Skip to content

“Trei kilometri pana la capatul lumii”, in regia lui Emanuel Parvu, este propunerea Romaniei pentru Oscar 2025 la categoria Cel mai bun lungmetraj international. Doua lucruri pe care statul roman ar trebui sa le faca pentru ca filmul, deja multi premiat in Europa, sa aiba sanse in America.

“Trei kilometri pana la capatul lumii”, in regia lui Emanuel Parvu, este propunerea Romaniei pentru Premiile Oscar 2025 la categoria Cel mai bun lungmetraj international. 

Filmul a fost ales de comisia de selectie a Centrului National al Cinematografiei alcatuita din profesionisti din industrie care au motivat: „Filmul reuseste sa captiveze prin complexitatea personajelor, iar locul ales pentru amplasarea povestii asigura o perspectiva specifica si distincta in randul candidatilor. Prin nuante subtile, pelicula sondeaza probleme contemporane, aducand o contributie valoroasa la discutiile actuale.”

Cea de-a 97-a gala a Premiilor Academiei Americane de Film va avea loc pe 2 martie 2025, la Los Angeles, SUA.

Membrii comisiei CNC de anul acesta au fost: Ruxandra Ghitescu – regizoare, Gabriela Albu – producator si consultant, Octav Chelaru – regizor, Andrei Tanasescu – selectioner si Alexandru ‘Doru’ Spataru – scenarist si director de imagine. 

„E o bucurie sa poti sa-ti reprezinti tara in domeniul in care activezi. Chiar ma gandeam ca, in ultimii douazeci de ani, doar sportul si cinematografia au reprezentat Romania la nivel international de varf. Pentru noi bucuria este mare si impart acest traseu al filmului cu toata echipa noastra, de la prezenta la Cannes pana la parcursul pe care ni-l dorim cat mai lung.” a spus regizorul Emanuel Parvu. 

Posterul filmului, care este lansat cu aceasta ocazie, este semnat de Alexandru Micu care a mai lucrat la conceptul si realizarea afiselor filmelor Marocco si Meda sau Partea nu prea fericita a lucrurilor.

Foto: Vlad Dumitrescu

Trei kilometri pana la capatul lumii a avut premiera in Competitia Oficiala a Festivalului de la Cannes unde a fost distins cu Queer Palm, ulterior a fost prezentat in selectiile de la Karlovy Vary, Ierusalim – Premiul pentru cel mai bun regizor si Sarajevo unde a fost distins cu Premiul Cineuropa si Trofeul Festivalului pentru cel mai bun film.

Premiera nationala a avut loc la Cluj, in cadrul TIFF, iar la avanpremiera de la ANONIMUL a fost vazut de peste 4000 de spectatori. 

In prezent filmul poate fi vizionat in Bucuresti, la Cinema City Cotroceni, in fiecare zi de la ora 19:30, pana joi, in cadrul Retrospectivei ANONIMUL. Premiera in cinematografele din intreaga tara este programata pentru 11 octombrie. Filmul este distribuit de Independenta Film.

Teaserul poate fi urmarit mai jos. 

Este cel de al treilea lungmetraj semnat de Emanuel Parvu, dupa debutul Meda sau Partea nu prea fericita a lucrurilor care a primit 2 premii la Festivalul de Film de la Sarajevo in 2018, pentru cel mai bun regizor si cel mai bun actor principal (Serban Pavlu) si lungmetrajul Marocco, selectat la Festivalul de la San Sebastian 2021.

Filmul produs de Miruna Berescu, prin casa de productie FAMart, ii are in rolurile principale pe Bogdan Dumitrache (Pororoca, Sieranevada, Pozitia Copilului), Laura Vasiliu (4 luni, 3 saptamani si 2 zile), Ciprian Chiujdea (aflat la debut in lungmetraj), Ingrid Micu-Berescu (Aniversarea, Meda sau Partea nu prea fericita a lucrurilor), Valeriu Andriuta (Miracol, Dupa Dealuri), Adrian Titieni (Familiar, Bacalaureat, Domestic), Richard Bovnoczki (Balaur, Aurora), Alina Berzunteanu (Metronom, Q.E.D., Moartea Domnului Lazarescu), Vlad Brumaru (Marocco, Hackerville) si Radu Gabriel (5 minute, Meda sau partea nu prea fericita a lucrurilor). 

Trei kilometri pana la capatul lumii este regizat de Emanuel Parvu dupa un scenariu semnat de Emanuel Parvu si Miruna Berescu, imaginea filmului este semnata de Silviu Stavila (Marocco, Marfa si Banii, Niki Ardelean – colonel in rezerva), montajul de Mircea Olteanu (R.M.N., Bacalaureat, Ilegitim), iar scenografia si costumele de Bogdan Ionescu (Metronom, Dincolo de calea ferata). 

Filmul este produs de Asociatia FAMart cu sprijinul Centrului National al Cinematografiei si este finantat de Publicis Groupe Media Bucharest, MMS Communications Romania, OTP Bank Romania, Conceptual Lab by Theo Nissim. Post-productia a fost asigurata de Chainsaw Europe Studio. Independenta Film este distribuitorul national al filmului, iar de vanzarile internationale se ocupa Goodfellas. 

Mai multe despre film pe Facebook: https://www.facebook.com/treikilometri si Instagram: https://www.instagram.com/treikilometri 

In ciuda titlurilor din presa care asociaza anual cate un film romanesc de numele premiilor Oscar, ca reprezentant al tarii noastre in ceremonie, sansele la un premiu vor fi mai palpabile cand statul roman va avea o strategie coerenta pentru a obtine nominalizari si premii. Cand vor fi alocati bani pentru campanii, atat prin CNC cat si prin Guvern ca imagine pentru tara noastra.

Pentru a avea sanse sa iesi din multime e nevoie de un distribuitor american foarte puternic si o campanie publicitara in America foarte puternica, atat in perioada de nominalizari cat mai ales in perioada dintre anuntarea nominalizarilor si ceremonia propriu zisa. Filmul lui Emanuek Parvu, dupa prezenta de la Cannes, a fost achizitionat de Goodfellas, un distribuitor foarte puternic care poate face lobby in America pentru ca reprezentantii Academiei sa-l vada intr-un numar mare.

Insa statul roman ar trebui sa sustina producatorul roman si distributorul international intr-o campanie care include vizionari si petreceri private in care cat mai mult dintre cei care fac parte din Academia Americana de film sa auda de film si sa descopere ceva din detaliile de distributie sau productie. Apoi, sunt intermedierile pentru aparitiile in presa americana, in special tv, in prime time, si nu in ultimul rand reclamele din publicatiile tehnice de specialitate – Variety, in special – in care tara sa-si asume filmul si sa-l promoveze ca atare.

O campanie decenta pentru Oscar poate sa fie intre 500.000 si un million de dolari.

Corneliu Porumboiu, intr-un interviu pentru urban.ro spunea ca “Poate ca o campanie la Oscar costa spre sute de mii, dar noi avem un buget la CNC, anual, pentru toate filmele care nu e mare. Si ma gandesc ca regizor, decat sa-mi dea mie statul 200k de euro,  sa ma duc la Oscar poate sa faca altcineva un film de debut. (…) Statul roman, cel putin in cazul meu, a ajutat cat a putut. Pe de alta parte, mie mi-ar fi rusine sa cer, mai da-mi si mie nu stiu cate sute de mii ca sa ma duc. Bugetul CNC e 15 milioane pe an din care sustin filme, festivaluri. Si am auzit ca au fost campanii la filme europene si de 1 milion. Nu pot sa cer da-mi un milion ca ma duc la Oscar. Pe de alta parte nu-ti permiti in fiecare an sa dai o suma pentru campanie. Mie mi se pare ca “4, 3, 2” ar fi avut sanse foarte mari. Un film care a avut succes la sala, a fost la Globuri…”

Citește în continuare