Dior si artistul Fabrizio Plessi au transformat Piazza San Marco din Venetia printr-o instalatie de arta de 58 de metri. Se numeste „Epoca de Aur” si este formata din cascade cu aur lichid.
Pana in 15 noiembrie, Piazza San Marco din Venetia va fi transformata, in fiecare seara printr-o instalatie de arta numita „Epoca de Aur”.
Toate cele 15 ferestre de la primul etaj din faimoasa piata venetiana au fost inlocuite de ecrane uriase pe care ruleaza imagini cu aur lichid create de artistul italian Fabrizio Plessi. Desi foloseste tehnologie de ultima generatie, intreg proiectul sponsorizat de casa de moda Dior are un aer nostalgic.
Intentia instalatiei „Epoca de Aur” este sa aminteasca de mozaicele bizantine aurite din Venetia de alta data. In acelasi timp, e un dialog intre piata deschisa publicului si mozaicele din Basilica.
Plessi si Dior spera sa readuca speranta si optimismul in randul locuitorilor Venetiei, fiind unul dintre orasele italiene care a fost afectat profund de Covid-19.
Pe cele 15 ecrane care redau imaginile cu „aur lichid” apare textul „PAXI TI BI”. Tradus din latina inseamna „Pace tie” si este acompaniat de sunetul apei curgatoare si de muzica compusa si interpretata la pian de britanicul Michael Nyman care a mai colaborat cu Plessi in trecut.
Mai jos gasiti o inregistrarea din Piazza San Marco si schitele proiectului creat de Fabrizio Plessi si Dior.
‘Epoca de Aur’ era un proiect programat initial sa fie lansat in luna mai ca parte din retrospectiva lui Fabrizio Plessi la Palazzo Ca’Pesaro. A fost amanata din cauza pandemiei si reprogramata pentru primavara anului 2021. In schimb, a fost creata o varianta in aer liber a vernisajului, care permite vizitarea respectand regulile de distantare sociala impuse de Guvernul Italian.
Fabrizio Plessi este un artist ajuns la varsta de 80 de ani care s-a nascut in Reggio Emilia. Foloseste deseori apa si focul in lucrarile sale pentru ca le considera „punctele focale care dau energie vietii noastre”.
Plessi a vorbit intr-un interviu acordat WWD despre „Epoca de Aur” si afectiunea pe care o poarta Venetiei: „Piazza San Marco nu este ca vreo alta piata din lume. E un fel de simfonie muzicala. Venetia nu este numai un oras, reprezinta o stare de spirit. Cascadele de aur sunt menite sa creeze un dialog cu mozaicele aurii din Basilica. Trecutul si viitorul traiesc impreuna.(…) Este un omagiu adus Venetiei, orasul care m-a primit in urma cu 50 de ani.”
„Pentru mine, aurul nu simbolizeaza numai bogatie si lux ci un material atemporal, durabil, care rezista in timp. Cand am creat acest proiect, nu m-am gandit numai la o instalatie spectaculoasa din punct de vedere tehnic. Ci la principiul moral, la munca morala. Iar celor de la Dior le-a placut aceasta idee si am vrut sa o aducem catre public ca un mesaj plin de lumina si speranta”, a completat Plessi.
Plessi a absolvit Academia de Arte Frumoase din Venetia in 1962 si a devenit cunoscut ca unul dintre primii artisti italieni care a folosit instalatiile video in lucrarile sale.
Artistul a fost atras dintotdeauna de apa si de texturile lichide datoria asocierilor primordiala si mistice. Apa a fost elementul central in majoritatea sculpturilor, instalatiilor de arta, filmelor si performance-urilor pe care le-a creat incepand cu 1968.
Fabrizio Plessi a devenit faimos in 1987 prin sculptura „Roma”, o instalatie care imbina ecrane video incorporate in ruine antice de piatra.
Incepand cu anii ’90, a devenit profesor de arta si a creat decoruri pentru teatru, opera si defilari de moda. Sculpturile sale sunt produse mereu la o scala foarte mare. Printre cele mai cunoscute opere ale sale se numara o creatie cu peste 16 milioane de culori si simularea unui val de apa din ocean de 48 de metri inaltime.
A expus la cele mai mari targuri si expozitii de arta din lume iar in 2011 a creat, in parteneriat cu Louis Vuitton, Pavilionul Venetiei de la Bienala de Arta.