(galerie foto) Filmul „Barbie”, de azi in cinematografe. Cele mai scumpe papusi Barbie vandute vreodata, recordul este de 300.000 de dolari. In fiecare secunda, undeva in lume este cumparata o Barbie.
Astazi intra in cinematografe mult-asteptatul film „Barbie” in care rolul principal al celebrei papusi este jucat de actrita de origine australiana Margot Robbie. Lungmetrajul regizat de Greta Gerwig pe un scenariu scris de sotul ei, Noah Baumbach, este prima productie de tip live action cu Barbie, dupa mai multe animatii de mare succes in randul copiilor. Noul film este predominant gandit pentru adulti, in special pentru fetitele care au crescut cu papusa Barbie si pentru baietii care se visau in rolul lui Ken, jucat in film de Ryan Gosling.
Barbie s-a bucurat de popularitate inca din 1959, la prima aparitie pe rafturile magazinelor americane, fiind o inventie a lui Ruth Handler. Papusa a devenit o industrie in sine, existand numeroase colectii de haine, accesorii, jucarii, incaltaminte, produse casnice si electrocasnice sau de decor care preiau elemente grafice din identitatea vizuala creata de compania Mattel. In plus, unele papusi Barbie au devenit obiecte de colectie, valoarea lor fiind in crestere odata cu trecerea timpului.
Potrivit unui studiu recent, o Barbie „de epoca”, in stare perfecta, ar putea fi vanduta in prezent cu peste 25.000 de dolari. In acelasi timp, editiile in serie limitata, cum ar fi papusile create de designerii Lorraine Schwartz sau Karl Lagerfeld, pot ajunge la mii de dolari pe piata de resale. Treptat, un obiect comercial vandut la un pret modic a devenit un artefact cu o valoare de colectie, un aspect care subliniaza importanta papusii in istoria culturii pop.
Succesul continuu al papusii Barbie poate fi pus pe seama marketingului inteligent utilizat de compania Mattel, brandul fiind evaluat anul trecut la aproximativ 590 de milioane de dolari, in crestere cu 150 de milioane de dolari fata de anul 2020.
Pe 9 martie 1959, prima papusa Barbie a fost expusa la Targul american de jucarii din New York. Avand o inaltime de 28 de centimetri si parul blond, infatisarea lui Barbie a fost modelata initial dupa o papusa germana numita „Bild Lilli”. Era un cadou oferit de obicei barbatilor, bazat pe un personaj de benzi desenate aparut in ziarul german Bild Zeitung.
Ideea papusii s-a nascut dupa ce Ruth Handler, co-fondatoarea Mattel, si-a vazut fiica cea mica jucandu-se cu papusi de hartie ale unor femei adulte. Astfel a observat un potential de afacere profitabila, Mattel a cumparat drepturile pentru Bild Lilli si a produs in masa propria versiune a papusii.
Numele initial al papusii a fost Barbara Millicent Roberts, alias Barbie, dupa numele fiicei lui Handler, Barbara. Pentru ca exista cerere enorma din partea consumatorilor americani, Mattel a decis sa extinda gama iar in 1961 l-a lansat pe Ken, iubitul lui Barbie — numit dupa fiul lui Handler. In 1963 a aparut Midge, prietena cea mai buna a lui Barbie iar in 1964 a fost introdusa Skipper, sora ei. Abia in 1980 a aparut primul model de papusa afro-americana.
Timp de cateva decenii, marca Mattel a mentinut o cota de piata de aproximativ 90% in sectorul de piata al papusilor. Cu toate acestea, papusa de colectie s-a confruntat cu prima concurenta serioasa dupa aparitia lui Bratz, papusa „pasionata de moda” (with a passion for fashion), in anii 2000. Potrivit Enciclopediei Britannica, Mattel estimeaza ca la fiecare doua secunde sunt vandute doua papusi Barbie la nivel mondial.
Mai jos va invitam sa descoperiti cele mai scumpe papusi Barbie vandute vreodata.
Pe langa papusa Barbie originala, in 1959 a fost lansat modelul „Brunette Ponytail Barbie” care este extrem de rar si a fost vandut in urma cu 10 ani pentru 6.710 de dolari.
In 1959 au fost produse sapte versiuni ale papusii Barbie, toate aratand in mare parte la fel, cu exceptia unor mici variatii. „Barbie #2”, asa cum este cunoscut modelul in randul colectionarilor, desi purta acelasi costum de baie ca si predecesoarea ei, se deosebea prin culoarea parului si designul picioarelor, care nu erau construite cu tuburi de cupru, asa cum erau cele ale lui „Barbie #1”.
In 2013, jucaria a fost vanduta pe eBay, in varianta completa, sigilata, cu toate accesoriile sale, pentru 6.710 de dolari.
Designerul de bijuterii Lorraine Schwartz a creat un model Barbie vandut in 2010 pentru 7.500 de dolari.
Ca parte a unei colaborari intre Mattel si Council of Fashion Designers of America (CFDA), designerul american Lorraine Schwartz a creat un model Barbie care poarta o rochie neagra si cercei cu diamante incrustate, centura, bratari si o imensa litera „B”.
Au fost create 12 papusi Barbie care au fost vandute in scopuri caritabile in cadrul unei licitatii dedicate fundatiei pentru copii afectati de SIDA. Licitatiile au totalizat 25.000 de dolari, una dintre papusi fiind achizitionata pentru 7.500 de dolari.
„Gala Abend Barbie” a fost vanduta in 2006 pentru 9.148 de dolari.
In 2006, Christie’s a gazduit o vanzare a unei colectii private de aproximativ 400 de papusi Barbie, dintre care cel mai pretios era „Gala Abend Barbie” din 1965 care a realizat un pret de 12 ori mai mare decat estimarile initiale.
Fiind creata exclusiv pentru piata japoneza si europeana, papusa Gala Abend este imbracata intr-o rochie de gala extravaganta, acoperita cu un palton cu broderii minutioase, realizate manual. Modelul tine in mana o poseta si programul unui spectacol muzical si are picioarele flexibile, un aspect destul de rar la vremea respectiva.
Papusa Barbie originala din 1959 a fost achizitionata 47 de ani mai tarziu pentru 27.450 de dolari.
Papusa Barbie originala a fost vanduta cu 3 dolari in 1959, fiind unul dintre cele mai cautate obiecte in randul colectionarilor de papusi si nu numai. Este extrem de greu de gasit pe piata iar produsele sigilate, care nu au fost scoase din ambalaj, sunt extrem de rare si sunt constant la mare cautare in licitatii.
In 2006, la Sandi Holder’s Doll Attic din California, a fost adjudecata o papusa Barbie originala pentru suma de 27.450 de dolari, stabilind la vremea respectiva un record mondial (care a fost depasit ulterior, asa cum veti afla mai jos). Modelul, care nu era ambalat, a fost vandut de un cuplu de pensionari care, in urma licitatiei, si-au permis sa-si cumpere o barca mult visata pentru a calatori.
In filmul Barbie, Margot Robbie poarta la un moment dat costumul si coafura specifica papusii din 1959 cu parul blond, fard de ochi albastru, buze rosii, cercei rotunzi, aurii, si un costum de baie du dungi albe si negre, in stilul pin-up.
In 1999, la aniversarea a 40 de ani de la aparitia lui Barbie, a fost lansat modelul „De Beers 40th Anniversary Barbie”, vandut pentru 85.000 de dolari.
Pentru aniversarea lui Barbie, Mattel i-a insarcinat pe bijutierii companiei De Beers cu proiectarea unei papusi menite sa devina una dintre cele mai scumpe jucarii existente de piata.
De Beers a imbracat-o pe Barbie intr-o tinuta asemanatoare cu cea a Printesei Leia, cu o curea delicata, prevazuta cu 160 de diamante. Modelul unicat nu a ajuns niciodata pe rafturile magazinelor, fiind scos direct la licitatie si adjudecat pentru 85.000 de dolari.
Cea mai scumpa Barbie din istorie a fost creata la comanda de celebrul bijutier australian Stefano Canturi si vanduta pentru 302.500 dolari.
Pe 4 mai 2010, in timpul Saptamanii Modei Australiene, a fost dezvaluit modelul „Stefano Canturi Barbie”.
Cu o inaltime de 30 de centimetri, papusa este imbracata intr-o rochie de seara, neagra, fara bretele si pantofi stiletto eleganti, roz. Costumul este accesorizat cu un colier Cubism care contine un diamant roz Argyle, rar, de un carat, incrustat printre cele trei carate de diamante albe, semnate Canturi.
Potrivit Guinness World Records, modelul detine recordul mondial pentru cea mai scumpa papusa Barbie vanduta vreodata in cadrul unei licitatii organizate la Christie’s New York pe 20 octombrie 2010 cand a fost achizitionata pentru 302.500 dolari. Toate profiturile obtinute din vanzare au fost donate Fundatiei pentru Cercetarea Cancerului la San (Breast Cancer Research Foundation), conform dorintei lui Canturi.
Anterior, recordul era detinut de Barbie „Midnight Red”, un model din 1965 care a fost vandut ca parte a unei colectii de 400 de papusi. Pretul din 2006 a fost de 17.091 de dolari.
Alte modele Barbie cu vanzari importante au fost „Marie Antoinette Barbie” din 2003, achizitionata pentru 1.250 de dolari si papusa realizata de brandul The Blonds, creata de designerii David si Phillipe Blond cu ajutorul lui Bill Greening, designerul principal al companiei Mattel.
Merita mentionate si modelul Barbie inspirat de Karl Lagerfeld, estimat in 2014 la 6.000 de dolari si Pink Splendor Barbie din 1996, vanduta pentru 900 de dolari.
Mai jos gasiti articole despre costumele, decorurile, muzica si strategia de promovare a noului film „Barbie”.