Skip to content

Primele imagini din „Conclavul” cu Ralph Fiennes, John Lithgow, Stanley Tucci si Isabella Rossellini. Un film de Edward Berger, premiat la Oscar pentru „All Quiet on the Western Front”.

Ralph Fiennes este cap de afis al noului film “Conclavul”, un thriller despre cel mai delicat moment al bisericii catolice: schimbarea papei, al liderului crestinatatii.

Cu o distributie impresionanta din care fac parte Isabella Rossellini, Stanley Tucci si John Lithgow, filmul este regizat de Edward Berger, laureat la Oscar pentru “All Quiet on the Western Front”, cel mai bun film strain in 2023.

“Conclavul” ecranizeaza o criza a credintei catolice, atat personala dar si colectiva.

Publicate de revista americana Vanity Fair, primele imagini de la filmarile “Conclavul” sunt insotite de un scurt interviu cu Edward Berger in care cineastul de origine austriana dezvaluie intentiile din culisele noului proiect. 

Pelicula care va intra in cinematografele din Romania pe 1 noiembrie este considerata deja un contendent in cursa pentru premiile Oscar de anul viitor. Tinand cont de calibrul actorilor din distributie, de geniul lui Berger si de povestea care include atat suspans dar si o latura profund spirituala, filmul pare sa mizeze pe o reteta de succes.

“Conclave” (titlul original in engleza) este bazat pe romanul cu acelasi nume lansat de Robert Harris in 2016 si devenit un best-seller la nivel international. Scenariul a fost adaptat de Peter Straughan (nominalizat la Oscar pentru scenariul “Tinker Tailor Soldier Spy”), filmarile au avut loc la inceputul anului 2023 la Roma si la celebrele studiouri Cinecittà.

“Conclave” este foarte diferit de “All Quiet on the Western Front” iar Berger se arata pregatit sa isi arate versatilitatea. In timp ce pelicula castigatoare la Oscar este o epopee a razboiului, propulsata de secvente spectaculoase de actiune, actiunea noului film  se desfasoara pe parcursul a doar cateva zile si se concentreaza pe complicatele intrigi electorale aparute in urma mortii abrupte a unui papa fictiv.

„Vreau sa fac lucruri care sa ma provoace in moduri diferite si, de obicei, sunt atras de filme care sunt opusul a ceea ce am facut pana acum. Am vrut sa scap de vastitatea si haosul campului de lupta si sa intru in ceva foarte concentrat.”, a declarat Berger pentru Vanity Fair.

La baza, filmul se concentreaza pe conflictul cardinalului Lawrence (Ralph Fiennes), care se ciocneste cu colegii sai ambitiosi, vicleni si, in unele cazuri, secretosi, in timp ce acestia isi cauta urmatorul lider. 

Intriga din jurul alegerilor este zguduita de circumstantele misterioase ale mortii papei. Scopul lui Lawrence, in calitate de diacon al Conclavului, este de a face loc candidatului potrivit pentru a primi cele mai multe voturi, fie ca este vorba de conservatorul rigid Tedesco (Sergio Castellito), de potentialul corupt Tremblay (John Lithgow), de modestul si liberalul Bellini (Stanley Tucci) sau, poate cel mai intrigant, de cel mai nou membru al grupului, Benitez (Carlos Diehz).

Intregul film este povestit din perspectiva lui Lawrence, ar putea fi un rol de Oscar pentru Ralph Fiennes deoarece va aparea incontinuu pe ecran, fiind nevoit sa livreze o prestatie stratificata si subtila.

„El se afla intr-o criza a credintei sale – este intr-adevar vorba despre un om linistit, inconjurat de oameni care isi disputa puterea, in timp ce el incearca sa isi redescopere credinta. Remarc diligenta lui Ralph in ceea ce priveste invatarea limbilor italiana si latina – a dorit sa fie foarte precis. Era foarte mandru de asta si foarte mandru de meseria sa. Voia sa ajunga la adevar.”, a spus Berger. 

Potrivit Vanity Fair, scenariul respecta indeaproape structura romanului original si restrange naratiunea la elementele esentiale, mizand in mod special pe dinamica personajelor masculine dar si a Isabellei Rosellini care o joaca pe Sora Agnes.

„Lucrul dificil in legatura cu acest rol este ca ea intruchipeaza ramanerea in fundal, invizibila, servindu-i pe barbati – cel mai batran patriarh din lume inca conduce, iar ea este in centrul fundatiilor sale care se prabusesc. In cea mai mare parte a filmului, ea sta linistita in fundal, si totusi continuam sa ne uitam la ea – pentru ca este Isabella.”, spune Berger despre prestatia doamnei Rosellini.

Berger s-a inspirat din “Nasul” si “The Killing of a Sacred Deer” al lui Yorgos Lanthimos pentru noul film, fiind interesat nu de excentricitatea lui Lanthimos ci de finetea dramatismului si simtul controlului: “Suntem foarte mult in camere stramte, suntem foarte mult in Capela Sixtina, suntem foarte mult in spatele usilor inchise – dar, la momentul potrivit, exista intotdeauna posibilitatea ca o gura de aer proaspat sa deschida imaginea.”

Citește în continuare