O universitate americana ofera studentilor un curs care ii invata sa nu faca nimic. In cateva zile a devenit cel mai popular curs al facultatii.
Universitatea Lawrence din Appleton, din statul american Wisconsin, ofera incepand cu anul universitar 2022/2023 un curs care ii invata pe studenti cum sa nu faca nimic, sa isi incetineasca ritmul de trai si sa se relaxeze. Cursul, mentionat in presa romaneasca de news.ro si la nivel international de revista TIME, a devenit in cateva zile cel mai popular din universitate, avand cel mai mare numar de studenti inscrisi.
In vremuri in care universitatile se straduiesc sa adauge cursuri prin care sa le capteze atentia tinerilor studenti, cursul oferit in Appleton a devenit viral.
Ideea a fost dezvoltata de Dr. Connie Kassor, profesoara de studii religioase specializata in filosofia si gandirea buddhista care a petrecut cativa ani in comunitatile de calugari buddhisti din India si Nepal. Inspiratia i-a venit din discutiile pe care le-a avut cu studentii ei de la Universitatea Lawrence si din statisticile care arata ca tinerii sunt epuizati fizic si psihologic dupa experienta scolii online din perioada pandemiei.
Cursul se numeste „Doing Nothing” (Sa faci nimic) si incearca sa demonstreze ca poate fi benefic sa iti iei timp pentru deconectare de la stresul cotidian, pentru relaxare si pentru mindfulness. Studentii invata cum sa mediteze, arta tai chi, despre importanta somnului, a programului de somn bine organizat si impactul acestora asupra bunastarii si productivitatii.
Una dintre intalnirile de la curs presupune o plimbare prin campusul universitar in care grupul format din profesoara si studenti invata sa se bucure de mersul prin natura. In total, cursul este predat de 12 specialisti care au dezvoltat diferite aspecte menite sa imbunatateasca grija de sine si sanatatea mintala a studentilor.
Cursul nu are teme, examene si nici note. In schimb exista doua reguli pe care studentii trebuie sa le urmeze pentru a promova.
Cursul este optional iar studentii pot obtine puncte de credit care conteaza la ierarhizarea finala anuala. Insa Dr. Connie Kassor are doua reguli pe care acestia trebuie sa le urmeze pentru a promova: sa fie prezenti la fiecare curs si sa nu utilizeze deloc telefoanele mobile, lucru care s-a dovedit a fi foarte provocator pentru multi tineri.
In interviul acordat revistei TIME, Dr.Kassor declara ca a conceput cursul „ca o modalitate de a le oferi studentilor spatiul necesar pentru a incetini putin ritmul, iar speranta noastra este ca apoi vor putea sa aplice acest lucru in tot restul vietii lor. S-au facut studii care arata ca lucruri precum meditatia si dormitul suficient sau fie chiar si simpla ridicare de la birou sau a-ti „permite” pur si simplu sa te plictisesti, toate acestea sunt lucruri care ne pot imbunatati calitatea vietii, ne pot imbunatati creativitatea, ne pot ajuta sa gandim mai profund. Dar acestea sunt abilitati. Sunt lucruri care trebuie să fie invatate.
Succesul cursului a fost neasteptat, a reusit in cateva zile sa stranga cel mai mare numar de studenti inmatriculati la o materie optionala in Universitatea Lawrence.
Dr.Kassor a anuntat cursul in septembrie, la inceputul anului universitar, iar la finalul lunii a postat un mesaj pe Twitter in care a anuntat ca „Doing Nothing” „are cea mai mare rata de inmatriculare al oricarui curs din universitate. Acest lucru ar trebui sa ne spuna ceva important despre starea actuala a studentilor.”
Mesajul ei – pe care il gasiti mai jos – a fost strans peste 133.000 de aprecieri si a fost repostat de peste 8.000 de ori.
I developed a 1-credit class called „Doing Nothing” this fall. It currently has the highest enrollment of any course at my university. This should tell us something about the current state of college students.
— Dr. Connie Kassor (@constancekassor) September 30, 2022
Concluzia profesoarei americane coincide cu studiile publicate recent in „The Journal of Affective Disorders” care spune ca problemele de sanatate mintala sunt in crestere in campusurile universitare americane de mai multi ani. Peste 60% dintre studenti au prezentat semne ale uneia sau chiar mai multor probleme de sanatate mintala in 2020-2021, fata de numai 10% in 2013.
„Exista o sete pentru astfel de initiative in randul studentilor.”, a conchis Dr.Kassor.
„An dupa an, vad tot mai multi tineri de 18 ani care vin in clasa si dupa cateva saptamani in facultate, incep sa se streseze despre ce urmeaza sa se intample, despre examene si ce isi vor pune in CV, cum vor obtine un job dupa absolvire. Nu stiu daca este din cauza pandemiei. Nu stiu daca e presiunea sociala. Nu stiu daca e presiune economica sau din partea parintilor. Nu stiu ce ii conduce dar vad o tendinta ascendenta in nivelul de stres si presiune resimtit de studenti.”, a declarat Dr.Kassor pentru TIME.
Mai puteti descoperi alte articole despre tehnici de wellness, mindfulness si imbunatatirea starii emotionale.