Neurologii demonstreaza ca originalul unei opere de arta starneste mai multe emotii in privitor decat reproducerile. „Fata cu cercel de perla” a lui Vermeer are un efect unic asupra publicului.
O echipa de cercetatori olandezi de la Neurofactor a realizat un studiu cu privire la reactiile starnite de operele originale de arta si cele reproduse. In cadrul cercetarii au participat 20 de persoane care s-au oferit voluntar pentru a fi testate in timp ce fac o vizita la Mauritshuis din Haga, unul dintre cele mai importante muzee europene.
Prin intermediul studiului, expertii au reusit sa demonstreze ca o lucrare originala de arta poate starni de 10 ori mai multe emotii in privitor decat o reproducere, chiar daca este expusa in cele mai bune conditii muzeale.
Cercetarea a fost comandata de Mauritshuis in 2023 si a implicat profesori de la Universitatea din Amsterdam si Academia Regala de Arte si Stiinte din Olanda.
Participantii au fost rugati sa priveasca cinci picturi de Vermeer, Rembrandt si Gerard van Honthorst in timp ce li se monitorizau ochii si fluxul neuronal.
Studiul a fost realizat in doua etape. Pentru inceput, cercetatorii au instalat pe capul a 10 subiecti casti EEG cu ajutorul carora au fost realizate electroencefalograme in timp ce acestia se uitau la lucrarile originale de arta din muzeu. De asemenea, li se monitorizau si ochii cu ajutorul unui dispozitiv special care urmarea miscarile si durata fiecarei priviri. Dupa ce au vazut originalele, li s-a aratat si o serie de 3 reproduceri din biblioteca Mauritshuis pentru a vedea diferentele in reactiile neuronale.
Ceilalti 10 participanti au folosit in acelasi mod casti EEG si dispozitive de monitorizare oculara pentru a vedea mai intai reproduceri si ulterior picturile originale de la muzeu. In a doua etapa, cei 20 de subiecti au efectuat la Universitatea din Amsterdam o scanare a creierului prin RMN functional (fMRI) in timp ce priveau copii ale celor 5 picturi de la muzeu.
Participantii au privit cele mai celebre lucrari din colectia Mauritshuis: „Fata cu cercel de perla”, „Vedere din Delft” de Johannes Vermeer, „Lectia de anatomie” si „Autoportret” de Rembrandt van Rijn si „Violonistul” de Gerard van Honthorst.
„Fata cu cercel de perla” le-a starnit cele mai multe emotii pozitive participantilor. Conform monitorizarii oculare, oamenii se uitau prima data la ochii fetei, ulterior la gura si in cele din urma la perla.
Potrivit studiului, in cazul picturii lui Vermeer privitorii raman intr-un tip de bucla in care isi muta atentia constant de la ochi la gura si mai apoi la perla si continuand in acelasi mod. Aceste elemente ale panzei acapareaza si retin toata atentia in momentul privirii, este un fenomen neurologic unic care a fost observat doar in cazul „Fetei cu cercel de perla”.
Totodata, decorul, ambianta si lumina din jur joaca un rol important pentru impactul emotional pe care il poate avea o lucrare de arta.
Deoarece lucrarea nu exprima nici o emotie negativa, expertii sunt de parere ca ii atrage mai mult pe privitori si ii mentine implicati pentru o perioada mai lunga de timp. Cu ajutorul electroencefalogramei, au remarcat ca pictura le stimula oamenilor cel mai mult precuneusul, regiunea creierului responsabila de subconstient, autoreflectie si amintirea experientelor personale.
Despre rezultatele studiului, Vera Carasso, directorul Asociatiei Muzeelor Olandeze, a declarat ca: „Traim intr-o epoca in care ne confruntam din ce in ce mai mult cu copii si interpretari ale realitatii. S-ar putea crede ca arta sau obiectele autentice, devin astfel mai putin importante, insa din contrariu: originalul devine de fapt mai important. O intalnire cu o opera de arta originala este mult mai intensa decat cu o copie. Cat de minunat este faptul ca acest efect a fost acum demonstrat stiintific si poate fi observat in activitatea creierului. Rezultatele acestei noi cercetari sunt importante si relevante pentru intregul sector muzeal”.