Skip to content

Docu-seria „Depp vs Heard” de pe Netflix prezinta senzationalul celui mai controversat proces din ultimii ani. Productia criticata de presa internationala sugereaza ca Heard a pierdut procesul din cauza freneziei de pe TikTok.

Una dintre cele mai vizionate productii noi pe Netflix este „Depp vs Heard”, un serial in trei parti care examineaza celebrul caz judecat in instanta si in fata intregii lumi, pe retelele de socializare: Johnny Depp versus Amber Heard, fosta lui sotie.

Serialul imbina imagini din instanta, transmise live la vremea respectiva pe YouTube si la TV, si modul in care anumite gesturi sau fraze spuse de Depp si Heard au fost preluate si viralizate pe TikTok, Instagram, Youtube si Facebook. 

Desi este anuntat ca o serie documentara, „Depp vs Heard” este mai degraba un studiu de caz asupra impactului pe care il are un caz intens mediatizat pe retelele de socializare. In descrierea serialului, Netflix argumenteaza ca ar fi „primul proces din lume desfasurat pe… TikTok. Prezentand pentru prima data ambele marturii, una langa alta, serialul exploreaza acest eveniment mediatic global, punand sub semnul intrebarii ce inseamna adevarul si rolul pe care il joaca acesta in societatea noastra moderna.”

Emma Cooper se afla in spatele noului serial documentar in calitate de regizor si producator executiv. 

Cooper a realizat in trecut alte documentare precum „The Mystery of Marilyn Monroe: The Unheard Tapes”, „The Disappearance of Madeleine McCann” si „Bikram: Yogi, Guri, Predator”. Ea este, de asemenea, producator executiv la un alt documentar Netflix care urmeaza sa apara, despre viata prezentatoarei de televiziune din Marea Britanie, Jill Dando.

Desi isi propune sa puna intr-o noua lumina povestea pe care toata lumea o stie deja, serialul aduce un punct de vedere sociologic pe care nu il aprofundeaza si nu apeleaza la specialisti pentru a justifica sugestia ca meme-urile de pe TikTok ar fi influentat, de fapt, verdictul din timpul procesului.

In acelasi timp, intentia de a demonstra ca rezultatul procesului a fost de fapt influentat de postarile de pe retelele de socializare are baze reale. Presa americana a scris despre o anumita retea de conturi de Instagram si TikTok care a montat anumite imagini cu Amber Heard menite sa o faca sa para instabila psihica si nesigura pe declaratiile ei din timpul procesului. Insa documentarul „Depp vs Heard” speculeaza pe marginea acestui subiect, fara sa introduca elemente de noutate.

Premisa celor trei episoade este ca Heard pierduse procesul inainte ca juriul sa pronunte o decizie unanima in favoarea lui Johnny Depp in procesul de defaimare pe care i l-a intentat fostei sotii.

Procesul de defaimare a avut loc dupa ce Heard a scris in 2018 un articol de opinie pentru The Washington Post in care sustinea ca a fost victima unor abuzuri fizice si verbale. Desi nu l-a mentionat pe Depp pe nume in articol, cronologia pe care a notat-o se potrivea cu perioada in care a fost casatorita cu acesta in 2015 si divortul de el din 2016. 

In 2020, Depp si Heard au ajuns in fata instantei din Regatul Unit intr-un caz separat de calomnie, dupa ce Depp a dat in judecata ziarul The Sun din cauza unui articol din tabloid care il numea „bataus de neveste”, rezultand intr-o victorie pentru Heard. 

In 2022, Depp a dat-o in judecata pe Heard pentru defaimare, cerand daune de 50 de milioane de dolari. Heard a depus la randul ei o cerere pentru daune de 100 de milioane de dolari de la Depp. 

Procesul a inceput pe 11 aprilie 2022 in Fairfax, in statul Virginia din SUA. Deoarece judecatorul procesului a permis prezenta camerelor de luat vederi in sala de judecata, fiecare moment al procesului a fost televizat, contribuind la o frenezie online care a devenit din ce in ce mai intensa de la o zi la alta, fiind urmarit live de zeci milioane de oameni.

La 1 iunie 2022, verdictul unanim al juriului a fost in favoarea tuturor celor trei reclamatii de defaimare formulate de Depp si una pentru Heard. Depp a publicat o declaratie in care a sustinuta ca „Juriul mi-a redat viata. Sunt cu adevarat smerit”.

Heard a oferit la randul ei o declaratie  in care a spus ca „Sunt si mai trista pentru ca se pare ca am pierdut un drept pe care credeam ca il am ca american – acela de a vorbi liber si deschis”. In decembrie 2022, cele doua parti au ajuns la o intelegere prin care Depp a primit 1 milion de dolari de la Heard.

Serialul de pe Netflix a fost primit cu recenzii mixte de presa internationala, fiind considerat pe alocuri superficial.

Jurnalistii de la The Guardian i-au acordat serialului doua stele din cinci, concluzionand ca este un produs de „televiziune profund deprimant”. 

The Telegraph a scris in recenzia sa ca serialul a evidentiat bine circul de pe retelele de socializare.

Recenzia din The Hollywood Reporter l-a numit un „exercitiu inutil” si a spus ca „Documentarul se concentreaza pe aspectul de tribunal de opinie publica al procesului din Virginia, dar nu intr-un mod nou sau interesant, sau intr-un mod care sa puna intrebari sau sa caute raspunsuri. Exista cu siguranta puncte in care comentatorii din documentar recunosc si observa pata toxica a conversatiei online din jurul procesului – nu atat faptul ca oamenii l-au sustinut pe Depp in detrimentul lui Heard, cat faptul ca cei mai vizibili sustinatori ai lui Depp au facut acest lucru cu o familiaritate bizara si cu o veselie care rade, in timp ce raspunsurile de pe Twitter la adresa lui Heard tindeau spre abuz si misoginism.”

In acelasi timp, The Independent a scris ca „nu exista o examinare reala a tendintelor sociale sau politice care au dus la consensul popular anti-Heard.”

Cooper spune ca intentia documentarului nu este de a alege o tabara, ci de a ingloba in mod atent toate informatiile intr-o singura poveste si de a analiza modul in care s-au format opiniile de partea lui Depp sau Heard.

Spre deosebire de infamul proces al lui O.J. Simpson din 1995, devenit un circ mediatic pe care americanii il urmareau in fiecare seara la televizor cu o cutie de popcorn in mana, disputa dintre Depp si Heard a avut un element suplimentar: amploarea retelelor de socializare. 

O serie de canale de YouTube s-au pronuntat in sprijinul lui Depp inca din primele zile ale procesului, acuzand-o in acelasi timp pe Heard ca ar fi jucat teatru in timpul marturiilor sale. Parerile lor s-au raspandit pe retelele de socializare, au fost create meme-uri cu Depp in care o imita pe Heard intr-un mod grosolan si incearca sa o discrediteze. Toate aceste materiale au devenit o sursa de venit pentru o parte dintre creatorii de continut care au cerut si obtinut donatii de la spectactorii lor.

La apogeul sau, hashtagul #JusticeForJohnny a avut 20 de miliarde de vizualizari pe TikTok in timp ce #JusticeForHeard a avut doar 7,5 milioane de vizualizari, potrivit documentarului de pe Netflix.

Desi juratii ar fi trebuit sa evite frenezia din mediul online, acest lucru nu s-a intamplat in realitate iar Heard sustine ca decizia lor ar fi fost influentata de videoclipurile partinitoare de pe TikTok.

In saptamanile premergatoare deciziei, juriul a fost instruit de catre judecator sa nu interactioneze cu nicio forma cu mass-media in timpul liber. Dar juriul nu a fost complet izolat si a avut o pauza de 10 zile la mijlocul procesului, in timpul careia, potrivit documentarului, este posibil sa fi interactionat cu persoane care erau constiente de atentia mediatica de care se bucura procesul.

Dupa vitriolul cu care s-a confruntat Heard, au aparut in presa americana o serie de informatii potrivit carora abuzul indreptat spre aceasta din mediul online ar fi venit din partea unor conturi false (roboti) care postau mesaje similare la orice articol sau videoclip care mentiona procesul dintre ea si Depp. Avocata lui Depp, Camille Vasquez, a dezmintit aceste informatii intr-un interviu acordat NBC.

La randul ei, Heard, in timpul unui interviu separat de la NBC, a declarat: „Chiar daca credeti ca mint, tot nu ati putea sa ma priviti in ochi si sa-mi spuneti ca sunteti de parere ca pe retelele de socializare a existat o reprezentare corecta a procesului, iar juriul nu este imun la asta… chiar si cel mai bine intentionat jurat, ar fi fost imposibil sa evite acest lucru”.

In concluzie, este un caz controversat care ar putea fi elucidat abia peste cativa ani cand vor exista mai multe procese similare si ar putea fi realizata o analizata inteligenta, cu sociologi si experti, care sa constate daca justitia poate fi influentata de valurile create pe retelele de socializare si in presa.

Puteti urmari, in oglinda, imaginile din timpul procesului si postarile de pe Instagram si TikTok in seria documentara de pe Netflix.

Citește în continuare