Cea mai scumpa lucrare a lui Michelangelo a fost adjudecata ieri pentru 23 milioane euro. Primul desen cu un nud al geniului Renascentist a stabilit 3 recorduri de vanzari.
Casa de licitatii Christie’s a anuntat vanzarea unui desen de Michelangelo la un pret record. In timpul unei licitatii desfasurate miercuri seara in Paris, lucrarea care reprezinta un nud flancat de alte figuri a fost adjudecata pentru suma de 23 de milioane de euro.
Vanzarea marcheaza 3 recorduri – cea mai scumpa lucrare a lui Michelangelo vanduta vreodata, cel mai mare pret obtinut pentru o lucrare pe hartie in Europa si al treilea cel mai scump desen al unuia dintre Vechii Maestri. Licitatia a fost cu atat mai exceptionala cu cat creatiile lui Michelangelor nu ajung aproape niciodata in licitatii, sunt incluse in colectiile muzeelor si sunt considerate bunuri de interes national.
De altfel, lucrarea nu a putut fi vanduta in ultimii ani deoarece guvernul francez a desemnat-o „comoara nationala” ceea ce a interzis exportul acesteia in afara tarii pentru o perioada de 30 luni. Vanzatorii au profitat de faptul ca guvernul a ridicat recent titlul onorific si a permis licitarea operei si transportul acesteia oriunde in lume.
In cadrul aceleiasi serii de licitatii organizate de Christie’s au mai fost stabilite si alte recorduri. „Violon d’Ingres” a lui Man Ray a devenit cea mai scumpa fotografie din istoria cu 12,4 milioane de dolari in timp ce „Shot Sage Blue Marylin” a lui Andy Warhol a stabilit un nou record pentru cea mai scumpa lucrare de arta a secolului al XX-lea la pretul final de 195 de milioane de dolari.
O perioada lunga de timp s-a considerat ca desenul apartinea ucenicilor din atelierul lui Michelangelo insa in 2019, Furio Rinaldi, un expert de la Christie’s a confirmat-o drept un original creat de maestru. Parerea lui a fost sustinuta si de istoricul de arta Paul Joannides.
Desenul intitulat „Barbat nud (dupa Masaccio) si 2 figuri in spatele lui” este unul dintre nudurile timpurii ale geniului Renascentist, datand de la finalul secolului al XV-lea. Este una dintre foarte putinele lucrari pe care le-a creat si care se afla intr-o colectie privata, fiind vanduta anterior in 1907 in Paris.
Figura centrala a desenului este o copie dupa barbatul care tremura in pictura „Botezul neofitilor” realizata de Masaccio in Capela Brancacci din Biserica Santa Maria del Carmine din Florenta. In colectiile marilor muzee exista alte cateva studii similare realizate de Michelangelo, unul dintre ele fiind expus la Muzeul Albertina din Vienna iar un al doilea care este un studiu dupa Giotto, este expus la Luvru.
Pretul final obtinut in urma licitatie a fost de 23.162.000 euro.
Raritatea lucrarilor lui Michelangelo se datoreaza faptului ca si-a distrus majoritatea schitelor. In plus, nudurile pe care le-a pictat pe tavanul Capelei Sixtine sunt cele mai studiate din istoria artei, fiind un exemplu idealizat pe care il urmeaza majoritatea artistilor de succes in procesul lor de formare.
Michelangelo Buonarroti este recunoscut ca unul dintre cei mai mari artisti ai tuturor timpurilor.
Este autorul sculpturilor Pieta (aflata la Vatican) si David (aflata la Florenta), dar si pictorul Capelei Sixitine, unul dintre cele mai vizitate obiective turistice din lume cu peste 25.000 de vizitatori zilnic.
Desi a fost pe parcursul vietii sale un om cu o stare materiala buna, Michelangelo a continuat sa traiasca intr-un atelier mizerabil, sa se imbrace foarte prost si sa-i deranjeze pe cei din jurul sau pentru ca nu prea se spala.
Capela Sixtina nu a fost in plan sa fie pictata de el. Initial Rafael a fost cel ales, dar acesta – pentru ca avea prea multe comenzi si nu voia sa-si blocheze foarte mult timp cu un asemenea proiect – l-a recomandat lui Papa Iuliu al II-lea pe Michelangelo, care era un tanar in proaspata ascensiune si care se exprima atat ca pictor cat si ca sculptor. Rafael voia sa arate lumii artistice ca Michelangelo nu poate picta, ca sa-l puna – din rivalitate – pe linie moarta cand era vorba de comenzile marilor mecena in arta ai vremii.
In aceasta perioada este deschisa o expozitie cu cele 3 Pieta pe care le-a creat, considerate printre cele mai importante sculpturi din lumea artei. Alte lucrari ale sale pot fi admirate si colectia Muzeului Luvru care a fost postata online gratuit.
Michelangelo a pictat Capela Sixtina intre 1508 si 1512 la comanda Papei Iulius al II-lea. Artistul a folosit cei 800 de metri patrati ai capelei pentru a-si dovedi talentul ca pictor, nu doar ca sculptor sau arhitect asa cum devenise cunoscut pana atunci.
Compozitiile sale ilustreaza intr-un mod idealizat evenimentele descrise in Vechiul si Noul Testament, de la Geneza si pana la Judecata de Apoi. Initial, la primirea acestei comenzi, artistul florentin nu era dispus sa o accepte, fiind recunoscut mai mult ca sculptor. In 1505, a calatorit la Roma pentru a sculpta mausoleul Papei Iulius al II-lea iar un an mai tarziu, datoria impresiilor bune facute tronului papal, a primit sarcina de a picta Capela Sixtina. Papa si-a dorit ca frescele capelei sa fie decorate cu scene care ii infatiseaza pe cei 12 apostoli, dar Michelangelo sustinea ca aceasta tema nu este suficient de complexa asa ca a propus o extindere a unor teme mai vaste care sa cuprinde diverse scene veterotestamentare si neotestamentare care au intrigat clerul cat si laicii pana in zilele noastre.
Michelangelo a pictat Geneza in 9 registre centrale ale tavanului capelei, printre care cea mai cunoscuta si controversata este ”Crearea lui Adam”.
In timp ce un ciclu de fresce cu aceasta tematica incepe cu crearea pamantului si a oamenilor si se sfarseste cu caderea omului in pacat si izgonirea din rai, Michelangelo a decis sa includa si scene din viata lui Noe si alte scene biblice, reprezentari de profeti si sibile ale Antichitatii. Cu toate acestea, artistul si-a folosit si abilitatile de arhitect pentru a picta rame si cadre arhitecturale care sa sustina picturile si sa creeze un efect tridimensional care sa accentueze dinamismul compozitiilor. Mai tarziu, dupa 4 ani si jumatate, pe 1 noiembrie 1512 frescele pictate de Michelangelo Buonarroti au fost inaugurate si aclamate de catre cler, intregul ciclu pictural fiind realizat de unul singur, in conditii de lucru dificile.
20 de ani mai tarziu, in 1536, Michelangelo s-a intors la Roma la cererea Papei Clement al VII-lea care comandase o noua fresca pentru peretele altarului capelei. Artistul a lucrat 5 ani, pana in 1541 pentru a crea ”Judecata de Apoi” care il infatiseaza pe Isus in centrul compozitiei ca mare judecator care separa oamenii intre cei alesi si cei damnati.