Skip to content

10 lucrari si instalatii de arta pentru care merita sa vizitati DIPLOMA Show 2024. Intrarea pentru festivalul dedicat tinerilor artisti, arhitecti si designeri absolventi ai universitatilor de arte este gratuita.

Zilele trecute a fost deschisa a 11-a editie DIPLOMA Show, festivalul care aduce in prim-plan creativitatea noii generatii de artisti, arhitecti si designeri romani. Este un eveniment organizat de The Institute care a transformat cladirea fostului restaurant CINA (situat pe Strada Benjamin Franklin nr. 10) intr-un centru al creativitatii contemporane.

Expozitia celebreaza creativitatea tinerilor din noua generatie si proiectele de licenta sau master care i-au ajutat sa-si termine studiile cu brio.

Este structurata pe trei mari domenii: Arte Decorative, Arte plastice si Arhitectura si Urbanism, care includ 18 specializari diverse, precum: arhitectura, arhitectura de interior, peisagistica, urbanism, arta murala, arte grafice, arte textile, ceramica-sticla-metal, design de produs, design grafic, moda, foto-video, new media, animatie, banda desenata, pedagogia artei, pictura, scenografie si sculptura. 

Mai jos va prezentam 10 lucrari de arta pentru care merita sa vizitati DIPLOMA Show pana pe 13 octombrie.

Principala emotie pe care o activeaza cea mai mare parte a lucrarilor de la DIPLOMA din acest an este nostalgia. Este o directie pe care mizeaza, la nivel larg, atat industria divertismentului (inclusiv cultura pop) dar si artele in general. Majoritatea operelor de arta au mai degraba un aer familiar, unele fac referire la un trecut pe care tinerii absolventi nu l-au trait, dar despre care au auzit, au citit sau au vazut in filmele premiate in ultimii ani: viata in perioada comunismului, lagarele naziste sau catastrofe naturale.

Pe langa petreceri, concerte si masterclassuri, participantii se vor bucura de DJ seturi, dar si de un bar exterior, intr-o atmosfera relaxata si prietenoasa pe toata perioada festivalului. 

Printre proiecte se numara Biblioteca Glitch, care este un spatiu dedicat schimbului de idei, cunostinte si experiente intre domeniile artei, culturii, designului si comunicarii. Prezinta o selectie variata de lucrari, de la artisti specializati in typography si grafica, pana la practici de design grafic precum postere, identitate vizuala si ilustratie.

In urmatorul weekend de festival (12-13 octombrie), organizatorii pregatesc, ca in fiecare an, targul Hot Lagoon Fair care reuneste un nou val de artisti, designeri si ilustratori din Romania, oferind o gama variata de creatii ce includ printuri, fanzine-uri, tricouri, piese de ceramica, stickere, carti postale, genti, sacose si carti de autor.

La parter, una dintre expunerile cu impact emotional puternic ii apartine tinerei artiste din Republica Moldova, Nadya Izosimova

Expozitia se numeste “Lullaby for Pain” – Cantec de leagan pentru durere – si este despre cautarea consolarii si a protectiei impotriva durerii, in vremuri dificile. Prezinta broderii, picturi, obiecte si un video-performance, in total aduna peste 30 de lucrari, inspirate din arta traditionala si religioasa.

In timp ce o broderie montata pe o usa veche se intituleaza “Salveaza-ma de rau” si aminteste de viata la sat si legatura cu spiritualitatea, aceeasi tema persista si in coltul decorat cu un pat si cu numeroase exemple de arta religioasa. Este asemenea unei chilii, a unui loc de rugaciune si meditatie in care persistenta legaturii cu divinitatea pare singura salvare.

Venita ca o lovitura puternica in stomac, seria de sculpturi a artistei Rebeca Ulici subliniaza rolul artei in explorarea si rezolvarea unor traume generationale.

“Am curaj sa iubesc ceea ce va muri” este o serie de 12 capete de copii, fiecare sculptat in alt mod, aproape ca masti mortuare, cu o expresie similara, fiecare este redata sub influenta unui alt stil artistic sau umbrela unei alte culturi vizuale. 

Absolventa a sectiei de arte si design la Universitatea de Vest din Timisoara, Rebeca Ulici exploreaza in sculpturile sale obsesia cu serialitatea unei forme si explorarea artei ca o forma de terapie. Este vorba despre trauma venita ca urmare a unei tragedii suferite, la nivel personal, cu moartea prematura a doi nepoti. Mastile sunt realizate din ceramica, un material pretios si delicat care reprezinta intocmai fragilitatea subiectului. Un alt aspect este ca, daca va uitati la picturile expuse pe perete si nu aveti grija la ce este in spate, puteti calca din greseala pe ele, o reiterare a fatalismului accidental si a fragilitatii umane.

Daca in anii anteriori sectia de design interior era reprezentata de obiecte mai putin functionale, anul acesta exista o serie de produse pregatite de mobilat.

Absolventa la Cluj si nascuta in Romania, Maram Hmaidan a creat o colectie de obiecte sustenabile care ar putea fi oricand comercializate intr-un butic select de mobila de designer. Proiectul este intitulat “Origini: Mithos & Meios”, include scaune si lampi si este situat la granita dintre biologie, design si antropologie culturala. 

Expresia “forme organice” a devenit suprafolosita insa, in cazul creatiilor lui Hmaidan, este o descriere perfecta deoarece reda forme primare, complementare intr-un design care imbina perfect revenirea la origini cu modernitatea si viitorul sustenabil.

Obiectele de sezut sunt realizate din acid polilactic, reciclat, cu ajutorul unei imprimante 3D de mari dimensiuni. La interior se afla o ciuperca extrem de moale, prelucrata sa semene cu o piele fina de caprioara. De fapt, este Amadou din iasca de fag, un tip ce ciuperca parazita care creste pe trunchiul arborilor si care este utilizata in nordul tarii la aprins focul. 

Amadou de iasca este obtinut printr-un mestesug traditional romanesc, fiind practicat exclusiv in Corund, Romania, de numai sapte familii. Este pe cale de disparitie, presupunand culegerea ciupercii din paduri seculare de fag, curatarea scoartei, taierea si intinderea fasiilor.

Ca in fiecare an, cea mai spectaculoasa instalatie este dedicata absolventilor la moda si design vestimentar.

Spre deosebire de anii trecuti cand tinutele erau mai orientate spre Haute Couture si spre o zona conceptuala, creatiile expuse la DIPLOMA 2024 sunt predominant purtabile. Insa un alt aspect a ramas consistent: cele mai bune creatii provin din scoala de moda de la Cluj.

Printre cele mai frumoase piese expuse se numara camasa de inspiratie victoriana a lui Adrian-Gabriel Anghel, face parte din colectia  „Descensum” ce exploreaza tema doliului victorian, reinterpretata contemporan pentru a evidentia spiritualitatea si simbolistica epocii. Colectia reflecta interesul victorian pentru moarte si viata de apoi, influentat de miscarea spiritista popularizata de surorile Fox si regina Victoria.

Mizand tot pe nuante de alb si off-white, Jessica Durco a creat “Plai, rai”, o combinatie superba formata din pantaloni, bluza si un tricotaj fin cu gauri care lasa la vedere suprapunerile atat de mult-iubite la scoala de la Cluj. 

Tinuta, care si-a putea gasi oricand locul in viitoarele colectii Max Mara, are la baza o documentare a stilului de viata intalnit in zonele rurale precum si cercetarea vestimentatiei specifice in contextul cultural marcat de obiceiuri si traditii, alaturi de diversi factori de influenta precum trecutul, radacinile acestor populatii, trecerea timpului si contextul dezvoltarii. Latura etnografica se simte ca o radacina bine insusita, tema fiind adusa in actualitate.

Trilogia tinutelor albe este incheiata de Mihai Cristian Anghel, tanar designer inspirat de influent personajelor emblematice in moda contemporana.

Desi pe plansa de lucru a inclus imagini cu Tilda Swinton si Regina Maria, in tinuta expusa la DIPLOMA se vad influente venite din constructiile vestimentare ale designerului Gareth Pugh, multe dintre ele fiind purtate de Lady Gaga.

Colectia vestimentara din care face parte tinuta cu o silueta zvelta, cu o structura impunatoare, se numeste sugestiv “Liquefactio”, titlul deriva din latina si semnifica “trecerea din starea solida in stare lichida”. Anghel mizeaza pe tinute “all white”, realizate prin tehnici couture, cu structuri bine definite, un element cheie fiind floarea de crin, simbol al Reginei Maria si al puritatii, folosit la nivelul accesoriilor pentru a oferi o nota sculpturala, dar in acelasi timp delicata colectiei.

Merita mentionat ca toti cei trei tineri designeri prezentati mai sus au absolvit Universitatea de Arta si Design la Cluj, fiind coordonati de Anca Pia Rusan si Lucian Broscatean.

La capitolul moda, cea mai spectaculoasa instalatie apartine, ca in fiecare an din ultimii cinci, sponsorului IQOS.

Intitulata “Celebrate in Style”, colaborare IQOS x Diploma Show propune o experienta aparte, construita in jurul a 10 tinute unice concepute de 5 designeri vestimentari. 

Expuse de-a lungul ultimilor ani in cadrul DIPLOMA Show, proiectele designerilor se reintorc in festival intr-o amenajare neconventionala, construita in jurului ideii de celebrare, sarbatorind astfel 10 ani de cand IQOS a fost lansat la nivel global prin 10 creatii care vorbesc despre creativitate, perspective unice, diversitate si optimism.

Dintre tinerii pictori, desenatori si graficieni se remarca tot noua generatie absolventa la Cluj: Iuliana Hlihor, Ana-Cristina Lupu si David Miholcsa.

Iuliana Hlihor, absolventa a Universitatii de Arta si Design din Cluj-Napoca, surprinde in pictura sa o cautare a intelegerii sinelui prin accentuarea experientelor irationale si subiective.

Seria de lucrari selectate la DIPLOMA Show 2024 se numeste “Reflectii palide. O lume in mainile mele” si porneste de la ideea disocierii si a tendintei de a evada din realitate prin crearea unui refugiu in atemporalitate. Acesta abordeaza problema sinelui, un sine mai mult sau mai putin divortat sau detasat de corpul sau.

Ana-Cristina Lupu a participat deja la evenimente expozitionale precum MoBu Art Bucharest, MARe si Diploma 2022, directia ei artistica se concentreaza asupra perceptiei corpului in domeniul vizual, investigand clisee de reprezentare si atitudini expresioniste. 

La DIPLOMA expune “Privilegiul corpului privit”, un proiect carea analizeaza perceptia corpului feminin ca subiect vizual, atat de prezent in istoria artei, cat si in arhiva social-media. Caracterul voyeurist al picturilor directioneaza privitorul catre diferite tipuri de raportare la corpul expus: inaccesibilitate, dezirabilitate, contemplatie, repulsie.

De origine din Targu-Mures, absolvent la Cluj, Dávid Miholcsa a creat o serie de desene care patrunde in straturile profunde ale existentei umane.

Absolvent la Cluj, lucrarile lui Dávid Miholcsa au fost expuse anterior la Art Safari, Jecza Gallery, GLORIÆ Art Gallery, la Budapesta si in Polonia. Lucrarea selectata la DIPLOMA se numeste “Empty Nets” si surprinde sentimentul de lipsa din interiorul omului care se manifesta sub forma unui gol negru in desenele sale, prin acele plase de sarma sau de siguranta, plase care pot deveni o salvare sau o inchisoare. 

Tehnica de desen sugereaza, de asemenea, lipsa; plasele sunt realizate ca un fel de desen negativ, fiind sterse cu radiera din fundalul negru, printr-o miscare monotona si repetitiva.

Accesul la DIPLOMA Show si la toate evenimentele si activitatile din cadrul festivalului care are loc in cladirea fostului restaurant Cina. Este gratuit si se face printr-o rezervare in prealabil, aici

Expozitia este deschisa pana la 13 octombrie si poate fi vizitata de luni pana vineri, intre orele 16:00 si 22:00, iar in weekend – intre 12:00 si 22:00. Mai multe informatii despre eveniment sunt disponibile pe paginile de social media sau pe site-ul evenimentului. 

Portofoliile artistilor mentionati mai sus dar si a celorlalti inclusi in selectia DIPLOMA din acest an pot fi descoperite in detaliu aici.

Citește în continuare