Despre lansari, premiere, exclusivitati online
Dupa cum bine stiti, pe Monden.info am lansat numeroase videoclipuri, piese si stiri din muzica romaneasca… Premiera. Exclusiva. Au fost intai la noi, nu pe site-ul oficial, nu la tv, nu in presa. Multi artisti / case de discuri / PRi / manageri ma intreaba in ultimul timp ce si cum e cu aceste lansari, cu promovarea online… Astfel mi-a venit ideea acestui articol, in care am mentionat doar cateva chestii de baza despre lansari, premiere, exclusivitati online. Nimic prea tehnic sau complicat, am incercat sa ‘keep it simple’! Nu ezitati sa imi dati un mail daca doriti sa aflati mai multe. Enjoy:
1. Atunci cand cineva este interesat in mod special de finante, de noutatile din domeniul economic, va citi Ziarul Financiar (de ex) ca sa fie la curent, nu un ziar generalist care are doar o pagina dedicata finantelor, si aia tratata superficial. Corect? Asa si cu muzica: cei interesati in mod special de muzica romaneasca vor citi blogurile nisate pe muzica romaneasca, unde acel subiect este abordat cel mai mult, nu vor citi site-uri cu ‘de toate’.
Atunci cand ai o stire importanta de ‘imprastiat’ o dai celor mai importanti din media pe nisa respectiva. Chiar daca va ajunge la mai putini oameni decat daca o dadeai altcuiva, macar esti sigur ca ajunge la cei interesati cu adevarat. Public mai putin, dar de calitate. Acelasi lucru ar trebui sa se aplice si in cazul lansarilor muzicale.
Ordinea in care ar trebui sa apara ceva: pe bloguri (cele mai rapide), forumul artistului (daca exista), site-ul oficial al artistului (daca e cineva sa se ocupe de el), site-uri de muzica (sunt updatate mai greu decat blogurile), radio / tv, presa. Te rog nu imi cere sa public o stire care a aparut deja la tv, in presa sau pe site-uri, deoarece o sa mi se para deja foarte veche (desi poate ca n-are nici o zi, insa atuul blogurilor este rapiditatea, sunt citite de cei care vor sa afle cat mai rapid ceva).
2. Exclusivitatea online este de MAXIM o ora. Exclusivitatea de o zi, o saptamana = bullshit. Deoarece dupa respectiva ora incep sa se inmulteasca copiile peste tot pe Internet: piesele / videoclipurile pot fi usor downloadate (cu un minim de cunostinte tehnice) si urcate in alte parti, poate fi preluat chiar codul direct din site (cunosc destule site-uri care fura constant codul videoclipurilor lansate pe site-ul Radio 21, desi acestea nu au embed). Pana la sfarsitul zilei se vor gasi copii pe YouTube, DailyMotion, Trilulilu, eOk etc etc etc etc. La ora actuala, n-ai cum sa controlezi asta si ar fi o pierdere de timp. Sfatul meu este sa pui singur la dispozitie cate o copie pe fiecare site, la calitate buna, si sa existe optiunea de ‘embed‘ pentru a fi preluate cat mai usor de bloguri / site-uri. Legat de monetizare… e complicat si prea tehnic pentru ce vreau sa fie acest articol (depinde de contractele fiecarui site, de casa de discuri etc), daca totusi aveti vreodata nevoie de cateva informatii nu ezitati sa ma contactati ( cristinachipurici [at] gmail.com ).
3. Interesul artistului care lanseaza un videoclip / single online este sa ajunga in cat mai multe parti, sa fie cat mai vizionate / ascultate. Nu il tine doar pentru tine, doar pe un site: urca-l in cat mai multe parti!
4. Daca un videoclip / o piesa a ‘scapat din greseala’ pe Internet mai devreme (fie ca e varianta finala, fie ca nu), nu e greu sa scrii celor care se ocupa de acele site-uri si sa ii rogi sa o scoata. Bineinteles, ar fi de preferat sa tii legatura cu respectivele site-uri nu numai cand vine vorba de situatii nasoale. 😉 Cei din echipa Trilulilu si eOk sunt foarte rapizi, la fel si YouTube.
5. Daca un videoclip / single se ‘propaga’ pe Internet la calitate proasta, urca-l singur rapid la calitate cat mai buna. Bineinteles, asta daca nu vrei sa se inmulteasca niste copii execrabile ale muzicii tale… Ex: videoclipul nou Pussycat Dolls („Bottle Pop”) a aparut in urma cu vreo 3 saptamani, la o calitate horror (un tv filmat cu o camera video). N-am scris de el deoarece nici in ziua lansarii, nici in urmatoarele 3 zile nu a aparut nicaieri la calitate buna. Mi-am pierdut interesul legat de acel videoclip si nu l-am mai cautat dupa la HQ, iar prima impresie a celor care l-au vazut a fost nasoala (si l-au vazut multi asa prost cum era, fiind vorba de Pussycat Dolls). Ar fi avut un impact mult mai mare daca ar fi fost urcat la calitate buna.
6. Dragi bloggeri, e penibil sa va laudati ca aveti „in exclusivitate pe blogurile romanesti” premiera nush carui videoclip strain! Veniti cu exclusivitati adevarate, stiri care nu au mai aparut NICAIERI, videoclipuri sau piese romanesti care sunt lansate NUMAI la voi… Nu veniti sa va laudati ca ati stat toata noaptea sa stati sa dati refresh la site-uri ca sa prindeti o noutate din showbizul strain.
Alte completari, sugestii ? 🙂
Va recomand sa cititi si urmatoarele articole:
– Promovare artisti online: Ghid de supravietuire (part I)
– Midem Net – prima zi
– MidemNet – Voice of the fans
– Midem: Despre viitorul muzicii, cu Gerd Leonhard
– Midem: despre viitorul industriei muzicale, cu J.Y.Park
– Interviu cu David Eun, despre YouTube (VP Content Partnership @ Google)