Cele mai mari 150 branduri de moda au pornit un manifest impresionant pentru salvarea planetei
Intr-un moment critic pentru planeta Pamant, Gucci, Alexander McQueen, Nike, Prada, Zara, Versace si alte 144 de branduri de moda dintre cele mai cunoscute din lume au lansat un manifest pentru salvarea planetei, un angajament pentru a proteja mediul inconjurator si a crea un viitor mai verde, mai sustenabil. Au lasat deoparte spiritul competitiv si au promis sa ia masuri concrete, rapide si pe termen lung pentru a reduce impactul industriei de moda in clima, ocean si biodiversitate.
Summit-ul G7 a avut loc intre 24 si 26 august la Biarritz in Franta si a fost momentul crucial cand lumea modei a pus pe masa celor mai influenti lideri mondiali documentul „The Fashion Pact” – Pactul Modei.
Principalele angajamente luate de cele 150 de branduri de moda vin ca o solutie la problemele critice legate de incalzirea globala si deteriorarea mediului inconjurator la care toate companiile implicate au contribuit din plin in ultimii 100 de ani.
Pactul vine sa accentueze constientizarea problemelor de mediu si sa ii forteze pe politicieni – in special presedintele SUA – sa ia masuri pentru salvarea planetei.
Principalele angajamente luate de toti cei implicati sunt: 100% energie regenerabila in operatiuni pana in 2030, eliminarea poluarii cu micro-fibre, eliminarea materialelor plastice de unica folosinta pana in 2030, abordari prietenoase asupra agriculturii de fibre, a minelor si a silviculturii prin care sa protejeze conservarea speciilor pe cale de disparitie, incluziune sociala, salarii corecte si respectarea conditiilor de munca prin lanturile de aprovizionare, sprijinul producatorilor mici si a femeilor din tarile cu venituri mici.
Emmanuel Macron, presedintele Frantei, a cerut schimbarile inca din luna mai
Initiativa aparent responsabila si pozitia ferma luata de grupurile de moda nu este chiar atat de responsabila, de fapt. A fost instigata si chiar ceruta de presedintele francez Emmanuel Macron la inceputul acestui an intr-o discutie cu Francois-Henri Pinault, CEO-ul grupului Kering.
Grupul Kering detine printre cele mai bine vandute branduri de moda high-end: Gucci, Saint Laurent, Balenciaga, Bottega Veneta, Boucheron, Dodo si Alexander McQueen. Numele grupului se pronunta precum cuvantul englezesc „caring” si vine din Britania, regiunea de origine a familiei Pinault. Cuvantul original era „ker” si inseamna „acasa”.
Henri Pinault a declarat in luna mai la Summit-ul de Moda de la Copenhaga ca a „fost ales” de Macron pentru a crea aceasta coalitie si pentru a indeplini obiectivele propuse pana in 2030. Imediat dupa conferinta, grupul PVH – detinator al brandurilor Calvin Klein, Tommy Hilfiger – a semnat acordul, fiind urmat de alte 30 de companii pana in summit-ul G7.
„In ciuda a ceea ce facem pentru a ne reduce singuri impactul, lucrurile nu se misca. Trebuie sa definim obiectivele impreuna. Prima etapa este alegerea a trei sau patru obiective care sa fie prioritare pentru indistrie si sa se angajeze sa lucreze impreuna cu acestea pentru a gasi solutii. Sunt increzator ca vom atinge un nivel pe care nici unul dintre noi nu l-ar putea atinge lucrand singur.”, a declarat Henri Pinault.
Un moment istoric pentru moda din care lipseste unul dintre cei mai importanti jucatori: grupul LVMH
Printre brandurile care au semnat Pactul pe 23 august si vor pune umarul in anii urmatori pentru a construi o industrie mai sustenabila care protejeaza natura se afla Chanel, Gucci, Nike, Adidas, Alexander McQueen, Ermenegildo Zegna, Prada, Hermes, Burberry, Gap, Zara, H&M, Giorgio Armani, Salvatore Ferragamo Calvin Klein, Nordstrom, Moncler, Puma, Galeriile LafayetteTommy Hilfiger, grupul Tapestry – Coach, Kate Spade, Stuart Weitzman, grupul Capri Holdings – Michael Kors, Jimmy Choo, Versace.
In total, acestia constituie aproximativ 30% din industria modei la nivel mondial. Insa exista un grup foarte importante care a ales sa nu se implice in acest Pact – grupul LVMH, rivalul celor de la Kering, initiatorii proiectului. Printre zecile de branduri detinute de acest Bernard Arnault, CEO-ul grupului, se numara Dior, Pucci, Fendi, Fenty, Givenchy, Kenzo, Marc Jacobs, Loewe, Louis Vuitton, Celine, Berluti, Bvlgari, Hublot, TAG Heuer, Sephora si toate parfumurile brandurilor de moda din portofoliu.
In acelasi timp, Bernard Arnault a ales sa raspunda valului de presa negativa adus de lipsa implicarii in Pactul Modei printr-o donatie de 11 milioane de dolari pentru a lupta incendiile din padurea amazoniana.
Actiunile concrete au inceput deja si vor continua in toamna
Stella McCartney a ales sa semneze pactul desi grupul din care face parte – LVMH – a refuzat. Pe langa semnatura, McCartney a eliminat plasticul si a ales sa foloseasca polyester reciclat in colectiile sale. A inceput sa foloseasca resturi de materiale.
In luna iulie, modelul american Amber Valletta a devenit imaginea campaniei pentru schimbarea climatului mondial intr-un proiect in care Stella McCartney s-a parteneriat cu Extinction Rebellion, o miscare sociala pornita in octombrie 2018 care a declansat proteste in toata lumea.
Alessandro Sartori de la Ermenegildo Zegna a creat cele mai recente costume in ideea in care vor fi reciclate in viitor.
Prada a promis sa foloseasca numai nylon reciclat. Zara si-a mutat atentia pe materiale organice si reciclate. Nodstrom a lansat sectiunea de Stil Sustenabil iar Gucci, Versace si Michael Kors au renuntat de la finalul anului trecut la blanuri naturale.
Urmatoarea intalnire pentru aprofundarea situatiei si a angajamentelor, inclusiv a planurilor detaliate pe termen scurt si lung va avea loc in luna octombrie.