Despre OAMENI cu Grasu XXL (interviu Monden.info)
Dupa cum stiti, saptamanile trecute a intrat in magazine un album extrem de asteptat:: „OAMENI„, semnat Grasu XXL. Cu aceasta ocazie l-am invitat saptamana trecuta pe la sediul Monden.info pentru a-i lua un interviu. A iesit unul extrem de lung… XXXL :)) pe care va invit sa-l cititi mai jos. Am discutat despre noul album, motivele pentru care a fost amanat, videoclipul pe care l-a filmat saptamana trecuta in regia lui Spike (vom reveni cu poze si video making-of), colaborarea cu George Hora si HaHaHa Production, dar si despre Okapi Sound, motivele pentru care nu este difuzat hip-hop pe radio si multe altele. Enjoy:
1. De ce s-a intarziat atat cu lansarea albumului „Oameni”? Trebuia sa apara prin septembrie 2007…
Cam pe atunci am inceput sa lucrez la el. Daca nu ma insel, prima piesa a fost „Tango”, iar a doua „La vremuri noi, oameni noi” (exact cand am intalnit oamenii noi). Eu cred mult si in karma, cred ca acum a fost momentul propice. In 2007 nu stiam ce se intampla cu noi – nici la Okapi… Era o harababura totala. Nu zic ca acum nu e o harababura totala.
Am trecut de la „hai sa lansam noi pe net” la „hai sa semnam cu o casa de discuri, ca au ales ei single-ul Turnin`”, dupa aia ne-am intalnit cu Dorian si cu Ochiu (nota: Dorian Enache si Cristi Ochiu de la MusicExpertCompany), am facut „Azi NU”… Pana la urma am ajuns aici. S-a intarziat ca s-a intarziat… nu stiu… intrebati-l pe Dr Dre.
2. De ce ai ales sa semnezi totusi cu Cat Music?
Daca stai sa te gandesti, eu lucrez cu Cat Music din ’99, de la „Personajul Negativ”, dar au ales ei single-ul ala („Turnin`” ) si pana la urma e o cale mai usoara cumva, iti fac ei drumul mai usor – ei platesc costurile de productie la clipuri… Cam asta a fost motivul Cat Music. N-a fost altul.
3. Spuneai la un moment dat ca vei lansa cu GSP-ul. Ce s-a intamplat?
O alta chestie pentru care s-a intarziat albumul a fost Gazeta Sporturilor, pentru ca in prima instanta ei au vrut albumul. Dar le-au scazut vanzarile proportional cu trecerea timpului: primele vreo 2, 3, 4, 5 au fost niste boom-uri si dupa aia au scazut drastic. Pana am ajuns eu sa scot albumul ei s-au sucit, ne-au si tinut pe loc aproximativ juma’ de an… Dar pana la urma e alegerea lor. Eu n-am nicio problema. De cand a scapat albumul pe net s-a dus foarte mult.
4. Cei care doresc sa-l cumpere de unde o pot face?
Il pot cumpara pe CatMusic.ro, a mai aparut in cateva magazine din Bucuresti, sper sa se duca si prin tara. Nu s-a facut un numar foarte mare de exemplare tocmai fiindca nu se mai vand discuri iar artistii de hip hop… nu vreau sa spun ca sunt „piratati”, ca nu mai e un cuvant, dar se downloadeaza foarte mult.
5. De cine a fost realizata coperta albumului?
Ideea a avut-o Gabi Lungu de la Okapi Studio. A durat foarte mult, a lucrat intens la ea vreo 2 luni impreuna cu Radu Simionescu. A fost facuta initial 3D. E o coperta foarte speciala… Si nu, domnisoara nu e Laura Andresan, iar capul ei este de asemenea despicat deoarece mai e un copil.
Multa lume face confuzie intre Okapi Studio si Okapi Sound… In cadrul Okapi exista Okapi Sound, care se ocupa de muzica (adica noi), exista Okapi Studio – care se ocupa de imagine / web design (adica Gabriel Lungu si Andrei Ostacie aka Paco 10 grei). Sunt doua lucruri complet diferite, singurul lucru care ne leaga e ca suntem foarte buni prieteni si cand a fost vorba sa punem numele la studio, sa dam un nume la toata chestia asta, mi-a placut foarte mult ideea lui Gabi de Okapi. Cred ca deja stiti multi dintre voi ca Okapi e un animal care nu e nici cal, nici magar, nici zebra, nici girafa, nici vaca, e un animal asa cum e el… Asta ne-a placut si noua foarte mult, fiindca noi cand ne-am intalnit eram toti foarte diferiti, dar ne placea foarte mult unul de celalalt, si atunci am zis ca muzica pe care o facem noi nu e nici cal, nici magar, e fiecare pe filmul lui. Mi s-a parut atunci foarte ok sa se numeasca Okapi Sound si asa a ramas. Noi ne stiam de cand am inceput eu sa lucrez la albumul „Oameni„, atunci ne-am cunoscut toti – cu Mitza, cu Vlad, cu Laur… cu JJ ma stiam de dinainte, dar cu ei am inceput sa lucram exact atunci, in 2006, dupa ce s-a lansat „Curaj”. Este o gasca de oameni care face muzica pana la urma. Eu sunt cel mai batran dintre ei, dar cred ca sunt si cel mai copil si iresponsabil. La noi mai sunt JJ, Maxi, Trandafir… mai sunt prieteni cu care lucram: Motzu, Junky, si Skizzo mai vine pe la noi pe la studio. Dar proiectele pe care le lucram noi, in afara de Grasu XXL, Spike,Guess Who, Agresiv si Maximilian, o sa fie Tranda si JJ.
6. Cum poate colabora cineva cu voi? E posibil sau e un cerc inchis?
E posibil, nu e un cerc inchis, doar ca suntem foarte dificili noi asa… Sunt oameni in Romania care ne plac foarte mult dar nu ne-au contactat, poate o sa-i contactam noi pe ei. Pana acum nu ne-au contactat oamenii cu care sa facem placere sa lucram si nu am lucrat cu ei. Trebuie sa ne placa de ei si de muzica lor, ca altfel nu merge. Studioul nu e facut sa faca bani, e facut pentru noi sa ne simtim bine acolo, sa fie un vibe misto. E un studio de creatie, nu e un studio comercial, nu e un business. Fiecare are businessul sau in parte: businessul meu e Grasu XXL, businessul lui Laur e Guess Who si asa mai departe.
7. Revenind la album… incepusera la un moment dat sa scape foarte multe piese nefinalizate pe net.
La multe dintre ele le-am dat eu drumul. Dupa ce am lansat „Curaj”, daca va aduceti voi aminte, in 2006 s-a terminat TV K lumea, cand am lansat eu „Fara Filtru” („Maria Ioana”) am prins ultimul tren, din punctul ala au inceput sa se schimbe lucrurile cu muzica romaneasca. „Maria Ioana” nu a fost la radio dar a fost foarte mult la tv, pe TV K lumea. Dupa albumul „Curaj” mie mi-a venit ideea sa facem mixtapeul „Evident” si cu ocazia aia au inceput sa scape piesele pe net. Am dat drumul la „Prea Mult Fum”, la „Ultimul Tango”, la „P!@#$ la volan”, mai multe piese erau pe mixtape – unele snippeturi… Dupa care tot au mai scapat unele, la altele am mai dat noi drumul. Din punctul meu de vedere e o chestie care pe mine m-a tinut in viata, nu mi se pare o chestie nasoala sa asculte lumea muzica de pe net, cred ca in curand toata lumea o sa asculte muzica online. Pana si in masina ai intrare de stick, deja lumea isi pune muzica pe USB, cd-urile sunt asa… ‘old school’, cumva.
8. Ai filmat de curand un videoclip nou.
Da, am filmat la „Da-te mai asa”, un clip foarte misto facut de Spike. Nu vreau sa va zic mai multe, mai bine sa il vedeti. Piesa a surprins pe foarte multa lume. Am ales-o tocmai fiindca e o piesa mai speciala, fac eu misto de mine si in acelasi timp raspund si celor care fac misto de mine, interpretez mai multe personaje. Ma intreaba lumea cine canta pe refren… eu cant pe refren! Mi-a placut mult, am avut si o idee misto, Spike a avut si el o idee misto, am vrut sa facem ca la 2 Stupid Dogs, doua personaje care sa semene… Dar o sa vedeti cand apare clipul.
9. Mai ai de gand sa promovezi alt single de pe album?
Mai sunt cateva piese pe care eu as vrea sa le promovez, dar nu stiu cate dintre ele vor intra pe radio. Vom vedea si in functie de buget, de reactiile oamenilor.
Ce trebuie sa stiti e: casele de discuri nu platesc videoclipuri decat daca melodia intra pe radio, si atunci tot ce fac eu pe langa iese de la mine din buzunar si e destul de greu. Lumea crede ca stam pe bani… Nu prea ploua cu bani, nici macar nu burniteaza.
10. La piesa „Frumoasa si bestia” ai colaborat pentru refren cu cuplul George Hora-Fely.
Cuplul George Hora-Fely… Vezi, toata lumea ma intreaba „mama, de ce George Hora?„. Eu am mai zis de multe ori oricum ca nu fac muzica pentru oameni cu prejudecati, nici macar nu ma intereseaza parerile lor. Eu sunt absolut sigur ca sunt oameni liberi si cu mintea deschisa in Romania si eu la aia ma raportez.
Eram in vara la Tineretului si dupa cantare erau acolo si Kamelia si George… Atunci ne-am cunoscut, la mare, iar George trebuia sa ajunga in Bucuresti si m-a rugat frumos daca as putea sa-l duc, noi eram cu bus-ul. Am zis ca nu e nicio problema, omul e foarte misto, foarte simtit, mi-a placut mult vibe-ul lui, pasiunea pe care o are pentru muzica, indiferent de stil. Drumul tot de pe litoral la Bucuresti am vorbit despre muzica… Pe drum vorbeam si de Fely, el zicea ca-i place de ea, de abia se cunoscusera. Cand am ajuns la Bucuresti i-am zis sa treaca pe la studio pe la noi. Cand a venit era cu capul in nori, ca se intalnise cu Fely si ii placea mult de ea. Si mie-mi placea foarte mult de ea cum canta, doar ca lui ii placea de ea mai mult ca femeie. Eu mai aveam nevoie de niste refrene, ca mereu am probleme la asta cu refrenele, si i-am aratat piesa. El a zis ca niciodata nu face chestia asta, „niciodata nu cant pe ceva ce nu am facut eu”, si am zis ca uite… acum e o premiera, pe piesa asta, ca nu am refren. Si a facut el linia aia, dupa care ne-am gandit ca ar fi ok sa fie un dialog dintre o gagica si un baiat, si cine altcineva decat Fely? Am sunat-o repede pe Fely, a venit, si uite ca ei acum inca sunt impreuna… Si atunci s-au combinat, cand s-a ‘intamplat’ melodia asta. Iti dai seama, George tragea voci cu Fely si ii zicea ei „zi-mi o poveste cu noi„… Si ea ii zicea lui la fel…
A iesit foarte misto, mie „Frumoasa si bestia” mi se pare una dintre cele mai speciale de pe album si mi se pare foarte ok ca au cantat si George si Fely. Refrenul e foarte reusit, cuvintele sunt foarte potrivite, George le-a facut.
Chiar nu ma intereseaza parerile copiilor astora care tot comenteaza vis-a-vis de George Hora si Puya care nu stiu ce… comercialul… N-are legatura. Asculti muzica buna si punct, fara niciun fel de subiectivism, ca George Hora face nu stiu ce si nu stiu cum. Whatever.
11. Ok, hai sa trecem atunci de la Studio 66 sa vorbim si despre colaborarea cu HaHaHa Production…
Nu e asa o poveste de dragoste cum a fost asta cu „Frumoasa si bestia”. Eu ma stiu de foarte mult timp cu Alex si cu Smiley, am legat mai mult cu Alex eu decat cu Smiley la inceput, dar liantul intre noi, intre mine si HaHaHa, a fost tot timpul Baxter. De la el am invatat foarte multe chestii de cand eram mici, el lucreaza acolo la HaHaHa si mie dintotdeauna mi s-a parut unul dintre cei mai fresh rapperi si producatori de rap din Romania, de cand eram mic. De cand era la Morometzii, eu cand eram in Bacau ascultam Morometii – Ganditorul, cred ca tu erai prea mica si nu stiai… se intampla prin ’95 sau ’96 daca nu ma insel? Mi-a placut foarte mult. Asta a fost liantul. Dincolo de asta, si ei fac muzica foarte misto, si ei sunt foarte misto. Alex nu mai zic, ca e un suflet asa curat, e unul dintre cei mai curati oameni pe care-i cunosc, n-are un gram de rautate in el.
Nu stiu, mie-mi plac oamenii astia… Plus ca, cand ajungi la studio la Smiley, el canta non stop – bate unu in masa, el se apuca sa cante. Eu cel putin, mai rapper asa, mai fumez, ma mai uit pe pereti, ma joc pe playstation, nu ma mai gandesc la muzica. Omu’ nu… se duce la sala de repetitii – canta, se duce la studio – canta, se duce la cantari – canta… Exista oameni din astia care ‘o au in ei’ si iubesc energia asta si din acest motiv colaborez cu foarte multa lume, tocmai ca te hranesti cumva cu energia lor.
Deci asta cu HaHaHa si de ce colaborez cu HaHaHa… you can kiss my black ass man!
12. De ce nu e loc si pe radio pentru hip-hop?
„Locul Potrivit” a intrat prin Dorian (nota: Dorian Enache, Music Expert Company) si Dorian a fost omul care a deschis portile cu rapul pe radio. A pornit cu Puya, a urmat „Locul Potrivit” si pe urma a venit „Azi NU”, care a fost si datorita colaborarii mele cu Laur. Acum era momentul, era contextul, Laur era pe val…
M-am intalnit cu niste prieteni din America zilele trecute si m-au intrebat „nu exista radio de rap in Romania? Nici macar din astea ilegale?!”.
Pe de alta parte cred ca radiourile solicita o muzica foarte ‘vie’ iar ceea ce inteleg ei prin ‘vie’ nu e ceea ce intelegem noi si de asta cred ca se intra atat de greu pe radio. Acuma, e alegerea fiecaruia si n-ai ce sa le spui practic, fiindca radioul e un business, si omul trebuie sa-si faca audientele… Culmea e ca toata lumea din radio asculta melodiile noastre, sunt fani Okapi agugugu-bu-lalala, dar cand vine vorba de business toata lumea se da inapoi fiindca „vai, e rapul”.
Eu sper sa se schimbe lucrurile astea, sper ca si noi o sa ne schimbam si o sa facem muzica din ce in ce mai buna si mai accesibila pentru oamenii de la radio. N-a sunat foarte bine asta cu ‘mai accesibila’, da’… Uite, de exemplu „Azi NU” mie mi se pare o piesa foarte grea, pe care n-as fi dat-o niciodata la radio. Si uite, cu toate astea, a intrat la radio, s-au schimbat niste chestii… A fost si lobby-ul lui Dorian… Eu cred ca e loc de rap la radio, dar trebuie sa fie un rap nu foarte underground, ca sa zic asa.
13. Pe de alta parte, uite ca la noi albumele hip hop parca ‘se duc’ mai bine decat ale celor din popcorn…
Cei din popcorn nu traiesc decat asa, virtual, nu stiu cum sa zic… La rapperi albumul e baza cumva. Eu cred ca sunt printre putinii rapperi din Romania care a dus-o patru ani de zile fara un album, adica am lansat un album si patru ani de zile am cantat doar albumul ala. Uite ca intre timp n-am stat pe loc si am pus piese pe net sau au scapat piese pe net sau am avut o karma buna… Doamne-Doamne m-a ajutat si am rezistat, si am mers la cantari.
Astia cu popcornul… nu sunt eu omul sa critic. Am zis de Inna ca are un zambet talamb dar n-am zis nimic de muzica ei. Apar tot felul de copilite si de liceeni care tzopaie pe acolo si… na… Muzica adevarata ramane, dar la fiecare cativa ani e cate un curent din asta, ba cu manelele, ba cu houseul, popcornul etc. Si in temele din muzica sunt valuri din astea. E cum e, si nu e doar in Romania asa.
Ce e insa trist in Romania e ca nu se consuma mai multa muzica romaneasca in romaneste. E ok sa faci o piesa in engleza, sa incerci cumva marea cu degetul, dar ar trebui mai multa muzica romaneasca – si la radio sa asculte lumea mai multa muzica romaneasca.
14. Am tot urmarit ce se scrie pe net, pe forumurile de hip hop, pe YouTube, pe bloguri, iar comunitatea care asculta hip hop are o problema cu faza asta cu underground vs comercial…
Daca stai sa judeci comunitatea de pe forumurile astea de care vorbesti tu, eu nu cred ca reprezinta de fapt o comunitate. Forumistii astia care isi petrec mai mult de 5 minute sa scrie o chestie foarte apasata sunt de fapt ei niste rapperi interpreti care ar vrea si ei si cred ca de acolo pleaca frustrarile lor.
Dincolo de asta, prima reactie la albumul „Oameni” a fost de respingere, tocmai fiindca albumul e foarte experimental, in toti 4 ani astia am incercat sa caut beaturi foarte diferite si foarte speciale si foarte noi, pe care lumea nu prea le-a inteles. Dar eu sunt absolut sigur ca dupa ceva timp, cu cat asculti mai mult cu atat iti place mai mult, deja au inceput oricum sa se schimbe multe pareri. E genul ala de album… Oricum, al doilea album niciodata nu e ca primul – la toti artistii mei preferati, de la Jamiroquai la Jay-Z, al doilea album nu-l suport. E al doilea album, nu e ca primul, daca tu cunosti un artist de la primul album…
Plus ca e si o presiune foarte mare cand faci al doilea album, poate si din cauza asta am intarziat patru ani de zile. Nu stiu ce sa spun. Poate daca-l scoteam mai devreme reactia era si mai de respingere?
Dar eu cred ca daca lumea sta sa asculte albumul Oameni o sa vada ca e despre oameni si daca asculti mesajul din spatele pieselor… e acelasi, ca la Curaj, nimic nu s-a schimbat pentru mine. Decat faptul ca imi place ca beaturile sa fie cat mai contemporane, muzica vreau sa fie foarte contemporana si ma raportez la ce ascult eu. Nu ai cum sa ramai in acelasi sound, acelasi stil, trebuie sa te reinventezi de fiecare data. Asta incerc sa fac, mie nu mi-a placut niciodata sa cant un anumit stil de rap sau doar beaturile alea sa le folosesc, stii… daca asculti „Da-te mai asa” si „Prea mult fum”, sau „Turnin`” si „Azi NU”… Lumea nu intelege asta despre mine, dar eu asa sunt. Nu sunt genul de artist sa-si faca un album sa aiba un film. Nici Curaj si Personajul Negativ n-au avut un film, toate piesele au fost foarte diferite.
Deci asta cu forumistii… I don’t care. Pustii aia sunt foarte influentabili intre ei. M-au deranjat cateva remarci, de la unii chiar cred mai batrani, dar dincolo de asta … daca o sa asculti albumul…
15. Tu ce muzica asculti?
Ascultam tot ce iese nou, dar ce imi place mie sa ascult: albumul Tinie Tempah mi-a placut, Drake mi-a placut foarte mult, Kanye… De la noi : toata lumea de la studio e cu Brenciu. Ieri am fost la drum si eram la Turcu in masina toate dvd-urile lui Brenciu, ca merge cu Brenciu Turcu, ne-am uitat la concertu’ de la Hilton, de la Cabaret… Si totul a plecat de la o melodie de a lui Brenciu de pe ultimul album care se numeste Paris pe care eu am ascultat-o in masina si de mult nu mi s-a mai intamplat sa am parul ridicat 3 minute, cat dureaza o piesa.
Mai sunt multi la noi care ruleaza fin, dar din pacate nu sunt promovati si nici nu stiu cum sa se miste astfel incat sa si faca bani din asta. Toata lumea crede ca de la impresar pleaca totul… daca esti artist si tii la imaginea si muzica ta, trebuie sa deschizi putin ochii si sa tragi tare. Uite, de exemplu DOC: daca stai sa te gandesti, Facem Records au fost primii din Romania, pionieri in rap care au facut treaba serioasa, singuri, ei, fara nimeni. Primele mixtapeuri din Romania dupa DJ Sleek le-a facut Facem Records, au facut si bani din asta… Uite acuma, Doctorul, dupa atatia ani de zile, iarasi s-a apucat de treaba, trebuie doar sa fii concentrat si focusat. Sunt oameni talentati in Romania, cred ca e problema cumva ca nu au ei „drive-ul” necesar. Romania e un test pana la urma, esti artist dar trebuie sa mai faci si un pic de networking, sa vorbesti cu unul si cu altul pana dai de un om care sa aiba grija de tine.
Revenind la intrebarea ta: ascult foarte multa muzica. Mie imi place sa spun ca sunt undeva intre Jay Kay si Jay-Z / Gabi Lunca si Aurelian Andreescu. Ascult foarte multa muzica, indiferent de stil.
16. Cum pot fi ascultatorii tai la curent cu activitatea ta online?
Eu am un cont personal de Facebook, Dragos Nichifor, si cand am timp mai postez cate o chestie. Deja sunt la limita cu prietenii, am 5000 de prieteni, si tot scot informatii de la fiecare – daca vad ceva ce-mi place postez si eu, dar cam atat. Activitatea mea se vede la concerte si in muzica pe care o fac.
Cred ca pagina de Facebook Grasu XXL (facebook.com/grasuix) o sa devina cumva site-ul Grasu XXL. Pe site-ul meu GrasuXXL.ro momentan se poate comanda albumul.
Tricoul cu „CASA MOARA FETILI” o sa-l facem noi oficial. Ce ma deranjeaza pe mine e ca deja s-au facut o gramada de tricouri, sunt cativa oameni care fac tricoul asta si nici macar n-au venit sa-mi spuna „bai Grasule, uite, facem tricoul asta”… Ca nu le-as fi cerut bani, whatever, sa-si faca banii, nu ma intereseaza, dar macar sa-mi spuna. Si vad ca o gramada de lume din tara are tricoul asta… Ei habar n-au ca poate eu am inscris asta cu „Casa moara fetili”. O sa facem tricouri si probabil vor fi la vanzare pe site-ul Okapi.
17. Cum decurge o zi obisnuita din viata ta?
Nu e nicio zi obisnuita, dar toate sunt cumva la fel… Ma duc la studio, joc fotbal, mai fumez, mai fac o piesa si cam asta e. Nu e nimic asa special in viata mea de zi cu zi.
18. Unde te poate contacta lumea pentru concerte?
Exista un numar de booking si pe site-ul meu (grasuXXL.ro), si pe Facebook (facebook.com/grasuix ), poate sa sune la numarul ala : 0746 22 44 99 (Cristi Ochiu).
19. Mesaj pentru cititorii nostri?
Sa nu mai aiba prejudecati cand asculta muzica si sa nu aiba prejudecati cand fac orice… Sa fie liberi, sa incerce sa faca in viata ce iubesc sa faca in viata, ca frustrarile de acolo apar. Chiar daca nu-ti ies niste lucruri din prima, sa faca sacrificii si sa traga tare, sa dea inainte, ca altfel nu-ti pica nimic din cer. Cred ca asta e problema la romani, toti sunt asa… Postasu’ care n-ar trebui sa fie postas, el e de fapt artist, stii? Sa fie liberi, asta e foarte important. Si sa incerce sa schimbe ceva la ei inainte de a incerca sa schimbe la altcineva. Si va pup, Mondeeeeeeen!
Foto Credit: Studioul.ro