Chef Alex Petricean spune Povestea Gustului intr-un eveniment marca IQOS: „Noi, bucatarii, suntem ca artistii, facem meseria asta ca sa vedem fericirea pe fata oamenilor”
„In definitiv, scopul vietii este sa fie traita, sa-i gusti din plin experienta (…).” (Eleanor Roosevelt)
Doar o femeie puternica poate sa exprime intr-o fraza sensul vietii si sa il alature atat de curajos cu gustul si experienta. Si doar un brand puternic poate sa faca acelasi lucru in realitate. IQOS – Povestea gustului a fost evenimentul organizat de Philip Morris Romania care a lansat o noua aventura a gustului. In inima Bucurestiului, invitatii au descoperit gusturi inedite si au avut parte de o experienta sinestezica, care i-a provocat si le-a largit orizonturile. Totul sub privirea atenta a unuia dintre cei mai iubiti bucatari romani ai momentului.
„Am inceput cu zacusca cu zmeura, o roata crocanta cu pudra de sfecla rosie si zmeura deasupra. A urmat un MBS reinventat, un nigiri de mamaliguta cu un interior de branza de burduf si smantana afumata cu o crema de cas afumat. Deasupra vine o zapada de urda cu un mix de zapada de zmeura care ii adauga gustul acrisor si floral.”
Sa-l auzi pe Alex Petricean vorbind despre mancare este o experienta in sine. Simti fiecare cuvant in profunzimea papilelor gustative si primul lucru pe care-l faci e sa cauti telefonul ca sa faci o rezervare la „NOUA Bucatarie Romaneasca”.
„Noi, bucatarii, suntem ca artistii, facem meseria asta ca sa vedem fericirea pe fata oamenilor. De multe ori e greu sa o primesti, pentru ca oamenii sunt mai retinuti, mai ales in Romania.”
A renuntat la scrima si la o cariera in industria publicitatii ca sa aleaga bucataria. Si nu e deloc o treaba simpla, pentru ca, pe langa efortul pe care il presupune meseria careia i s-a dedicat, Alex mai are de luptat si cu prejudecatile. Pentru ca nu e usor sa ai curajul sa iesi din zona de confort, sa lasi in urma aromele familiare si sa imbratisezi senzatii noi.
„Ca chef, cel mai greu mi-a fost sa creez un dialog cu consumatorul. De multe ori eram dezamagit sau frustrat cand oamenii faceau referire tot la bucataria pe care o fac ei acasa si mi-am dat seama ca, daca propun chestii noi, nu fac neaparat bine. Dar am gasit o cale. I-am ascultat. M-am intrebat: ce vrea omul asta de la mine? Si am stiut ca eu pot sa-i dau ce-si doreste el, dar pot sa-i dau in stilul meu. Din momentul ala, mi-am dat seama ca asa pot sa-l sensibilizez, ca pot sa-i ofer o alta viziune asupra unui fel de mancare pe care el il cunoaste. Ceafa cu cartofi prajiti suna la fel in meniu, dar se prezinta cu totul altfel in farfurie, cum nu ti-ai inchipuit vreodata. In acelasi timp, datoria mea e sa am grija sa nu-i insel asteptarile si sa-i conduc gustul in aceeasi directie in care sunt asteptarile lui. La un nivel mult mai elevat, dar in aceeasi directie.”
Dupa o epoca in care am fost obisnuiti sa tratam mancarea doar ca pe raspunsul la o nevoie elementara, incepem in sfarsit sa invatam cum sa apreciem cu adevarat un fel inovativ. Suntem intr-un moment extrem de favorabil in Romania, crede Alex, pentru care consumatorul este principalul barometru in propria evolutie.
„Noi trebuie sa crestem odata cu publicul. Daca noi am face trei pasi inainte fara sa ii aducem si pe clientii nostri langa noi, am produce o ruptura intre noi si ei. Ne-am pozitiona inaintea vremurilor, am fi prea avangardisti, prea neintelesi ca sa primim reactia pe care ne-o dorim. Asa ca am ales sa construim un alfabet de care aveam nevoie in dialogul cu publicul de restaurant din Romania, un nou abecedar in care am putut sa strecor si feluri experimentale, care construiesc, feluri de educatie, care iti imping un pic limitele si te incurajeaza sa fii mai curios data viitoare. Pentru mine aici e de fapt provocarea in fiecare zi: sa vad, sa observ cat de bine sunt primite felurile de mancare experimentale – cand simt un raspuns favorabil, ma incurajeaza sa fac pasi inainte in directia potrivita. Cand, dimpotriva, simt ca ceva nu e bine primit, o sa stiu ca nu e cazul sa imping limitele in directia aceea, pentru ca oamenii nu primesc prea bine lucrurile extrem de inovative, asa ca o sa reduc putin ritmul si o sa ma rearmonizez cu el. Asta e foarte important, mai ales intr-o tara care are de depasit niste perioade stigmatice: tu trebuie sa mergi in acelasi ritm cu oamenii. Pentru ca, daca eu as face mancare pentru mine, probabil nivelul ar fi prea ridicat, iar restaurantul ar fi gol. Si nimeni nu vrea un restaurant gol, pentru ca frumusetea unui restaurant e sa fie plin, sa ai oameni cu care sa discuti, sa le vezi satisfactia.”
La „NOUA Bucatarie Romaneasca”, Alex incearca sa ofere experiente, nu doar mancare in farfurie, asa ca evenimentul IQOS i s-a potrivit manusa, cu tot cu provocarea de a folosi zmeura intr-un meniu de degustare. Mai ales ca zmeura este un ingredient extrem de complex ca gust, care poate sa fie si dulce si acrisoara, si desert, dar, in acelasi timp, si sa nuanteze un element sarat.
„Pentru ca suntem in Romania, a fost interesant sa punem zmeura in preparate precum salaul de Olt sau MBS si ne-am gandit cum am putea sa elevam felurile noastre de mancare. Ele sunt deja consacrate in restaurantul nostru, dar touch-ul acesta de zmeura a fost in prima auditie in cadrul evenimentului
Fiecare preparat a fost intampinat cu aplauze, iar Alex a povestit ideea din spate, pentru ca, atunci cand ai ocazia sa povestesti despre actul creativ, reusesti sa sensibilizezi lumea si sa o faci sa inteleaga ca nu sunt doar niste ingrediente intr-o farfurie, ci e o idee si, bineinteles, un efort de echipa. Iar publicul a fost incantat de rezultat.
„Au fost extrem de fericiti si au apreciat toata desfasurarea artistica a serii si li s-a parut ca bucataria pe care am propus-o a fost extrem de potrivita cu evenimentul. Iar pentru noi, ca echipa, din toti anii astia de experienta, a fost evenimentul la care am iesit cu succes din spatiul nostru si am reusit sa atingem calitatea din propria bucatarie.”
Suntem in plin avant al identitatii gastronomice, iar bucataria, ca orice arta, se hraneste din emotiile consumatorului. Vedem, auzim, gustam, simtim intregul proces, incepem sa cautam mai degraba experienta, pentru ca ea este creatoare de emotii. Iar pentru Alex Petricean, e clar ca ce s-a intamplat in cadrul evenimentului IQOS a ramas in sufletul oamenilor ca un experiment complex, in legatura profunda cu emotiile pe care le-a scos la suprafata.
„Cand reusesti prin ceea ce faci sa starnesti intriga, sa produci reactii in sufletul publicului tau, e clar ca ai reusit sa intri in zona care se da greu uitarii, iar evenimentul IQOS – Povestea Gustului exact asta si-a dorit: ca oamenii sa nu uite cine suntem, ca facem lucrurile special, ca ne gandim foarte mult la cat de importanta e emotia in viata consumatorului nostru si ca vrem sa recream asta pentru el prin ceea ce facem noi cel mai bine – arta gustului.”
Alex este un deschizator de drumuri, un inovator, un vizionar al gustului, calitati care au stat de altfel la baza colaborarii cu IQOS. Brandul colaboreaza cu cei mai respectati experti in domeniu, care impartasesc viziunea despre importanta gustului, despre avantajele explorarii de noi senzatii, de arome neasteptate si experiente surprinzatoare.
Suntem curiosi ce alte experiente senzoriale ne mai pregateste brandul IQOS, iar pana la urmatorul eveniment, daca sunteti utilizatori adulti, ramaneti aproape de Instagramul @iqos_ro si veti fi primii care afla unde, cand si cum puteti fi parte din comunitatea IQOS.
Material sustinut de IQOS.
IQOS nu este lipsit de riscuri. Elibereaza nicotina, care provoaca dependenta. IQOS este destinat adultilor care altfel ar continua sa fumeze sau sa foloseasca produse cu nicotina.