos puteti asculta podcastul Buzunar de Arta in care Doina Lemny vorbeste pe larg despre modul in care Brancusi este interpretat eronat deseori.