Skip to content

In anii ’70, Salvador Dali a pacalit-o Yoko Ono sa cumpere un fir de iarba pentru 10.000 de dolari. Povestea fascinanta din spatele legaturii lor.

Una dintre cele mai misterioase legaturi din viata pictorului suprarealist Salvador Dali a fost cu Yoko Ono, celebra artista de origine japoneza care a fost casatorita cu John Lennon. Relatia lor se pare ca era atat de neobisnuita incat Yoko Ono isi dorea cu ardoare un fir de par din celebra mustata a lui Dali, platindu-i 10.000 de dolari pentru aceasta achizitie. Insa artistul excentric de origine spaniola i-a trimis in schimb un fir de iarba ce ar putea fi considerat cel mai scump fir de iarba vandut vreodata.

Mai jos aflati detaliile din culisele acestei intamplari care arata cat de boema era lumea artei secolului trecut.

Yoko l-a intalnit prima data pe Dali in 1969 cand se afla prin Europa, in luna de miere cu John Lennon. Cuplul a luat pranzul cu pictorul suprarealist la Paris, la celebrul Hotel Meurice.

Legatura dintre Dali si Ono a continuat dupa moartea lui Lennon din 1980 si, potrivit apropiatilor lor, a luat la un moment dat o intorsatura stranie. Amanda Lear, cantareata si actrita franceza, una dintre muzele principale ale lui Dali, sustine ca Ono i-a cerut pictorului un fir de par din mustata sa in jurul anilor 1970.

Artista era dispusa sa plateasca orice suma pentru firul de par, iar disperarea ei l-a facut pe Dali sa aiba ezitari. Pictorul a inceput sa devina paranoic deoarece era de parere ca Ono practica de fapt vrajitoria si isi doreste parul lui pentru ritualuri oculte.

Intr-un interviu acordat in 2012 revistei VSD, Lear a declarat ca Dali „nu a vrut sa-i trimita un obiect personal, cu atat mai putin unul dintre firele lui de par. Asa ca m-a trimis in gradina pentru a gasi un fir de iarba uscat si l-a trimis lui Ono intr-o cutie eleganta.” 

Dali, Yoko Ono si John Lennon

Pentru firul de iarba, Ono i-ar fi platit lui Dali 10.000 de dolari, un pret negociat din greu de catre pictor. 

Lear a mai adaugat ca suprarealistului i-a placut toata viata „sa jefuiasca oameni. Dali nu putea rezista cand cineva ii flutura foarte multi bani pe sub nas.”

Desi povestea lui Lear nu poate fi verificata in intregime, obsesia lui Dali fata de bani a fost exemplificata adesea prin diversele sale colaborari publicitare cu branduri cunoscute precum Iberia, Nissan, Wrigley’s, Chupa Chups, Alka Seltzer si Johnson Paint. De asemenea, Dali a declarat la un moment dat ca „banii sunt glorie” si ca el are o relatie aproape mistica cu ei.

Un aspect mai putin discutat in cazul lui Salvador Dali este modul inteligent in care a utilizat marketingul pentru a-si inventa o intreaga personalitate artistica, mai extravaganta, excentrica, neobisnuita si controversata decat orice alt artist care a trait pana la el. 

Dalí era fascinat de reclame, iar publicitatea a fost unul dintre domeniile media pe care le-a exploatat inca de la inceputul carierei sale. Desi presa il numeste un maestru al suprarealismului, colegii artisti care l-au cunoscut mai bine il descriu drept un om de afaceri iscusit care stia foarte bine ce inseamna ideea imaginii unui artist, cum functioneaza si cum trebuie prelucrata pentru a genera milioane de dolari in venituri. 

Exista o latura a lui Dali care dorea sa se diferentieze de multime chiar inainte de a fi artist profesionist. In timpul facultatii, in 1922, se imbraca intr-o maniera excentrica, purtand haine din secolul al XIX-lea cu pantaloni pana la genunchi. Parul ii era lung, cu perciuni, un aspect care nu se inscria deloc in tendintele frizurilor barbatesti la acea vreme. Insa toate acestea au facut parte din brandingul lui, o tehnica importanta de marketing prin care si-a proiectat o imagine memorabila in ochii celorlalti.

Dali a fost numit creatorul suprarealismului, dar de fapt s-a alaturat unui grup suprarealist din Paris in 1929, urmand un pas esential in strategiile de marketing: importanta apartentei la grupuri sociale si la comunitati care sa valideze munca sau personalitatea unei persoane. Aceasta tactica a functionat cu brio pentru Dali, deoarece a devenit celebru alaturi de pictorii suprarealisti care erau la moda printre colectionarii americani. Acestia au fost uimiti de munca sa si au apreciat modul in care reusea sa capteze subconstientul in picturile sale.

Recent s-a inchis la Bucuresti cea mai mare expozitie dedicata lui Dali in Romania, care a strans peste 100.000 de vizitatori. 

Alte articole despre Salvador Dali puteti citi mai jos. 

Citește în continuare