Campania celui mai bun film la Oscar, “Anora”, a costat 18 milioane de dolari, triplu fata de bugetul peliculei. A inclus lucratoare sexuale, chiloti promotionali si un service auto.

Victoria filmului „Anora” la gala premiilor Oscar 2025 nu a fost doar o recunoastere a talentului regizorului Sean Baker, ci si rezultatul unei campanii de marketing extraordinare. Cu un buget de doar 6 milioane de dolari pentru productie, „Anora” a beneficiat de o strategie de promovare care a costat de trei ori mai mult: 18 milioane de dolari. Aceasta suma impresionanta a fost folosita pentru a face din filmul independent un fenomen cultural si, in cele din urma, pentru a-i asigura cel mai ravnit trofeu din industrie: premiul Oscar pentru cel mai bun film.
In loc sa urmeze calea traditionala a campaniilor Oscar – proiectii luxoase, dineuri si panouri publicitare costisitoare –, echipa „Anora” a mizat pe un marketing de gherila, directionat catre publicul tanar si catre votantii din noua generatie a Academiei Americane de Film.
Neon, distribuitorul filmului, a mizat pe o abordare neconventionala, care sa atraga publicul tanar si sa creeze buzz pe retelele de socializare.




Secretele din culisele campaniei “Anora” au fost dezvaluite dupa victoria de la Oscar de catre Tom Quinn, CEO-ul Neon, in interviuri acordate podcastului The Watch si Variety. Strategia a fost sa valorifice autenticitatea filmului si sa se concentreze in primul rand pe a-i multumi pe fani, nu pe critici sau votanti ai Academiei.
Au mizat pe marketingul de gherila transpus, spre exemplu, in deschiderea unui magazin pop-up pentru o singura zi, amplasat intr-un service auto de pe Melrose Avenue din Los Angeles. Evenimentul a fost promovat intens pe retelele de socializare, iar rezultatul a fost spectaculos: sute de fani au format cozi inca de la ora 10 dimineata, desi magazinul s-a deschis abia la ora 15:00. S-au vandut tricouri, lenjerie intima si postere inspirate din film, toate cu mesaje indraznete si recognoscibile pentru fanii peliculei. Printre cele mai populare produse s-au numarat tanga rosii cu inscriptia „Little Wifey” (15 dolari) si tricouri cu sloganuri precum „Stay jealous, babe!” sau „You hit the lotto, bitch!” (35 dolari).


Un alt exemplu vine de la prima proiectie in SUA a filmului unde, in locul votantilor la Oscar, Neon a invitat lucratori sexuali, persoane dintr-o comunitate pe care filmul o reprezinta. Acest gest a avut un impact urias in mediul online si a contribuit la consolidarea imaginii autentice a „Anora” ca un film care isi respecta personajele si povestea. Astfel de tactici neconventionale au reusit sa atraga atentia publicului si a presei, contribuind la succesul campaniei.
Niciunul din celelalte filme aflate in cursa pentru Oscar nu s-a orientat catre publicul tanar.
La Oscaruri, „Anora” a avut rivali puternici precum „The Brutalist”, „Conclave” si „A Complete Unknown”. Aceste filme erau percepute ca avand suportul unui public mai traditional, in special barbati albi si in varsta, categorie pe care Academia incearca sa o echilibreze prin schimbari demografice. Neon a speculat aceasta tendinta si a adus in prim-plan o noua generatie de cinefili, care au rezonat cu stilul si mesajul filmului.
Comparativ, A24, distribuitorul „The Brutalist”, a ales o strategie mai conventionala, cu un numar redus de produse promotionale, inclusiv un model in miniatura al cladirii-concept din film, vandut in editie limitata la 75 de dolari. In schimb, Neon a mizat pe marketing viral si pe implicarea fanilor in promovarea filmului.
Desi „Anora” a fost catalogat ca unul dintre cele mai slab incasate castigatoare de Oscar, cu doar 16,1 milioane de dolari in SUA si 41,4 milioane la nivel global, strategia Neon nu s-a bazat exclusiv pe box office. Filmul a fost un succes urias pe platformele de streaming, fiind numarul 1 pe Amazon si Apple, ceea ce a asigurat venituri semnificative din inchirieri digitale si licente. Aceasta abordare arata cum in prezent succesul unui film nu mai este definit doar de incasarile din cinematografe, ci si de performanta sa in mediul digital.
Un aspect impresionant pentru compania Neon este faptul ca se afla la a doua victorie la Oscar pentru cel mai bun film in decurs de cinci ani (au mai castigat cu “Parasite” al lui Bong Joon-ho), o performanta neegalata de giganti precum Disney sau Netflix. Este o realizare cu atat mai spectaculoasa cu cat Neon are doar 60 de angajati, spre deosebire de marile studiouri cu zeci de mii de angajati.
Prin aceasta campanie indrazneata, „Anora” nu doar ca a castigat cel mai important premiu al industriei, dar a si demonstrat ca, intr-o era dominata de streaming si social media, strategia de marketing poate fi mai importanta decat bugetul de productie. Campania de Oscar va ramane un studiu de caz pentru viitorii cineasti care isi doresc sa joace si sa castige impotriva gigantilor de la Hollywood.
„Anora” ruleaza in prezent in unele cinematografe romanesti.



La final, merita mentionat ca multe pelicule nominalizate pentru cel mai bun film anul acesta au fost tintele unor campanii misterioase de denigrare.
“The Brutalist” si “Emilia Perez” au fost acuzate ca au folosit Inteligenta Artificiala pentru a imbunatati rezultatul final. De altfel, “Emilia Perez” a fost in mijlocul unor scandaluri uriase din cauza unor tweeturi mai vechi ale protagonistei Karla Sofia Gascon, principala concurenta pentru Mikey Madison din “Anora” care a castigat Oscarul pentru cea mai buna actrita. Campania “Emilia Perez” pentru Oscar a facut implozie, filmul fiind considerat in urma cu cateva luni principalul favorit la trofeele cel mai bun film, cea mai buna actrita in rol principal si cel mai bun regizor .
In presa de specialitate au existat intrebari legate de sursele campaniilor de denigrare insa nu se cunosc detalii in acest sens. Marii pierzatori au fost “The Brutalist”, “Emilia Perez” (au existat campanii puternice impotriva ambelor filme) si “Conclave” — acuzat ca este anti-catolic, fiind blamati regizorul Edward Berger si actorul Ralph Fiennes (niciunul dintre ei nu a castigat premii).
“Anora” a fost de asemenea in centrul unei controverse legate de refuzul de a utiliza coordonatori de intimitate pentru scenele de sex insa speculatiile s-au linistit imediat dupa ce Mikey Madison a declarat ca a fost decizia ei sa refuze coordonatorii.
Mai jos puteti revedea imagini de la gala Oscar 2025 si citi mai multe despre cum se structureaza o campanie de Oscar.