Damien Hirst expune antichitati false la Galleria Borghese din Roma. Productia lor a costat peste 65 de milioane de dolari.
Galleria Borghese din Roma a deschis o noua expozitie a artistului britanic Damien Hirst, curatoriata de Anna Coliva si Mario Codognato. Numita „Archaeology Now” expozitia reuneste peste 80 de lucrari din seria „Comori dintr-o epava incredibila” – „Treasures from the Wreck of the Unbelievable” in care creatiile lui Hirst sunt expuse printre alte opere de arta antice.
Sunt prezentate atat sculpturi monumentale, cat si lucrari de dimensiuni mici realizate din materiale precum bronz, marmura de Carrara si malachit.
Lucrarile lui Hirst sunt dispersate prin Galleria Borghese, un muzeu cu o colectie impresionanta de opere ale sculpturii clasice din Roma Antica, picturi italienesti ale Renasterii, picturi de secol XVII si unele dintre cele mai importante lucrari ale lui Bernini si Canova.
Productia acestor lucrari a costat peste 65 de millioane de dolari si se bazeaza pe o poveste dezvoltata de Hirst: se presupune ca lucrarile au peste 2000 de ani vechime si au fost gasite in incarcatura unei nave scufundate descoperita in 2008 pe langa coasta Africii de Est printr-o expeditie arheologica care a fost finantata de artist.
Desi Hirst a produs si un mockumentar despre acest asa-zis efort de salvare al presupuselor antichitati, exista numeroase indicii care sa sugereze ca nu a fost nimic mai mult decat o strategie de marketing.
Alaturi de noua serie de sculpturi ale lui Hirst sunt expuse printre lucrarile din colectia permantenta a muzeului si picturile sale din seria Colour Space, in timp ce in aer liber, in gradina spatiului expozitional, s-a amplasat sculptura sa colosala, Hydra si Kali.
Proiectul este realizat prin sprijinul casei de moda Prada, care in ultimii 25 de ani s-a implicat constant in cercetarea unor domenii precum arta, arhitectura, filosofia sau literatura. Cel mai bun exemplu al rezultatului lor este grupul de galerii Fondazione Prada din Milano care expun cele mai cunoscute lucrari ale lui Hirst sau Jeff Koons.
Expozitia prezinta si un grup de picturi create de Hirst prin seria „Colour Space” din 2016, care constituie atat o dezvoltare a picturilor sale cu puncte (Spot Paintings) dar si o retrospectiva a primei lucrari a acestei serii in care punctele erau pictate liber. Potrivit lui Hrist, „Colour Space” arata „infiltrarea artistului in elementele umane, sunt ca niste celule vazute sub microscop, care resping idea unei imagini unitare. Aceste puncte plutesc in spatiu, se lovesc unele de altele si se imbina unele cu altele intr-un sens al miscarii care contrazice staticitatea panzei.”
Damien Hirst s-a nascut in 1965 in Bristol, Marea Britanie. Intre 1986 si 1989 a studiat arta la Goldsmiths College din Londra, iar in 1988 a conceput si curatoriat expozitia de grup Freeze, care a devenit un instrument de promovare pentru o intreaga generatie de tineri artisti britanici.
De la finalul anilor ’80, Hirst a creat instalatii, sculpturi, picturi si desene care exploreaza relatia dintre arta, frumusete, religie, stinta, viata si moarte. Lucrarile sale cele mai cunoscute includ faimosul rechin in formol, cunoscut ca The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living (1991) si craniul incrustat cu 8,601 de diamante, For the Love of God (2007), Hirst investigheaza si provoaca contemporaneitatatea si diseca nesigurantele umane.
Din 1987 peste 90 de expozitii solo care au avut loc in toata lumea, fiind inclus in peste 300 de expozitii de grup. In 1995 Hirst a castigat premiul Turner, premiul oferit de Tate anual celor mai prestigiosi artisti britanici.