“colectiv” este propunerea României la OSCAR® din 2021. Doua lucruri pe care statul roman ar trebui sa le faca pentru ca filmul sa aiba cu adevarat sanse la premii.
Centrul National al Cinematografiei (CNC) a anuntat astazi ca documentarul “colectiv” in regia lui Alexander Nanau este propunerea României la premiile OSCAR® 2021, sectiunea „Cel mai bun lungmetraj internațional”, anterior numita “Cel mai bun film strain”. Este prima oara când un documentar este propunerea României in competitia pentru premiile Academiei Americane de Film.
In plus, distribuitorii americani ai filmului, Magnolia Pictures si Participant au anuntat ca vor inscrie filmul “colectiv” si pentru sectiunea „Cel mai bun film documentar”. Participarea unui film la două sectiuni ii sporeste şansele de a fi nominalizat. Anul trecut de exemplu, Honeyland, apreciatul documentar din Macedonia de Nord, a intrat in istorie ca primul documentar nominalizat simultan la sectiunile „Cel mai bun film documentar” şi „Cel mai bun lungmetraj internațional”.
In fiecare an, in aceasta perioada Romania isi desemneaza un film care sa o reprezinte la Oscar. Filmele din categoria lung metraj intrau pana acum in competitia internationala cu 80-90 de alte pelicule si tara noastra nu a avut sanse reale decat in 2008 cu filmul lui Cristian Mungiu, 4 luni, 3 saptamani si 2 zile.
La vremea respectiva, desi filmul era unul dintre cele mai premiate ale anului, inclusiv cu nominalizari la Globurile de Aur (singurul film romanesc cu aceasta performanta), “4, 3, 2” n-a fost pe lista scurta a nominalizarilor, iar nemultumirile criticilor europeni au fost atat de mari incat la urmatoarea editie s-au schimbat regulile nominalizarii pentru film strain, cu o lista scurta publica care sa includa mai multe nume din care apoi sa fie alesi nominalizatii
Anul trecut, scurt metrajul lui Bogdan Muresanu a fost pe lista scurta a posibililor nominalizati, dar nu a intrat in competitie in cele din urma.
In ciuda titlurilor care asociaza anual cate un film romanesc de numele premiilor Oscar, ca reprezentant al tarii noastre in ceremonie, sansele la un premiu vor creste si vor fi mai palpabile cand statul roman va avea o strategie coerenta pentru a obtine o nominalizare. Cand vor fi alocati bani pentru campanii, atat prin CNC cat si prin Guvern ca imagine pentru tara noastra.
Pentru a avea sanse sa iesi din multime e nevoie de un distribuitor american foarte puternic si o campanie publicitara in America foarte puternica, atat in perioada de nominalizari cat mai ales in perioada dintre anuntarea nominalizarilor si ceremonia propriu zisa.
Campania include vizionari si petreceri private in care cat mai mult dintre cei care fac parte din Academia Americana de film sa auda de film si sa descopere ceva din detaliile de distributie sau productie. Apoi, sunt intermedierile pentru aparitiile in presa americana, in special tv, in prime time, si nu in ultimul rand reclamele din publicatiile tehnice de specialitate – Variety, in special – in care tara sa-si asume filmul si sa-l promoveze ca atare.
O campanie decenta pentru Oscar poate sa fie intre 500.000 si un million de dolari.
Corneliu Porumboiu, intr-un interviu pentru urban.ro spunea ca “Poate ca o campanie la Oscar costa spre sute de mii, dar noi avem un buget la CNC, anual, pentru toate filmele care nu e mare. Si ma gandesc ca regizor, decat sa-mi dea mie statul 200k de euro, sa ma duc la Oscar poate sa faca altcineva un film de debut. (…) Statul roman, cel putin in cazul meu, a ajutat cat a putut. Pe de alta parte, mie mi-ar fi rusine sa cer, mai da-mi si mie nu stiu cate sute de mii ca sa ma duc. Bugetul CNC e 15 milioane pe an din care sustin filme, festivaluri. Si am auzit ca au fost campanii la filme europene si de 1 milion. Nu pot sa cer da-mi un milion ca ma duc la Oscar. Pe de alta parte nu-ti permiti in fiecare an sa dai o suma pentru campanie. Mie mi se pare ca “4, 3, 2” ar fi avut sanse foarte mari. Un film care a avut succes la sala, a fost la Globuri…”
“colectiv” a fost pe lista celor mai importante festivaluri de film din lume si este pe lista scurta a premiilor Academiei Europene de Film (European Film Awards) si poate fi votat pentru nominalizare in categoria “Documentar European”.
Filmul a obtinut titlul de cel mai bun documentar in cadrul mai multor festivaluri internationale de film, printre care “It’s All True”- Brazilia, “Hamptons International Film Festival”- SUA, “Docville”- Belgia, “DocAviv Film Festival”- Israel, “Zürich Film Festival”- Elvetia, sau “Luxembourg Film festival”- Luxemburg.
Filmul se lanseaza in SUA si Marea Britanie pe 20 noiembrie fiind distribuit de Magnolia Pictures si Participant Media.
Companie de distributie Magnolia Pictures a obţinut 15 nominalizări la premiile Academiei pentru “Cel mai bun film documentar” şi “Cel mai bun lungmetraj internațional” şi a câştigat premiul pentru cel mai bun film documentar cu MAN ON WIRE, air Participant media are in palmares
74 nominalizari si 19 premii OSCAR®, cel mai recent cu titluri ca AMERICAN FACTORY, ROMA, GREEN BOOK, A FANTASTIC WOMAN şi SPOTLIGHT.